kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷

استفاده از سیمان به جای آسفالت معابر عامل کاهش آلودگی

رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های کنترل آلودگی هوا و سیستم‌های انرژی دانشگاه تهران گفت: استفاده از سیمان و بتن برای جاده‌ها علاوه بر کاهش آلودگی زیست‌محیطی، کاهش هزینه راهسازی را به دنبال دارد.


دکتر علیرضا نورپور در حاشیه برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی صنعت سیمان، انرژی و محیط زیست در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: اکنون در کشورهای دنیا برای روکش کردن خیابان‌ها به جای آسفالت از سیمان و بتن استفاده می‌کنند، این امر با هزینه کمتر صورت می‌گیرد و دارای آلاینده های کمتر زیست محیطی است.
وی منشا تولید آسفالت را تفاله‌های نفتی و نوعی بخش بی‌ارزش منابع نفتی عنوان کرد و گفت: البته به دلیل بالا بودن ظرفیت تولید نفت در ایران بیشتر از آسفالت برای روکش کردن خیابان‌ها استفاده می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های کنترل آلودگی هوا و سیستم‌های انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: استفاده از سیمان و بتن برای روکش جاده‌ها باعث می‌شود تا بازیافت آنها ساده‌تر و تعمیر آنها بهتر صورت گیرد.
نورپور خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمر صنعت سیمان به 80 سال می‌رسد که در این سال‌ها 80 کارخانه تولید سیمان با ظرفیت اسمی 80 میلیون تن در سال ایجاد شده است.
وی میزان صادرات سیمان کشور را سالانه 13 میلیون تن اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار، ایران نخستین صادرکننده سیمان جهان است.
این استاد دانشگاه تهران گفت: در دو ماه گذشته با رکود 40 تا 50 درصدی سیمان در کشور مواجه بوده‌ایم، اما یکی از راه‌های جلوگیری از این رکود استفاده از سیمان در بافت‌های فرسوده و روکش جاده‌هاست.