kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۲۲۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
کارشناس بازار خودرو:

قرعه‌کشی خودرو به نام مردم و به کام دلالان است

 
 
 
کارشناس بازار خودرو گفت: بلوکه پول برای ثبت‌نام خودرو هم شیوه‌ای نادرست است چون مصرف‌کننده واقعی روز ثبت‌نام معمولا پول نقد ندارد و سود این شرط به واسطه‌گر می‌رسد. 
رسول سلیمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد شیوه عرضه خودرو به روش قرعه‌کشی و بازگشت به شیوه‌ای که قبلا در اجرا شکست خورده بود، افزود: روش عرضه خودرو به شیوه قرعه‌کشی بسیار ناکارآمد است؛ زیرا در واقع برای متقاضی و ثبت‌نام‌کننده خرید خودرو، انتظار ایجاد می‌کند در حالی که بخش عمده کسانی که در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند قرار نیست برنده شوند.
او افزود: تجربه نشان داده که معمولا خودروهایی که اختلاف قیمت بازار و کارخانه آنها بیشتر است متقاضیان بیشتری نیز برای خرید دارد و این نشان می‌دهد که عمده تقاضا در سیستم قرعه‌کشی برای نفع بردن است نه استفاده کردن از خودرو؛ لذا به همین دلیل قرعه‌کشی مدل ناکارآمدی برای عرضه و توزیع خودرو است.
خودروفروشی به شیوه عصر پیکان
کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: این روش عرضه از اوایل انقلاب که پیکان در خط تولید بود اجرا می‌شود و الان هم که دیگر پیکان در خط تولید خودروسازان نیست باز هم اجرا می‌شود. بنابراین همان تفکر و شیوه توزیع دنبال می‌شود و متاسفانه از ناکارآمدی این روش عرضه عبرت گرفته نمی‌شود. 
سلیمانی با تاکید بر اینکه در توزیع خودرو باید به این نکته توجه داشت که نباید رانتی وجود داشته باشد، اظهار داشت: هر روشی که ارائه می‌شود باید حتما در آن رانت حذف شود تا شانس مصرف‌کننده افزایش یابد.
او در پاسخ به این سؤال که با توجه به اجرای این روش عرضه آیا بهره‌مندی از نهادهای ناظر در راستای شفاف‌سازی این شیوه عرضه مؤثر است یا خیر؟ گفت: ساختار عرضه خودرو به شیوه قرعه‌کشی آن قدر معیوب است که به‌طور کامل باید کنار گذاشته شود و نمی‌توان آن را اصلاح کرد یا بهبود بخشید و باید از روش‌های دیگری استفاده شود. کارشناس بازار خودرو درباره شرط بلوکه وجه گفت: بلوکه پول برای ثبت‌نام خودرو هم شیوه‌ای نادرست است چون مصرف‌کننده واقعی روز ثبت‌نام معمولا پول نقد ندارد و سود این شرط به واسطه‌گر می‌رسد. 
پوشش زیان بانک‌ها
گفتنی است، در چند روز گذشته‌ موضوع اعطای وام خرید خودرو از سوی بانک‌ها که با هدف جذب سرمایه برای بانک‌هاست در فضای رسانه‌ای کشور داغ شده اما موضوعی که به آن کمتر توجه شد حضور بانک‌های زیان‌ده در این طرح است که نشان می‌دهد؛ برطرف شدن مشکل بانک‌ها، خودروسازان و... هدف است نه خودرودار شدن مردم.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش صورت‌های مالی سال گذشته بانک‌ها، ایران زمین با 
۵۲ هزار میلیارد تومان در رتبه سوم بانک‌های زیانده کشور قرار دارد اما این بانک در ۲۴ مرداد ماه و همزمان با شروع ثبت‌نام ایران خودرو در تبلیغات وام ۱۰۰ میلیونی خود برای خرید خودرو نوشته بود که «به منظور ارزش آفرینی، وام یکصد میلیون تومانی جهت ثبت‌نام طرح فروش ویژه محصولات ایران خودرو را به تمام مشتریان خود اعطا می‌کند.»