kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۸۳۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

مطالبات قاینات از سفر دولت به خراسان جنوبی(یادداشت خبرنگار)

تمرکز قدرت برنامه‌ریزی و توزیع اعتبارات در مراکز استان به فربه شدن بیش از حد برخی شهرستان‌ها منجر شده است.


این موضوع در کوتاه‌مدت سبب کندی روند آبادانی، ضایع شدن حقوق شهروندی، تأخیر در توسعه برخی شهرها و وابستگی بیشتر آنان به مرکز استان می‌شود و در بلندمدت نیز وحدت شهرها با مراکز استانی را به مخاطره می‌اندازد. همچنین تجربه نشان می‌دهد، این موضوع نارضایتی‌های خاموشی را به همراه دارد که توسعه همه‌جانبه کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.
در سایه این تصمیمات غلط است که استعدادها و قابلیت‌های فرهنگی، تولیدی و اشتغالی پایدار مناطق دوردست رو به نابودی نهاده و در دراز مدت، هجوم و مهاجرت بی‌رویه به مراکز استان‌ها مشکلاتی را برای مرکزنشینان موجب خواهد شد.
در این راستا می‌توان به وجود نارضایتی‌های گسترده، عقب‌ماندگی و محرومیت قاینات در خراسان جنوبی اشاره کرد که به رغم داشتن صبغه تاریخی و فرهنگی و تولید دو محصول مهم کشاورزی یعنی زعفران و زرشک، این منطقه همچنان از محرومیت رنج می‌برد که دلیل آن هم مدیریت نادرست و نبود برنامه‌ریزی صحیح در حمایت از تولید زعفران و زرشک در قاینات است. این مسئله سبب شده، روز به روز از سطح کشت این دو محصول مهم کاسته شود و به دنبال آن وضعیت معیشتی ساکنان قائنات بدتر شود. چرا که اقتصاد آنان به کشت این دو محصول بستگی دارد.
بررسی موضوع عدم اقدام جدی و پاسخ قانع‌کننده مدیریت خراسان جنوبی در ایجاد ایستگاه «تحقیقاتی زرشک و زعفران» و تحقق آرزوی دیرینه مردم قاینات در شروع به‌کار دبیرخانه دائمی زعفران در قاین از مطالبات جدی قاینات در سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی است.
باید دانست این تشکیلات می‌تواند بامطالعه و برنامه‌ریزی علمی، مانع از انتقال و قاچاق پیاز زعفران که خاص «قاینات» است به خارج از کشور شده و زمینه توسعه کمی و کیفی این محصول مهم را که با فرهنگ و معیشت مردم منطقه عجین گشته به همراه داشته باشد و همچنین خروج بی‌رویه و انبوه پیاز زعفران به دیگر نقاط کشور را مدیریت کند. زیرا در سایر نقاط کشور فرصت‌های شغلی خوبی وجود دارد و کشت زعفران در آنجا ممکن است در درازمدت به زیان آنان باشد.
تخصیص اعتبار لازم برای ده‌ها پروژه نیمه‌تمام فرهنگی، آموزشی، ورزشی و زیربنایی که بدلیل طولانی شدن عمر عملیاتی آنها بعضاً در حال تخریب است، یکی دیگر از درخواست‌های شهروندان قاینی در نگاه منصفانه و مدبرانه دولت به توسعه این منطقه محروم است.
همچنین وضعیت اشتغال و معیشت قاینات که مهاجرت‌های گسترده‌ای را به‌ویژه در مناطق روستایی بدنبال داشته است و نا امنی‌هایی را به‌دنبال دارد، می‌طلبد که دولتمردان در سفر به خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و با ایجاد فرصت‌های شغلی به حمایت از جوانان جویای کار همت گمارند.
وضعیت نابسامان منابع آب آشامیدنی و کشاورزی قاینات که با افت شدید آب دشت‌ها و سفره‌های زیرزمینی روبروست می‌طلبد دولت در کمک به اصلاح شبکه‌های آبرسانی، جایگزینی شیوه‌های نوین انتقال و آبیاری و ایجاد مجتمع‌های جدید آبرسانی روستایی، تصمیمات و اقدامات عملی را اتخاذ کند و موجبات رهایی مردم از مشکل تأمین آب آشامیدنی با تانکر را فراهم کند.
محمدرضا فرخی