ورود اولین واگنهای مترو خریداری شده از چین به کشور در نیمه اول سال ۱۴۰۴
مدیرکل حملونقل سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به ورود اولین واگنهای مترو خریداری شده از چین در نیمه اول سال ۱۴۰۴ گفت: هزینه واگنهای چینی مترو تهران بر عهده وزارت کشور است.
محمد باباییزاده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به حواشیهای اخیر درباره واگنهای چینی و قرارداد سازمان شهرداریها که از سوی مدیریت شهری تهران مطرح شده است، اظهار داشت: وزارت کشور در اجرای پروژههای ناوگان حمل و نقل به ویژه در حوزه واگنهای مترو همیشه سیاستش سکوت بوده تا این پروژهها مسیر قانونی خود را طی کند و چنین پروژههایی که قراردادهای فاینانس دارد دارای محرمانگی است و سعی کردهایم تا منطقی و به قاعده کار رسانهای انجام دهیم تا به اصل پروژه که قرار است منفعتی برای مردم دارد، آسیبی وارد نشود. باباییزاده افزود: از مجموع ۹۵۰ کیلومتر خط متروی مصوب در کشور، ۴۲۴ کیلومتر آن را به بهرهبرداری رساندهایم و نیاز اصلی این خطوط، واگنهای مترو و تزریق واگنها به این خطوط است و سرمایه شهر و کشور و همچنین دولت در زیرزمین بدون دریافت خروجی برای مردم و بدون وجود واگنهای مترو، مدفون شده است. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این پروژه و تأمین ناوگان مورد نظر از حدود هفت سال پیش که بحث تجمیع تقاضا و طرح خرید دو هزار واگن مصوب مطرح شد، وزارت کشور در راستای تأمین این ناوگان اقداماتی را انجام داد و با کنسرسیوم پیمانکار قرارداد واگنهای مترو بسته شد و مراحل قانونی این قرارداد در حال طی شدن است.
مدیرکل حمل و نقل سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به اینکه اخیراً مصاحبههایی در مورد عقبماندگی زمان تحویل واگنهای متروی چینی و بدقولی که کنسرسیوم داشته، از سوی مدیریت شهری تهران مطرح شده است، یادآور شد: در ابتدای سال جاری که به عنوان مدیرکل حملونقل و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در شورای شهر تهران حضور یافتم هم تأکید کردم که این قرارداد از صفر تا ۱۰۰ آن که از تامین منابع مالی تا فعالسازی آن است، با وزارت کشور بوده و مستندات تصویری و رسانهای آن هم موجود است و تا این لحظه از برنامه زمانبندی مندرج و توافقی که در این قرارداد عنوان شده حتی یک روز هم عقب نیستیم.
وزارت کشور هزینههای واگنهای متروی چینی برای تهران را بر عهده گرفته است
باباییزاده با تأکید بر اینکه مجموعه وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه، شورای اقتصاد و بانک مرکزی ایران تمام ارگانهای دولتی بودند که در راستای قرارداد واگنهای متروی چینی در دولتهای یازدهم، دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم تلاش زیادی را انجام دادهاند تا این قرارداد به راحتی پیش برود، گفت: تنها قرارداد از طرح دو هزار واگن، قرارداد ۶۳٠ دستگاه واگن پیشبینی شده برای خطوط متروی تهران (و نیز با قابلیت استفاده در کرج و اسلامشهر) است که برخلاف قراردادهای دیگر شهرداریها، تمام هزینههای اصلی را وزارت کشور از طریق تضامین دولتی برعهده گرفته و حتی از ابتدا تمام هزینههای جانبی را نیز پرداخت کرده است.
تعهد شهرداری تهران
فقط برای بازپرداخت سود تسهیلات است
وی در ادامه به پیش پرداختهایی که در این زمینه صورت گرفته اشاره کرد و با بیان اینکه از ۱۵ درصد سهم آورده کارفرما، حدود ۱۰ درصد آن از طریق تسهیلات ارزی با تضمین وزارت کشور پرداخت شده است، بیان داشت: تعهد شهرداری تهران فقط برای بازپرداخت سود تسهیلات است و باید در پاسخ به رسانههایی که اعلام میکنند پیش پرداخت را شهرداری تهران داده است، بگویم که اگر شهرداری تهران پیش پرداخت اولیه را پرداخت کرده، پس چرا دولت باید باز پرداختش را تعهد دهد؟ و چرا شهرداری تهران برای تأمین مالی بانک شهر با نامه رسمی از وزارت کشور خواسته که در بازپرداخت آن تسهیلات تسریع کند؟
مدیرکل حملونقل سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اظهار داشت: از روز اول بنای این پروژه بر اساس زمانبندی پنج ساله مصوب در قرارداد بوده که در این زمانبندی پنج ساله قرار بوده است تا حداقل ۱۲ ماه برای اتمام فرآیند طراحی و ساخت ماک آپ(طرح اولیه) و 6 ماه برای ساخت نمونه اول، زمان گذاشته شود که امروز ۱۲ ماه از ابلاغ قرارداد گذشته و حداقل طبق زمانبندی مندرج در قرارداد، 6 ماه فرصت وجود دارد و زمان داریم تا ساخت نمونه اول واگن مترو از سوی طرف قرارداد یا همان کنسرسیوم پیمانکار انجام شود.
باباییزاده با بیان اینکه وزارت کشور برای همکاری با تهران در نظر گرفته است که بعد از ورود اولین واگن قطار چینی، تست این قطار در خطوط متروی تهران صورت بگیرد، گفت: ما امروز از زمانبندی نه تنها عقب نیستیم؛ بلکه در تمام گفتوگوها هم گفتیم نیمه اول سال ۱۴۰۴ اولین واگن متروی چینی به کشور خواهد رسید.