kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
رویترز:

تولید اوپک کاهش نیابد نفت 60 دلار می‌شود

رویترز طی گزارشی در مورد نشست آخر هفته اوپک نوشت: در صورتی که کشورهای عضو اوپک بر سر کاهش چشمگیر تولید نفت این سازمان در وین به توافق نرسند، قیمت نفت می‌تواند تا 60 دلار در هر بشکه نیز کاهش یابد.


بنابر این گزارش: به گفته بازیگران بازار نفت، قیمت نفت برنت از ماه جولای (تیر- مرداد) تاکنون 34 درصد کاهش یافته و در 14 نوامبر (آبان) به کمترین رقم در 4 سال اخیر برابر با 76/76 دلار در هر بشکه رسید، در صورتی که اعضای اوپک بر سر کاهش حداقل یک میلیون بشکه در روز به توافق نرسند، این روند می‌تواند با کاهش بیشتر مواجه شود.
«دنیل باث» سرمایه‌گذار بازار نفت در این باره گفت: در صورتی که هیچ کاهشی صورت نگیرد، اعتبار اوپک در بازار و تاثیر آن بر بازارهای جهانی نفت مورد سوال قرار می‌گیرد.
وی افزود: این امر می‌تواند قیمت نفت برنت را به حدود 60 دلار در هر بشکه برساند.
در میان بازیگران و مدیران سرمایه‌گذاری بازار نفت نیز در مورد توافق یا عدم توافق اوپک برای کاهش سطح تولید اختلاف نظر وجود دارد. باث گفت: احتمال توافق بر سر کاهش تولید بیش از 50درصد نیست.
به نوشته این گزارش، قیمت نفت از تابستان به علت عرضه فراوان به ویژه نفت شیل آمریکا و رشد تقاضای پایین به ویژه در اروپا و آسیا کاهش یافته است، از این‌رو برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که کاهش اندک حدود 500 هزار بشکه در روز برای آرام کردن بازارها کافی نیست.
«دوگ کینگ» مدیر ارشد سرمایه‌گذاری نفت گفت: قیمت نفت برنت حتی با کاهش یک میلیون بشکه در روز (از سوی اوپک) به 70 دلار کاهش می‌یابد.
وی افزود: اگر اوپک بر سر کاهش تولید توافق نکند، قیمت‌ها بیشتر و سریع‌تر کاهش می‌یابد. احتمالا نفت آمریکا به 60 دلار در هر بشکه کاهش می‌یابد.
«نیکولاس رابین» یک مدیر سرمایه‌گذاری دیگر گفت: قیمت‌های کمتر از 80 دلار فشار قابل توجهی بر اعضای ضعیف‌تر نظیر ونزوئلا دارد. کاهش یک میلیون بشکه در روز یا بیشتر می‌تواند به سرعت قیمت‌ها را به بالای 85 دلار افزایش دهد.
«دوگ هپورث» مدیر سرمایه‌گذاری بازار نفت در این باره گفت: یک کاهش قابل توجه غافلگیر کننده مانند 2 میلیون بشکه در روز، برای افزایش قیمت‌ها به بالای 80 دلار نیاز است.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، بازار لبریز از نظریه‌های تبانی است که چرا عربستان هنوز مداخله نکرده است. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم در مقاله‌ای نوشت، «جنگ جهانی نفتی در جریان است و آمریکا و عربستان در یک سو و ایران و روسیه در سوی دیگر قرار دارند».
«تام نلسون» از گلوبال انرژي فاند گفت: عربستان اجازه داد تا قیمت‌ها کاهش یابد تا تولیدکنندگان کوچک‌تر که اغلب به تولیدکنندگان بزرگ‌تر برای مداخله متکی هستند، برای کاهش تولید به ریاض ملحق شوند.
نلسون افزود: آنها (عربستانی‌ها) خواهان کاهش هستند اما نمی‌خواهند به تنهایی کاهش را انجام دهند. کاهش یک تا 1/5 میلیون بشکه‌ای می‌تواند برای توازن بازار مناسب باشد.
در همین حال نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این که پیش‌بینی درباره نتیجه اجلاس اوپک در پایان این هفته سخت است و اگر اعضا بر سر کاهش تولید به تفاهم نرسند اوضاع بدتر می‌شود، می‌گوید اوپک همچنان توان تاثیرگذاری در بازار نفت را مانند گذشته دارد و باید دید که چه زمانی تصمیم به استفاده از این توان می‌گیرد.
سیدمحمدعلی خطیبی طباطبایی با بیان این که پیش‌بینی نتیجه جلسه اوپک ساده نیست تصریح می‌کند؛ با توجه به اینکه هم‌اکنون یک میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار وجود دارد و طبق پیش‌بینی دبیرخانه اوپک تقاضا برای نفت اعضای این سازمان در سال آینده حدود یک میلیون بشکه دیگر هم کاهش می‌یابد که در صورت ادامه روند فعلی در شش ماهه اول سال 2015 میلادی شاهد دو میلیون بشکه مازاد در بازار نفت خواهیم بود که این امر باعث فشار بیشتر بر قیمت‌ها خواهد شد.
همچنین خبرگزاری بلومبرگ در ادامه فشار به اعضای اوپک برای عدم کاهش تولید نفت در تحلیلی مدعی شده است؛ تصمیم‌گیری برای کشورهای عضو اوپک بسیار دشوار خواهد بود، زیرا اعضای اوپک ممکن است برای احیاء قیمت نفت که در چهار سال اخیر به کمترین میزان خود رسیده تولید نفت سازمان را کاهش دهند اما در این صورت با خطر از دست دادن سهم خود در بازار و جایگزین شدن رقیبان از جمله حفاران نفت شیل در آمریکا مواجه هستند.
بلومبرگ در ادامه ادعا کرد، تصمیم دوم این است که آنها اقدامی انجام ندهند و بگذارند قیمت نفت به اندازه کافی سقوط کند تا رشد تولید نفت شیل آمریکا غیراقتصادی و متوقف شود. البته این اقدام به وضعیت مالی اعضاء فقیرتر اوپک آسیب وارد می‌کند.
از سوی دیگر رئيس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد: وزیر امورخارجه این کشور برای شرکت در نشست اوپک و به منظور دفاع از قیمت نفت راهی وین شده است.
گفتنی است ونزوئلا از جمله کشورهایی است که خواهان کاهش تولید نفت اوپک برای مقابله با روند نزولی قیمت‌هاست.