kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
ضرورت تقویت روحیه بسیجی در جامعه اسلامی(بخش دوم)

شاگرد اول اخلاص در مدرسه عشق(گزارش روز)

اهل شلوغ‌کاری نیست. از مصاحبه و دوربین و مراسم تجلیل و غیره هم فراری است مثل رزمنده‌های دهه شصت.


فقط می‌خواهد کارش را درست و با کیفیت انجام بدهد، برایش مهم نیست این کار به اسم چه کسی تمام می‌شود.
چندین بار خواستند به عنوان کارمند یا کارگر نمونه از او قدردانی کنند ولی هر بار شخص دیگری را بهتر از خودش معرفی کرده است. دوستان و همکارانش می‌گویند «روحیه بسیجی دارد و هنوز در حال و هوای جبهه به سر می‌برد.» ولی خودش معتقد است که این روحیه مختص به زمان و مکان معینی نیست و هر انسان مومن و باوجدانی باید به دنبال کار صحیح و باکیفیت باشد و از تقلب و کم‌کاری بپرهیزد.
پای کار بودن، اخلاص و دوری از خودنمایی و ریا از دیگر صفاتی است که این انسان باصفا می‌گوید که باید در افراد باوجدان و باایمان موج بزند. کم‌ حرف می‌زند و زیاد کار می‌کند ولی با عملش یک واژه را معنا می‌کند که بسیجی یعنی این!
عشق خدایی در بسیج
به بهانه هفته بسیج به سراغ یکی از همین انسان‌های مخلص و گمنام رفتیم که حدود 25 سال است در یکی از پایگاه‌های بسیج جنوب تهران مشغول خدمت بی‌ادعاست.
مجید مخملباف، که این روزها به میانسالی رسیده در میان بسیجی‌های جنوب شرق تهران خصوصا حوالی مسجد لرزاده به اخلاص و ایثار و خاکی بودن مشهور است.
وقتی از او درباره ویژگی‌های روحیه بسیجی می‌پرسم ابتدا از پاسخ‌دادن شانه خالی می‌کند ولی با اصرار من، می‌گوید: اگر می‌خواهیم روحیه بسیجی را بشناسیم باید نگاهی به جبهه‌ها بیندازیم. مثلا رزمنده‌ها سر سفره غذا که می‌نشستند اولا تمام آداب و احکام سفره را رعایت می‌کردند و ثانیا خیلی از آنها سعی می‌کردند پیش از سیرشدن دست از غذا خوردن بکشند و بعد هم برای شستن ظرفها مسابقه می‌گذاشتند. بسیجی‌ها در سایر کارهایشان در جبهه هم همین‌گونه بودند. در جنگیدن، اسیر کردن نیروهای دشمن، اطاعت از فرماندهی با عشق عجیبی رفتار می‌کردند.
وی سپس با اشاره به فرمایش حضرت امام مبنی بر اینکه «بسیج مدرسه عشق است» تاکید می‌کند که این عشق، عشق به خدا و اهل بیت بود. بچه‌های بسیجی بدون اینکه کلاس عارفانه‌ای گذرانده باشند رفتاری را از خودشان نشان می‌دهند که شاید عرفای 80-90 ساله هم به چنین درجاتی نمی‌رسیدند. آنها واقعا تلاش می‌کردند رفتار شهدای کربلای حسینی را الگوی خودشان قرار بدهند.
وی ادامه می‌دهد: ما اگر حقیقتا می‌خواهیم ببینیم بسیجی‌های واقعی چه روحیه‌ای داشتند باید به سراغ خانواده‌های شهدا برویم و پای صحبت آنها درباره شهدایشان بنشینیم. یقینا آنها خواهند گفت شهیدشان با خلوص نیت و بدون هیچ چشمداشت مادی و دنیایی به جبهه می‌رفت و همین اخلاص نیز در تمام ابعاد زندگی‌اش جاری و ساری بود.
عاقل‌ترین افراد جامعه
مسئول پایگاه بسیج مسجد رضویه درباره سایر صفات بسیجی‌ها می‌گوید: بسیجی‌ها باید در موقع خودش نظامی باشند ولی نظامی‌گری تنها کار آنها نیست به سیاست هم ورود می‌کنند ولی سیاست‌زده نمی‌شوند اهل افراط و تفریط هم نیستند بلکه در چارچوب خط امام و رهبری حرکت می‌کنند.
مخملباف همچنین با بیان اینکه بسیجی‌ها عاقل‌ترین افراد جامعه هستند می‌افزاید: برخی افراد که روحیه بسیجی را درک نمی‌کنند وقتی از عشق و ایثار بسیجی‌ها برایشان حرف می‌زنی مدعی می‌شوند که بسیجی‌ها بی‌ترمزند در حالی که این‌گونه نیست زیرا وقتی پای عشق خدایی به وسط می‌آید آنها حاضرند جانشان را فدای این عشق کنند مثلا اگر قرار بود در جبهه معبری در میدان مین آنهم در شرایط ویژه عملیات باز شود بسیجی‌ها حاضر بودند روی مین بروند تا جان سایر رزمندگان حفظ شود و وقفه‌ای در عملیات ایجاد نشود. این تفکر و عمل بسیجی ناشی از فهم بالایی بود، او عاشق کارش بود ولی متأسفانه برخی مدعیان روشنفکری یا فیلمسازان بی‌هنر می‌کوشند این رفتارهای عاقلانه و عاشقانه بسیجی‌ها را به ‌بی‌ترمزی تعبیر کنند در حالی که اصلا این‌گونه نبوده و نیست.
مسئول بسیجی
این کارمند بسیجی در ادامه با بیان اینکه دولت باید تفکر بسیجی داشته باشد تا بتواند بر مشکلات فائق آید می‌افزاید: اگر واقعا روحیه و فرهنگ بسیجی در میان مسئولان ما ترویج یابد بسیاری از مشکلات کشور به خودی خود حل می‌شود به طور مثال وقتی ما وارد زندگی شخصی فرماندهان بسیجی دوران جبهه می‌شویم می‌بینیم ساده‌زیستی به معنای واقعی کلمه در زندگی آنها جاری بود. شهید برونسی فرمانده بسیجی بچه‌های مشهد بود. او وقتی وسایلی از سپاه می‌گرفت می‌کوشید آنها را وارد زندگی شخصی‌اش نکند یا مصرف شخصی از آنها نداشته باشد لذا مسئولان ما و سایر آحاد جامعه باید به دور از حرف و شعار روحیه و فرهنگ بسیجی را در زندگی شخصی‌شان پیاده کنند. مثلا اگر دانشجوی ما به مرتبه بالایی از علم و دانش رسید و پزشک حاذقی شد سعی کند روحیه بسیجی داشته باشد معادلات مالی را به میان نیاورد واقعا عاشق کارش باشد. دانش‌‌آموز ما باید بسیجی‌وار تحصیل کند و کارمندان ما باید با تفکر بسیجی با ارباب رجوع برخورد کنند.
وی همچنین درباره اینکه آیا بسیجی بودن به ظاهر فرد است یا باطن او، می‌گوید: بسیجی بودن هم به ظاهر و هم به باطن است. چطور وقتی شما یک گل را می‌بینید که خوشبو و قشنگ است جذبش می‌شوید خب بسیجی هم باید این‌طور باشد یعنی هم ظاهرش باید مومنانه و آراسته باشد و هم باطن او باید رنگ خدایی و مخلصانه داشته باشد.
سازش‌ناپذیری بسیجی
از این رزمنده دوران دفاع مقدس می‌پرسم آیا بسیجی‌ها اهل سازش هستند؟ می‌گوید: بسیجی اهل سازش نیست ولی اهل صحبت و گفت‌وگو هست. البته این صحبت کردن هم به معنای این  نیست که زیر بار ظلم می‌رود بلکه به تاسی از سیدالشهداء علیه‌السلام که تا آخرین لحظه در روز عاشورا با دشمنان صحبت می‌کرد و آنان را دعوت به ایمان واقعی می‌نمود بسیجی‌ها هم دوست دارند با منطق و گفت‌وگو تمامی آحاد بشر را به خدا دعوت نمایند ولی هرگز زیر بار ذلت نمی‌روند چرا که امام حسین علیه‌السلام در همان روز عاشورا علی‌رغم تمامی تحریمها و فشارها فریاد زد «هیهات منا‌الذله» بنابراین بسیجی‌ها باید همواره در وسط میدان باشند و با تهدید و تطمیع این مقام و یا آن باند قدرت و ثروت دست از ارزشها و آرمان‌های خویش برندارند.
مخملباف همچنین از نخبگان و پژوهشگران می‌خواهد سخنان امام خمینی(ره) را درباره بسیج کالبدشکافی کنند و ببینند وقتی امام می‌گفت: «بسیج مدرسه عشق است» این عشق چه عشقی است؟‌ آیا عشق کاذبی بود؟ یا نه عشق الهی بود که خروجی‌اش شهدایی نظیر باکری و همت و چمران با آن مناجاتهای عارفانه‌اش بود. همچنین فیلمسازان و هنرمندان جامعه باید این عشق را به گونه‌ای هنرمندانه به تصویر بکشند تا نسل جدید هم که دوران جنگ و جبهه را ندیده است بداند بسیج فقط حضور هفته‌ای یک شب در پایگاه و یا ایست و بازرسی یکساعته نیست بلکه بسیج مدرسه خودسازی و عشق به خدا و اهل بیت‌‌ علیهم‌السلام است.
تولی و تبری
مسئول روابط عمومی سازمان بسیج مستضعفین معتقد است تفکر بسیجی دارای دو ویژگی اصلی است یکی ولایت‌پذیری که تعبیر دینی آن همان تولی است و صفت دیگر تبری یا همان استکبارستیزی است. هر کس این دو ویژگی را داشته باشد بسیجی است.
البته ساده‌زیستی، عدم توجه به ذخایر دنیوی و روحیه محبت و صمیمیت از دیگر صفات بسیجی‌هاست. یعنی هر کس بسیجی است یقینا روح آرام و محبت‌آمیزی دارد و چون دلش خالی از کینه است لذا هیچ به دنبال انتقام‌جویی شخصی و کینه‌جویی نیست.
اسماعیل احمدی همچنین می‌گوید: بسیجی‌ها نزدیک‌ترین افراد به مردم هستند، بنده بارها در زلزله و سیل‌ها دیده‌ام که افراد بسیجی قبل از اینکه به خودشان برسند به همسایه و اطرافیان پرداخته‌اند. مثلا در زلزله ارسباران که در اهر و هریس آمد بسیجی‌ها در مدت کمتر از 2 ماه 1700 منزل مسکونی را ساختند و تقدیم مردم آسیب‌دیده کردند. همچنین 7 هزار واحد دام و طیور را در همین مدت بنا کردند البته این کارها به جز مسائل امدادی و کمک‌رسانی بود. همچنین در جریان برف سنگینی که سال گذشته در مازندران و گیلان بارید و مردم آسیب فراوانی دیدند بسیجی‌ها بیش از دیگران به کمک مردم شتافتند و لذا مردم هم قدردان زحمات مخلصانه بچه‌های بسیجی هستند. وی در ادامه با بیان اینکه همین روحیه خدمت‌رسانی مخلصانه بسیجی‌ها باعث شده تا دشمنان کشور کینه آنها را به دل داشته باشند، می‌افزاید: دشمنان امروزه بیشترین هجمه رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را بعد از ولایت متوجه بسیج کرده‌اند ولی خوشبختانه در این عرصه هم ناکام بوده‌اند چرا که الان 22 میلیون نفر رسما عضو بسیج هستند و البته به یک معنا آحاد ملت ایران بسیجی می‌باشند و طبیعی است که خیلی‌ها وقت ندارند به پایگاه‌های بسیج مراجعه کرده و فرم پر کنند و عضو رسمی بسیج شوند.
حلقه‌های صالحین
مدیر روابط عمومی سازمان بسیج سپس با اشاره به شکل‌گیری حلقه‌های صالحین در پایگاه‌های بسیج سراسر کشور می‌افزاید: الان 250 هزار حلقه صالحین در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر پایگاه‌های بسیج در سراسر کشور تشکیل شده که تحت مدیریت محتوایی یک عالم روحانی فعالیت می‌کنند.
وی هدف از شکل‌گیری حلقه‌های صالحین را خودسازی افراد و انجام کارها به شکل دسته‌جمعی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: ما در بسیج به دنبال 2 هدف هستیم؛ یکی اینکه خودمان را بسازیم که حلقه‌های صالحین این هدف را با استفاده از بحث‌های معرفتی و اخلاقی پیگیری می‌کنند و البته کارهای عملی هم مثل سفرهای راهیان نور یا اردوهای معنوی انجام می‌دهند.
هدف دیگر بسیج توجه به بیرون از پایگاه و تزکیه و پالایش محیط جامعه است که این هدف با اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر بسیجی‌ها در حالی که خودشان را تربیت کرده و خودسازی می‌کنند در همان حال به فکر اصلاح اطرافشان نیز هستند. لذا بر خلاف آنچه که برخی تصور می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر یک عمل خشونت‌آمیز نیست بلکه تکلیفی است که اولا در قرآن آمده و وظیفه شرعی همگانی است و ثانیا در حال حاضر با مصوبه مجلس به یک وظیفه قانونی خصوصا در حد لسانی برای آحاد جامعه به ویژه بسیجیان تبدیل شده است. وی در عین حال تاکید می‌کند که بحث امر به معروف صرفا مسائل اخلاقی نیست بلکه منکرات و معروفات سیاسی را هم شامل می‌شود یعنی آن کس که فتنه‌گری می‌کند باید با او برخورد شود یا افرادی که رشوه و ربا می‌دهند و دچار منکر اقتصادی می‌شوند باید نهی از این منکر در قبال آنها انجام شود. خلاصه امر به معروف و نهی از منکر تمام مسائل جامعه را در برمی‌گیرد و البته مسائل اخلاقی را هم شامل می‌شود و بسیج به عنایت الهی این فریضه را علی‌رغم میل بدخواهان به نحو احسن انجام خواهد داد.
لزوم ترویج تفکر بسیجی در جامعه
یک جوان بسیجی درباره اینکه چگونه می‌توان روحیه بسیجی را در جامعه حاکم کرد می‌گوید: در این باره یک تکلیف بر دوش خود بسیجیان است که باید بیشتر در فضای اجتماع حضور پیدا کنند و در مراکز علمی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا ضمن حفظ روحیه بسیجی در خودشان این روحیه و فرهنگ را در محیط اطرافشان هم ترویج کنند.
البته یک تکلیف هم برعهده مدیران کشور است. یعنی مدیران هم وظیفه دارند فرهنگ بسیج را در اداره و سازمان‌ خود ترویج کنند.
وی با بیان اینکه نسل‌های جدید انقلاب که با دفاع مقدس فاصله دارند باید با انجام کارهای فرهنگی و هنری با تفکر بسیجی ناب آشنا شوند می‌افزاید: تا تولید فیلم‌های مختلف در حوزه فرهنگی بسیجی و یا برپایی نمایشگاه‌های متنوع باید نسل جدید را با روحیه مخلصانه و ایثارگرانه رزمندگان بسیجی آشنا نمائیم. همچنین در بین مسئولان واقعا نیازمند روحیه بسیجی هستیم مثلا اگر ساده‌زیستی و کار بدون مزد و منت در میان مدیران ما رواج یابد حتما جامعه پاک و خوبی خواهیم داشت البته شاید این کار در بدو امر خیلی سخت تصور شود ولی حضرت آقا در دو سه سال اخیر دائما تاکید می‌کنند که مسئولان باید از روحیه اشرافی‌گری، خودشیفتگی و تجمل‌گرایی بپرهیزند و زندگی ساده و بی‌آلایش را برای خود فراهم کنند.
بسیجیان جهان اسلام
اسماعیل احمدی مدیر روابط‌عمومی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به کلامی از بنیانگذار  انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی که در 2 آذر سال 67 فرمودند باید بسیجی‌های جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است می‌گوید: این عبارت را امام زمانی فرمودند که جنگ 8 ساله خاتمه یافته بود و علی‌الظاهر ما نیازی به نیروی نظامی بسیج نداشتیم ولی الان وقتی به شرایط پیرامونی خود نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تا بسیجی‌ها در سوریه، عراق، لبنان، بحرین و یمن به میدان آمدند، بساط تروریست‌ها و تکفیری‌ها برچیده شد البته شاید اسم این نیروها در کشورهای مذکور چیز دیگری باشد ولی همان کارکرد بسیج خودمان را دارند و وقایع عراق و سوریه به همگان هم ثابت کرد که با حضور نیروهای مخلص و مومن مردمی می‌توان در برابر دشمنان خشن و تا بن دندان مسلح ایستاد و مقاومت کرد و خوشبختانه الان شاهدیم تفکر و روحیه بسیجی نه تنها در کشور و منطقه خاورمیانه بلکه در اقصی نقاط جهان از جمله آمریکا، آفریقا و اروپا نیز به تدریج بروز و ظهور می‌یابد و شعار مسلمانان و حتی غیرمسلمانان کالیفرنیا همان شعار بسیجیان امام است که زیر بار سلطه نمی‌رویم و اهل سازش و تسلیم نیستیم.