سخنگوی وزارت آموزش و پرورش:
هر روز تعطیلی مدارس ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
سخنگو و معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمیگیرد، گفت: یک روز تعطیلی مدارس ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی فرهادی در نشست خبری دیروز، با تأکید بر اینکه به دنبال تعطیلی مدارس نیستیم، اظهار داشت: یک روز تعطیلی مدارس هزار میلیارد تومان هزینه دارد و آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمیگیرد و روی این موضوع باید برنامهریزی کنیم.
فرهادی درباره نتایج آزمون تیمز و پرلز، بیان داشت: آزمون تیمز و پرلز مطالعه همزمان درباره دانشآموز، معلم و والدین است. در واقع یک تحلیل سیستم است که با آزمون محض متفاوت است. در این آزمون، عدد میانگین درباره سوالات که پاسخ داده نمیشود، ۱۰ درصد است که دانشآموزان ایرانی ۲۲ درصد سؤالات را خالی گذاشتند و این موضوع به معنای این نیست که بلد نبودند. اما نشان میدهد تمرکز دانشآموزان ما پایین است که باید روی آن کار کنیم و به عمق بخشیدن در بحث ریاضی و علوم چهارم و هشتم کار کنیم.
وی افزود: در هر صورت تلاش نظام تعلیم و تربیت و دولت این است که اجازه ندهیم رتبهمان در آزمونهای تیمز و پرلز پایینتر بیاید. معتقدم آسیب دانشآموزان در دوره کرونا میتواند تأثیرگذار باشد و این نشان میدهد که کشورهایی که تعطیل نکردند، نمره بهتر دریافت کردند. البته پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در حال بررسی و تحلیل این موضوع است.
تلاش برای برگزاری آزمون استخدامی جدید
تا قبل از سال
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره آزمون استخدامی جدید آموزش وپرورش اظهارداشت: آزمون استخدامی دیگری قبل از پایان سال برگزار خواهد شد و با توجه به تغیرات مدیریتی در سازمان اداری و استخدامی و بخش نیروی انسانی آموزشوپرورش، دریافت مجوز استخدام طولانی شد و به محض دریافت مجوز میزان پذیرش را اعلام میکنیم.
فرهادی گفت: تلاش بر این است بیشتر استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد، چون از هر استان برای همان استان پذیرش دانشجو معلم خواهیم داشت.
این تصور که مدارس دولتی کیفیت پایینی دارند اشتباه است
وی در خصوص اختلاف نمرات مدارس غیردولتی ۱۰.۸۰ و مدارس دولتی عادی ۸۰۳۰ در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ است و اینکه چرا این تصور وجود دارد که کیفیت آموزشی مدارس غیردولتی بالاتر است، در حالی که آمارهای رسمی خلاف این موضوع را نشان میدهد، بیان داشت: کیفیت آموزشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در کسب نمرات، استعداد دانشآموز، تلاش خانواده و خود دانشآموز بسیار مؤثر است و نه صرفاً دسترسی به امکانات.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش افزود: گرایش خانوادهها به مدارس غیردولتی ممکن است به دلایلی مانند خلوتتر بودن کلاسها، احترام به حقوق والدین و دانشآموزان و ارائه فضای بهتر در مدارس غیردولتی باشد. با این حال، نباید این موارد را با کیفیت آموزش اشتباه گرفت.
فرهادی با اشاره به تأکید مسئولان کشور، از رهبر معظم انقلاب تا رئیسجمهور، بر توجه به مدارس دولتی عادی، ادامه داد: این تصور که مدارس دولتی کیفیت پایینی دارند اشتباه است. البته مشکلاتی مانند تراکم بالای دانشآموزان در کلاسها وجود دارد. مثلا در شهرستانهای تهران، رشد جمعیت دانشآموزی از ظرفیت مدرسهسازی پیشی گرفته است.
وی گفت: والدین به جمعیت بالای کلاسهای درس حساس هستند، اما نباید این موضوع منجر به برداشت اشتباه از کیفیت آموزشی مدارس دولتی شود. نتایج امتحانات نهایی، کیفیت واقعی این مدارس را نشان داده است.
این تصور که فضای مدارس غیردولتی شادتر است صحیح نیست
سخنگوی آموزش و پرورش بیان داشت: باید تلاش کنیم تا مدارس دولتی و غیردولتی براساس سند تحول بنیادین محلی برای یادگیری باشند. این تصور که فضای مدارس غیردولتی شادتر است، صحیح نیست. بسیاری از مدارس دولتی دارای فضای بسیار مطلوبی هستند که شاید نمونه آنها را در مدارس غیردولتی نتوان یافت. دولت بهطور مداوم برای ارتقای سطح مدارس دولتی تلاش میکند و زمانی که رئیسجمهور برای این موضوع صرف میکند، نشاندهنده اهمیت آن است.
وضعیت نیروهای خرید خدمات
فرهادی درباره وضعیت نیروهای خرید خدمات، گفت: این نیروها از سال ۱۳۹۳ در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی به کار گرفته شدهاند یعنی حقوق آنها به این شکل است که مبلغ حقوق برای موسسه پرداخت شده و آنها به معلمان پرداخت میکردند یعنی هیچ رابطه استخدامی بین معلمان خرید خدمات با آموزش و پرورش نیست. امسال این عزیزان به صورت قرارداد حقالتدریس آزاد و به صورت کددار قرارداد بستند و موسسات خرید خدمات کنار گذاشته شدند. مطلوب ما این است که به صورت قرارداد کارمعین به کار گرفته شوند که به مجوز سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیاز است که پیگیر هستیم.