kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳
کارشناس مصری اعلام کرد

سقوط بورس‌ها در چهارگوشه دنیا در آستانه حمله ایران به اسرائیل

 
 
 
یک اقتصاددان مصری تصریح کرد که انتظارها برای پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه عامل اصلی سقوط بورس‌های جهانی است.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ بازارهای سهام جهانی شاهد سقوط شدیدی هستند که بزرگ‌ترین سقوط از زمان همه‌گیری کرونا است، در حالی که بازار سهام آمریکا متحمل زیان‌های وحشتناکی شده است، به نحوی که بازارها قرمز شدند، بیشتر شاخص‌های بورس آمریکا کاهش یافتند و شاخص‌های دلار و نفت سقوط کردند.
بازارهای عمده سهام در اروپا، کشورهای عربی از جمله حاشیه خلیج‌فارس و مصر نیز از روز دوشنبه دنباله‌رو همتایان آسیایی خود سقوط کردند.
داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ایالات متحده به بالاترین سطح در سه سال گذشته یعنی چهار و سه دهم درصد در ماه ژوئیه (تیر ماه) رسیده که در بحبوحه کاهش قابل توجه استخدام‌ها رخ داده و ترس از بدتر شدن بازار کار و احتمال قرار گرفتن اقتصاد آمریکا در معرض رکود را افزایش داده است. 
«ولید جاب‌الله» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه «صدی البلد» مصر، ترور اسماعیل هنیه و انتظارها برای پاسخ ایران به اسرائیل را عامل اصلی فروپاشی بورس‌های عربی و جهانی توصیف کرد.
مجری در مقدمه این گفت‌وگو بنا به گزارش رسانه‌ها، روز دوشنبه این هفته را دوشنبه سیاه برای بازارهای جهان نامید و پرسید: در 37 سال گذشته این وضعیت رکود بورس‌های جهانی یعنی از دوشنبه سیاه 1987 تاکنون بی‌سابقه بوده چه اتفاقی افتاده است؟ 
جاب‌الله کارشناس مصری پاسخ داد: وقتی یک مسئله‌ای رخ می‌دهد که نسبت به آینده نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد بورس‌ها نیز از آن متاثر و دچار نوسان می‌شوند. این مسئله در حال حاضر همان مشکلی است که بین ایران و اسرائیل در نتیجه ترور اسماعیل هنیه رخ داده و دنیا منتظر پاسخ ایران است و همه هراس دارند که پاسخ ایران چه خواهد بود و پس از آن اسرائیل چه واکنشی نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: یعنی همه در انتظارند ببینند که پاسخ ایران محدود خواهد بود یا دامنه جنگ گسترش خواهد یافت. این ترس و وحشت عامل فروپاشی بورس‌های جهان است؛ البته همه چیز را زمان روشن خواهد کرد یعنی طی روزهای آینده معلوم خواهد شد.
این کارشناس درباره سقوط بورس آمریکا و به تبع آن اروپا و شرق آسیا هم گفت: این موضوع هم از جمله عوامل تاثیرگذار است اما با این وضعیت بورس قیمت نفت پایین نیامده و بالا است. البته تحولات مختلف بر قیمت نفت در مقاطع مختلف تاثیرات متفاوت گذاشته و آن را بالا و پایین برده است. از پیامدهای منفی کرونا تا تحریم‌ها علیه روسیه به دنبال جنگ اوکراین، تنش‌ها در دریای سرخ، جنگ غزه افزایش تنش بین ایران و اسرائیل و انتخابات آمریکا همگی قیمت نفت را بالا نگاه داشته است.
کارشناس مصری تاکید کرد: بدهی ملی آمریکا از 35 تریلیون دلار عبور کرده در حالی که این کشور انتخابات را هم پیش‌رو دارد اما حالا که اسرائیل زمام امور را در دست دارد می‌خواهد آمریکا را به جنگ در منطقه غرب آسیا سوق بدهد، چیزی که آمریکا خواهان آن نیست زیرا اقتصاد آمریکا را خراب‌تر می‌کند.
 ترس بازارهای مالی از اقدام ایران
به گزارش عصر اقتصاد، شوکه شدن بازارهای مالی در پی اقدام ایران واکنش برخی از کارشناسان مشهور را هم به‌دنبال داشت. به طور نمونه، «جکسون هینکل» مفسر سیاسی اثرگذار در رسانه‌های اجتماعی آمریکا هم اخیرا در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران هنوز یک موشک شلیک نکرده است، اما جهان در حال فروپاشی است.»
به گزارش یورونیوز، در حالی که نگرانی از رکود اقتصادی آمریکا و شکل‌گیری حباب قیمت سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، بورس‌های جهان از نیویورک تا توکیو و لندن را زمینگیر کرده، در خاورمیانه و به ویژه در تهران و تل‌‌آویو نیز سایه جنگ موجب برقراری وضعیت قرمز در بازارهای سهام شده است.
سقوط دومینووارِ بورس در شرق آسیا و اروپا هم پس از آن رقم خورد که بازارهای سهام در ایالات متحده طی معاملات روز جمعه گذشته شاهد ریزش سه تریلیون دلاری قیمت سهام شرکت‌های مختلف، به ویژه شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات بود.
در همین راستا خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ هم گزارش داد که شِکِل (واحد پولی رژیم صهیونیستی) شاهد کاهش شدید ارزش خود بوده و به رقمی معادل سه و هشت دهم شِکل برای هر دلار رسید که پایین‌ترین رقم از نوامبر 2023(آبان سال گذشته) تاکنون است.