kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۲۶۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خبر داد

رشد ۲۰ درصدی تجارت ایران با کشورهای اوراسیا در ۹ ماه امسال

 
 
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: آمارهای صادرات و واردات در ۹ ماه امسال نشان می‌دهد که تجارت ایران با کشورهای منطقه اوراسیا ۲۰ درصد رشد داشته است.
به گزارش ایرنا، «محمد لاهوتی» روز گذشته با اشاره به اینکه سند مربوط به عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روز پنجشنبه (ششم دی ماه) به امضای سران پنج کشور عضو این اتحادیه رسید، اظهار داشت: حجم صادرات ایران با کشورهای اوراسیا در ۹ ماه امسال به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.
وی ادامه ‌داد: همچنین حجم واردات ایران از کشورهای اوراسیا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار گزارش شده است. در واقع تجارت ایران با کشورهای منطقه اوراسیا ۲۰ درصد رشد داشته است. 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به تصویب امضای موافقتنامه تجاری آزاد ایران با کشورهای اوراسیا، گفت: پیمان‌های منطقه‌ای در دنیای امروز یکی از ابزارهای مهم برای تجارت خارجی، صادرات و واردات است و این موضوع یک جاده دوطرفه بین کشورهاست.
لاهوتی خاطرنشان‌ کرد: کشور ما نیز در دو سال گذشته به پیمان همکاری شانگهای و اکنون به عضویت ناظر اتحادیه اوراسیا پیوست که منجر به گسترش بازارهای صادراتی در کشور می‌شود. او با بیان اینکه توسعه و تقویت تعامل با بازارهای همسایه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت چهاردهم است، افزود: دولت در راستای گسترش تجارت با کشورهای همسایه اقداماتی را انجام داده که به نفع صادرات و واردات است، اما مهم‌ترین موضوع کاهش تعرفه است.
 راهی برای تقویت تولید
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: عمده صادرات کشور ما محصولات خام و نیمه‌خام در حوزه پتروشیمی‌ها و سیمان است که ارزش افزوده پایین‌تری دارند. این در حالی است که اگر کشورهای مقابل ما توان صادرات با ارزش افزوده بالا را داشته باشد زنگ خطر برای تولید داخلی ماست.
لاهوتی تاکید کرد: کاهش تعرفه‌ها متناسب با نیاز داخلی کشور باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه باید مراقب بود در موضوع کاهش تعرفه‌ها، ایران به بازار وارداتی تبدیل نشود بلکه بتواند ظرفیت واحدهای تولیدی را تقویت و در موضوع صادرات از ظرفیت اتحادیه اوراسیا استفاده کند.
وی بر شناخت فعالان اقتصادی از بازارهای جهانی تاکید کرد و افزود: تجار باید کالاهای متناسب با بازارهای هدف را شناسایی کنند و 
بر اساس استاندارد کالاها در بازارهای خارجی اقدام به توسعه صادرات کنند. البته بازاریابی صادراتی حضوری، نیازمند دانش بالای زبان و شناخت کشور هدف از نظر قوانین تجاری و الگوهای مصرفی آن کشور است.
گفتنی است، سند مربوط به عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آیینی در پایان نشست شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با حضور «سید محمد اتابک»؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در سن‌پترزبورگ برگزار شد، توسط سران کشورهای عضو امضا شد. 
در این آیین، حدود ۱۷ سند از جمله تصمیم برای اعطای وضعیت ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد.