kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
با محوریت کاهش قیمت گاز طبیعی در قطر

شانزدهمین نشست اوپک گازی 25 آذر برگزار می‌شود

شانزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای نخستین بار با دبیرکلی جمهوری اسلامی ایران به میزبانی دوحه قطر، 25 آذرماه برگزار می‌شود.


به گزارش مهر، پیش‌بینی می‌شود بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هم در این جلسه حضور یابد، زیرا مهمترین محور برگزاری این نشست کاهش شدید قیمت گاز طبیعی در بازار جهانی پس از سقوط قیمت جهانی نفت خواهدبود.
زنگنه سال گذشته در پانزدهمین نشست کشورهای صادرکننده گاز که به میزبانی تهران برگزار شده بود با انتقاد از کاهش و ارزان بودن بهای گاز در بازار جهانی، گفته بود: سقوط آزاد قیمت‌ها، توجیه اقتصادی اجرای طرح‌های جدید گازی را با مشکلاتی روبرو کرده و این موضوع حتی ریسک اجرای پروژه‌ها را افزایش و ابهامات در عرضه پایدار و بلندمدت عرضه گاز ایجاد کرده است.
وزیر نفت ایران با اعلام اینکه زمان آن فرا رسیده که ما فعالیت‌ها و روند تکاملی جی‌.ای.سی‌.اف در سال‌های گذشته با هدف دستیابی به دستاوردها مورد بازنگری قرار دهیم، تصریح کرده بود: بر این باور هستم که در تلاش جی.ای.سی.اف برای توسعه جایگاه خود در صحنه بین‌المللی انرژی این مجمع باید نقشه راهی را بر اساس یک دیدگاه تازه برای آینده تعیین کند.
در همین حال پایگاه مجمع کشورهای صادرکننده گاز دیروز با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرده است: کارگاه سازوکار گزارش داده‌ها و آمار جی‌یی‌سی‌اف نیز 26 نوامبر (چهارشنبه 5 آذرماه) در مقر این مجمع در دوحه برگزار خواهد شد.
بنابراین گزارش: نخستین اجلاس کارشناسان عالی رتبه کشورهای صادرکننده گاز اسفند سال 1379 و به دنبال آن نخستین اجلاس وزیران این مجمع در تهران، برگزار شد. فعالیت این مجمع به تدریج افزایش یافت و با امضای اساسنامه آن در دی 1387 در مسکو، پایتخت روسیه، این سازمان به طور رسمی «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» نام‌گذاری و در این نشست دوحه، پایتخت قطر، به عنوان مقر دائم دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.
اعضای مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.
13 کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می‌روند و کشورهای هلند، قزاقستان، عراق و نروژ نیز اعضای ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند. بر اساس مصوبه اجلاس فوق‌العاده وزارتی مجمع صادرکنندگان گاز در مسکو، سومین اجلاس سران این مجمع در ایران برگزار می‌شود.
هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.
مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) نخستین بار به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سال 2001 میلادی و با حضور سه کشور بزرگ دارای ذخایر گاز طبیعی، ایران، قطر و روسیه شکل گرفت.
در حال حاضر با توجه به نقش روزافزون گاز طبیعی در سبد انرژی جهان به عنوان سوختی پاک، ارزان و قابل دسترس، این مجمع می‌تواند نقش مهمی در تامین انرژی حال و آینده جهان ایفا کند.