تا پایان اسفند ادامه دارد
مشارکت 3 هزار واحدصنفی پوشاک در جشنواره فروش فوق العاده
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران از مشارکت 3 هزار واحدصنفی در طرح فروش فوق العاده نوروزی خبر داد.
ابوالقاسم شیرازی با بیان این مطلب گفت: جشنواره فروش فوقالعاده نوروزی به منظور مشارکت عمومی و خدمترسانی مطلوب به مصرف کنندگان، در 3 هزار فروشگاه معتبر با عرضه کالاهای باکیفیت، با نرخ مناسب و سود متعارف از 5 اسفندماه آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه مییابد. وی با تأکید بر نظارت مناسب اتّحادیه بر رعایت ضوابط فروش فوقالعاده در واحدهای صنفی منتخب، مشارکت اعضای اتّحادیه در نمایشگاههای فروش فوق العاده (بهار) را نیز مطلوب خواند.
او افزود: قیمت نهایی کالاها براساس قیمت تمام شده +20 درصد سود و تأئید نهایی توسط کارشناسان اتّحادیه انجام میشود و با تکمیل فرمهای مربوطه توسط واحدصنفی و نصب پوستر ویژه جشنواره، متقاضی در این طرح مشارکت خواهدکرد. ذکر این نکته ضروری است که هیچگونه وجهی از متقاضیان دریافت نمیشود و تمامی مراحل رایگان است.
وی گفت: در راستای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان فرمهای ویژه ارزشیابی در واحد صنفی توسط خریداران با ذکر مشخصات پر میشود که براساس این فرمها جوایز مختلفی به واحدهای صنفی شرکتکننده در جشنواره ارائه میشود.
وی افزود: درحال حاضر وضعیت صنف پوشاک در رکود و کسادی است. تعداد واحدهای صنفی پوشاک بسیار زیاد است به طوری که در شهر تهران 17 هزار واحد عرضهکننده فعالیت میکنند و 60 درصد این واحدها توسط جوانهایی اداره میشود که مغازه را از افراد دیگری که مغازه و پروانه کسب به نام آنهاست، اجاره کردهاند.
شیرازی با انتقاد از گسترش روزافزون ایجاد پاساژها ومجتمعهای تجاری انبوه در شهر تهران گفت: همه جای تهران پر شده از برج و پاساژهای تجاری حتی در مرکز شهر و در بازار، کاروانسراهای تاریخی تبدیل به پاساژهایی با حداقل 400 واحد شدهاند که 300 واحد آن برای پوشاک اختصاص یافته و واگذاری آنها تنها به شکل اجاره است که انواع مشکلات را به دنبال دارد.
شیرازی رقابت را عامل تعیینکننده قیمت و تنظیم بازار عنوان کرد و افزود: تولیدات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما در فرهنگ ما استفاده از برندهای خارجی خودنمایی میکند و این به دلیل عدم اطلاعرسانی و تبلیغات لازم برای تولیدات داخلی است و تا زمانی هم که نظارتهای نمایشی بیجهت و مخل کسب و کار توسط بازرسان صورت پذیرد و صرفاً معرفی به سازمان تعزیرات و اخذ جریمه را دنبال کند، به آشفتگی بازار متورم لباس و پوشاک و رکود کمرشکن آن دامن میزند.
وی اظهار کرد: بعضاً تولیدکننده به اجبار برای فروش کالای خود از مارکهای خارجی استفاده میکند تا خریدار را ترغیب کند.
شیرازی تصریح کرد: پوشاک داخلی نیازمند برندسازی است تا بتواند مطرح شود اما وجود مشکلات فراوان در مسیر راه تولیدکننده از جمله کنترل بر قیمتها باعث شده تا آنها تمایلی به برندسازی نداشته باشند و این در حالی است که عرضه پوشاک بیش از تقاضای آن وجود دارد و باید آزادسازی قیمتها صورت پذیرد.
وی افزود: صنعت پوشاک کشور برای مطرح شدن و توسعه نیازمند همکاری تمامی دستگاههای دولت ازجمله صدا و سیما است. همه مردم جامعه در بالا بردن فرهنگ استفاده از کالای داخلی سهیم هستند.