kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۳۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹

بازار هم به حمله اسرائیل پوزخند زد دلار و سکه ریخت، بورس سبز شد

بورس تهران پس از حمله ضعیف صهیونیست‌ها سبز شد، از طرفی اهالی بازار هم مدام از‌ حملات ضعیف اسرائیل در بامداد شنبه و ترکیدن حباب بازار ارز و سکه گفتند و‌ تأکید دارند: قیمت دلار ریخت و ریزش بیشتر ممکن است.
 
 
سرویس اقتصادی-
 
به گزارش رسانه ها؛ پس از نمایش ضعیف اسرائیل در بامداد شنبه، از صبح دیروز روند 
نرخ‌گذاری قیمت ارز در گروه‌های مبادله ارز و کانال‌های تلگرامی در فضای مجازی، پیش از گشایش و فعالیت بازار غیر رسمی ارز در بازار با روند نزولی فعالیت خود را آغاز کرد.
به گزارش ایسنا، طبق مشاهدات میدانی دیروز از بازار ارز، از حوالی ساعت ۱۲ ظهر، بازار شاهد حضور بسیار چشمگیر واسطه‌ها بود و جالب اینکه اکثر این افراد خریدار ارز نبودند و بیشتر تمایل به فروش داشتند که این به معنای ادامه روند کاهشی قیمت دلار و یورو در بازار آزاد و حتی احتمال بازگشت نرخ دلار به 60 هزار تومان است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، گشت‌و‌گذاری در خیابان منوچهری همزمان با دقایق نخست آغاز معاملات غیررسمی دیروز ارز نشان‌ داد که حجم فروش از همان دقایق اولیه سنگین است. فروشنده‌ها با صدای بلند سعی داشتند ارز خود را سریعتر بفروشند؛ «هزارتا نقدی کی میخاد؟»؛ «10 هزارتا نقد کی میخاد؟»؛ «دلار آماده و نقد کی میخاد؟»
دلارفروش‌های منوچهری به تکاپو برای فروش دلارهای خود افتاده‌اند و مدام از حملات ضعیف اسراییل در بامداد شنبه و‌ ناتوانی‌ش سخن می‌گویند.
آنها تأکید دارند که الآن دیگر ترس بازار ریخته است و می‌توانیم شاهد بازگشت قیمت دلار به 60 هزار تومان باشیم.
یکی از دلارفروش‌ها با تأکید بر اینکه خیال بازار راحت شده است، افزود: «چند هفته بود مدام شاهد تهدید سنگین اسراییل بودیم ولی با اتفاقی که نیمه شب شنبه افتاد مشخص شد ترس‌ها‌ الکی بوده است.»
یکی از فعالان بازار ارز درباره دلیل سقوط آزاد نرخ‌ها در بازار تصریح کرد: «حملات اسرائیل، بسیار محدود و ضعیف بود. بالازدن‌های بازار به‌خاطر ترس از حمله سنگین بود و بازار به‌اصطلاح از دو هفته قبل پیشخور شده بود اما اکنون که حمله انجام شد و بسیار خفیف بود ترس بازار ریخت و هیجان کاذب بازار در حال تخلیه است.»
‌ یکی دیگر از فعالان بازار که انتظار داشت قیمت دلار همچنان بالاتر برود، گفت: «عجیب است با وجود اینکه اسرائیل حمله کرده و قیمت دلار باید افزایشی می‌شد؛ اما قیمت افت پیدا کرده است.»
 سیگنال ریزشی تتر به دلار
از ساعات نخست بامداد دیروز، قیمت تتر نیز ریزش داشت و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که ریزش به زودی به بازار ارز می‌رسد و قیمت آن را وارد کانال‌های پایین‌تر می‌کند. تنها چند دقیقه پس از اعلام موفقیت پدافند هوایی در انهدام اهداف هوایی و روشن شدن ابعاد حمله رژیم صهیونیستی، قیمت تتر با پنج کانال عقبگرد از حدود ۶۹ هزار به ۶۴ هزار تومان رسید.
بنابراین، در حالی که کانال‌های تلگرامی در طول یک هفته اخیر نرخ دلار را حتی تا حدود ۷۰ هزار تومان نیز بالا بردند و برخی دلالان نیز قیمت‌های نجومی بالای ۷۰ هزار تومانی را برای دلار‌های خود پیش بینی کرده بودند؛ دلار دیروز در بازار منوچهری به کانال 65 هزار تومان بازگشت 
به گزارش خبرگزاری فارس، گزارش میدانی از میدان فردوسی هم نشان داد که قیمت دلار به کانال 64 هزار تومان وارد شد؛ آن هم درحالی که در روزهای قبل و تحت تاثیر افزایش نرخ نیمایی از سوی دولت و تنش های خاورمیانه، به کانال 69 هزار تومان پیشروی کرده بود.
به گفته فعالان بازار ارز، در روز‌های اخیر دلالان تلاش زیادی کردند تا در هجمه شایعات و اخبار ضد و نقیض درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی و تشدید تنش‌ها به نوسانات بازار ارز دامن بزنند اما با توجه به تجربه ریزش در حوادث سیاسی قبلی، خریدار آنچنانی برای نرخ‌های بالای کاذب وجود نداشت.
  سقوط 5 میلیونی سکه
ریزش قیمت ها، به بازار سکه هم رسید. قیمت سکه در روزهای قبل حتی رکورد 56 میلیون را هم زده بود و در روز پایانی هفته در کانال 55 میلیون هم قیمت خورده بود و معامله می‌شد اما دیروز به کانال 50 میلیون بازگشت. کاهش نزدیک به شش میلیونی قیمت سکه، موجب کاهش حباب سکه هم شده است. البته همزمان با بازگشایی بازار طلا نیز، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار از چهار میلیون و ۶۸۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۳۸۰ هزار تومان کاهش یافت.
محمد کشتی آرای؛ فعال بازار طلا، درباره وضعیت نرخ سکه گفت: «الآن قیمت سکه با کاهش پنج میلیونی به کانال 50 میلیون تومان بازگشته است. نیم‌سکه نیز با کاهش دو میلیون تومانی به 27 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه با کاهش یک میلیون و 500 هزار تومانی به 17 میلیون و 700 هزار تومان و سکه گرمی با 600 هزار تومان کاهش به هشت میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافت.»
وی با بیان اینکه حباب سکه با کاهش دو میلیون و 900 هزار تومانی همراه شده و از 9 میلیون و 900 هزار تومان روز پنج‌شنبه به هفت میلیون تومان در روز جاری رسیده است، افزود: «این درحالی است که روز سه‌شنبه هفته قبل حباب سکه به 14 میلیون هم رسیده بود که حال هفت میلیون تومان کاهش یافته است.»
فعال بازار طلا معتقد است که روند نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، امروز هم ادامه دارد. البته، معامله‌گران اصلی در بازار دست از کار کشیده‌اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.
 حراج سکه
گفتنی است؛ بانک مرکزی از دیروز حراج انبوه یک میلیون قطعه انواع سکه را نیز از طریق مرکز مبادله آغاز کرده است. همچنین طبق اخبار اعلامی‌ بانک مرکزی، به‌زودی عرضه سکه 1403 در تمام قطعات آغاز می شود. 
پیش از این نیز بانک مرکزی حراج‌های سکه مرکز مبادله را به سه روز در هفته (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) افزایش داده بود. اعلام و اجرای سیاست‌های جدید بانک مرکزی در بخش سکه به‌همراه کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی، موجب کاهش قیمت طلا و‌ سکه شد. 
 تجربه یک‌سال گذشته در بازار ارز و سکه
فعالان بازار و‌ کارشناسان اقتصادی پیش از این به مردم هشدار داده بودند که در روزهای پرنوسان از خرید سکه و‌ ارز خودداری کنند چراکه هر لحظه امکان ریزش قیمت‌ها و‌ تخلیه حباب قیمتی وجود دارد.
جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اتفاقات یک سال اخیر داخلی و خارجی که باعث نوسانات شدید و احساسی در بازار ارز شد، گفت: «بعد از درگیری‌های منطقه‌ای و اتفاقاتی که در تنش‌های یک سال اخیر به‌وجود آمد بارها شاهد افزایش شدید و هیجانی قیمت ارز بودیم که این موج روانی هر بار بعد از چند روز توسط بازارساز کنترل و مدیریت شد.»
مرتضی افقه؛ اقتصاددان در رابطه با اثر واکنش حمله اسرائیل بر بازار غیررسمی ارز کشور به ایبنا گفت: «انتظار می‌رفت که اسرائیل به ایران پاسخی دهد و متأسفانه برخی رسانه‌های خارجی هم سعی داشتند تا فضا را ملتهب کنند اما با این حمله مشخص شد که اسرائیل واکنش گسترده‌ای نشان نخواهد داد؛ اگرچه پیش‌تر اعلام کرده بود که پاسخی شدید خواهد داشت اما شاهد یک حمله ضعیف و شکست‌خورده بودیم.»
وی افزود: «این مسئله باعث کاهش تنش‌ها شده و این سیگنال بلافاصله تأثیر خود را بر بازار ارز گذاشته است به‌طوری‌که فشار بر بازار ارز کاهش یافته و تتر که به عنوان سیگنال به بازار دلار آزاد شناخته می‌‍شود از بامداد شنبه با سقوطی پنج پله‌ای از  هزار۶۹ به ۶۴ هزار رسید؛ دلار معاملات فردایی هم دیروز در کانال ۶۶ هزار تومان باز شد.» 
یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم در رابطه با شرایط بازار ارز اظهار کرد: « افزایش نرخ ارز بیشتر از ۶۰ هزار تومان سیاسی و موقتی است و نباید افراد در این شرایط وارد بازار شوند؛ چون به نوعی قمار است و خوشبختانه هم‌اکنون دلار ریزشی شده و خود را به کانال‌های پایین‌تر رسانده است. همچنین با عرضه سکه توسط بانک مرکزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حباب سکه کاهش یافته و همین موضوع می‌تواند به نوعی باعث کاهش قیمت طلا و حتی دلار نیز بشود.»
 نرخ دلار بازمی‌گردد
«کامبیز میرکریمی»؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به تنش‌های منطقه‌ای و تجاوز محدود رژیم صهیونیستی به برخی اهداف نظامی کشورمان گفت: «در یک سال اخیر ثابت شده با آرام شدن فضا و فروکش کردن هیجانات بازار، نرخ ارز دوباره به کانال قبلی خود بازمی گردد.»
او افزود: «تا چند روز پیش با توجه به اخبار و تنش‌های منطقه‌ای بازار غیررسمی ارز با افزایش اندکی همراه شد که البته این افزایش نیز روی ثبت سفارش و واردات کالا اثر چندانی نداشت چون عمده نیازهای ارزی کشور از طریق مرکز مبادله ایران و سامانه نیما تأمین می‌شود.»
شاخص بورس در آستانه‌
بازگشت به کانال ۲ میلیون واحد
 در حالی که بازارهای مالی که در پی انتشار اخبار کذب و منفی به صورت هیجانی بالا رفته بودند، با نمایش ضعیف اسرائیلی‌ها دیروز سقوط کردند و آرامش به این بازارها بازگشت، به نظر می‌رسد ثبات اقتصادی برای بازار سرمایه آورده خوبی داشته، چرا که شاخص کل بورس دیروز در آستانه بازپس گیری کانال دو میلیون واحد قرار گرفت.
شاخص کل بورس تهران روز گذشته با افزایش ۲۴ هزار و ۳۷۱ واحدی به رقم یک میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲۷۳ واحد رسید.
شاخص کل هموزن نیز با رشد پنج هزار و ۴۶۹ واحد به ۶۶۱ هزار و ۱۰۶ واحد رسید. ارزش روز بازاری شرکتهای بورس به شش میلیون و ۳۸۴ هزار میلیارد تومان معادل ۱۱۴ میلیارد دلار رسید‌.
همه شاخص های بورس دیروز سبزپوش بودند. همچنین شاخص کل فرابورس ایران نیز با افزایش  ۸۲ واحد به رقم ۲۱ هزار و ۶۹ واحد رسید.
  بخش اول بسته بهبود بازار سرمایه
بخش اول بسته بهبود بازار سرمایه  دیروز در جلسه ناشران بزرگ در سازمان بورس، در چهار بند با جزئیات اعلام شد.
به گزارش سنا، در این جلسه که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضای هیأت مدیره سازمان و مدیران ناشران بزرگ بازار سرمایه برگزار شد، مقرر شد: با توجه به اهمیت عوامل بنیادی اثرگذار بر سهام شرکت‌ها، ناشران برنامه‌های خود برای بهبود سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در باقی‌مانده سال را به سازمان ارائه داده و در سامانه کُدال منتشر کنند، به نحوی که عملکرد شرکت‌ها در نیمه‌ دوم سال، بهبود قابل ملاحظه‌ای نسبت به نیمه‌ اول داشته باشد.
از طرفی مقرر شد ناشران بزرگ، اقدام‌های عملی و جدی برای حفظ ارزش ذاتی سهام شرکت‌های زیرمجموعه و گروه خود صورت دهند و نهادهای مالی دارای صندوق‌های درآمد ثابت، نسبت به افزایش سهم سهام در پرتفوی خود بر اساس رویه‌های تعریف‌شده اقدام کنند. در این خصوص، با توجه به لزوم کاهش وزن سپرده‌های بانکی، منابع آزاد شده نیز زمینه‌ حمایت از سهام ارزنده را فراهم می‌کند.
همچنین مقرر شد مسائل و محدودیت‌های اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها مانند قطعی برق و گاز، مسائل مالیاتی، حقوق دولتی، قیمت مواد اولیه و خوراک و نظایر آن، به‌ویژه موارد باقی‌مانده در لایحه بودجه به صورت مشترک توسط ناشران و سازمان پیگیری شود.