kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
مربیان خارجی فوتبال باید مجوز دریافت کنند

مخالفت وزارت ورزش با حضور کرانچار در تیم امید

پس از مدتها کش و قوس بر سر انتخاب سرمربی تیم فوتبال امید، بالاخره اعضای هیئت رئیسه فدراسیون رای به حضور زلاتکو کرانچار در این تیم دادند و مقرر شد مراحل رسمی عقد قرارداد با وی طی شود اما حالا خبر می‌رسد که اختلافات وزارت ورزش با فدراسیون فوتبال فعلا مانع از حضور این مربی کروات در تیم امید شده است!

سرویس ورزشی-

پس از آنها کمیته فنی فدراسیون فوتبال چند گزینه را برای هدایت تیم امید و جایگزینی زلاتکو کرانچار بررسی کرد و در نهایت به زلاتکو کرانچار رسید، حبیب کاشانی مدیر تیم امید مامور شد تا مذاکرات نهایی با این مربی کروات را در اردوی تیم امید در قطر پیگیری کند.کاشانی در چند جلسه مسائل مورد نظرش را به کرانچار انتقال داد و با توجه به آشنایی که این دو از قبل با یکدیگر داشتند خیلی زود به توافق رسیدند تا وی جانشین وینگادا شود اما تصمیم نهایی به علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت رئیسه منوط شد.
در حالی که اعضای هیئت رئیسه نیز در نشست هفته گذشته خود رای به انتخاب کرانچار به عنوان سرمربی تیم فوتبال امید دادند و قرار بود وی بزودی هدایت این تیم را برعهده بگیرد، روز گذشته برخی منابع خبری مدعی شدند که یک تماس از وزارت ورزش با علی کفاشیان، حضور کرانچار را در هاله ابهام برده و هنوز مشخص نیست که وی هدایت تیم امید را برعهده می‌گیرد یا خیر.
در همین خصوص حتی خبرگزاری مهر صراحتا عنوان داشت که وزارت ورزش نمی‌خواهد کرانچار سرمربی تیم امید شود و به همین دلیل نیز با حضور وی درتیم امید مخالفت کرده است.
گمانه زنی در خصوص مخالفت وزارت ورزش وقتی قوت می‌گیرد که روز گذشته علی رغبتی مدیرکل دفتر ارزشیابی و نظارت وزارت ورزش و جوانان هم در گفت و گویی با پایگاه خبری وزارت ورزش مدعی شد که حضور مربی خارجی در ورزش از جمله رشته فوتبال منوط به کسب اجازه از کمیسیون تائید مربی خارجی است، کمیسیونی که از حدود یک سال و نیم قبل در وزارت خانه ایجاد شده است.
 وی همچنین یادآور شده که کار اصلی این کمیسیون ارزیابی و بررسی شرایط حرفه‌ای و فنی مربیان خارجی است که قرار است هدایت تیم‌های مختلف ایران را بر عهده بگیرند. نظارت بر قرارداد، میزان آن و نحوه پرداخت و شرایط حقوقی حاکم بر آن از جمله مسئولیت‌های این بخش است.
دبیر کمیسیون تائید مربیان خارجی ادامه داد: ریاست کمیسیون با سجادی است و دبیرکل کمیته ملی المپیک، مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی و رئیس فدراسیون پیشنهاد‌دهنده مربی خارجی نیز از اعضای آن هستند.
این فعل و انفعالات در شرایطی است که پیش از این نیز وزیر ورزش و جوانان در گفت و گویی با مجله کیهان ورزشی که در روزنامه کیهان نیز به چاپ رسید، از تلاش‌های وزارتخانه برای معرفی سرمربی تیم امید پرده برداشته بود. گودرزی در آن گفت و گو یادآور شده بود: «قبل از اینکه وینگادا سرمربی تیم فوتبال امید شود، چند گزینه فنی، با اخلاق، متین، متدین و موفق را به فدراسیون فوتبال پیشنهاد کردیم که نپذیرفتند. بهانه آنها این بود که این آقا حتما باید با سرمربی تیم ملی هماهنگ باشد. هماهنگی مطرح نیست و امکان دارد جریاناتی باشد که ما اثرات آن را در جاهای دیگر هم می‌بینیم!»
با کنار هم گذاشتن شواهد موجود می‌توان به این نتیجه رسید که وزارت ورزش - حداقل تا امروز - مخالف حضور کرانچار در تیم فوتبال امید است ولی نکته جالب ماجرا آنجاست که روز گذشته برخی رسانه‌های زنجیره‌ای به شکل کاملا هماهنگ تلاش داشتند توپ را به زمین وزارت ورزش بیاندازند و به جامعه ورزش القا کنند که در صورت تداوم این شرایط و البته ناکامی احتمالی تیم امید، باید وزارت ورزش و جوانان را مقصر قلمداد کرد!
این رسانه‌ها که به واسطه حضور برخی خبرنگاران شان در کمیته رسانه‌ای فدراسیون فوتبال، رابطه نزدیکی با کفاشیان و همکارانش دارند، در تحلیل‌های خود هرگز به این موضوع مهم اشاره نکردند که آیا تا به امروز فدراسیون فوتبال برای کسب مجوز حضور کرانچار در تیم امید اقدامی انجام داده یا خیر؟!
رسیدن به پاسخ این پرسش خیلی چیزها را مشخص می‌کند، اگر واقعا فدراسیون برای کسب مجوز اقدامی را انجام داده باید به انتظار نشست و دید دلایل مخالفت وزارت ورزش با کرانچار چیست. در صورتی که تمام این کارها انجام شود، اهالی فوتبال خود می‌توانند قضاوت کنند و ببینند که استدلال‌های وزارت ورزش در رد کرانچار قوی‌تر است یا استدلال‌های فدراسیون فوتبال در تایید این مربی کروات!