کد خبر: ۲۹۲۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
حمایت از کسب‌وکارهای خرد و حذف موانع پیش رو-بخش نخست

توجه به صنایع خرد، بالندگی 60 درصد از بدنه فعال کشور 

 
 
 
تارا وحیدی
این نوع کسب‌وکارها معمولاً در یک موقعیت جغرافیایی مشخص قرار دارند و تعداد کارمندان و کارگران آن کمتر از 100 نفر (یا کمتر از 50 نفر) است و بنیانگذاری آن توسط یک نفر یا گروه کوچکی از افراد است. کسب وکارهای خرد دامنه وسیعی از فعالیت‌های مختلف را دربر می‌گیرد: حوزه‌های صنعت‌، کشاورزی، تجارت، خانگی و غیره.
در نظر داشته باشید که شما مسئول همه جزئیات هستید، از فروش و بازاریابی گرفته تا استخدام و اخراج. اگرچه این کار در ابتدا به نظر کار دشواری می‌آید، ولی خبر خوب این است که با دانستن نکات کلیدی ساده می‌توانید راهی برای خروج از فشارهای مدیریتی پیدا کنید.
کارآفرینانی که از صفر شروع کردند
مسلماً لیست تولیدکنندگان موفق ایرانی که با سرمایه اندک شروع کردند، یک لیست طولانی است. این کارآفرینان لزوماً در ایران فعال نبوده و خدمات خود را به دیگر کشورها هم ارائه می‌کنند. جالب است بدانید که تعداد کارآفرینان موجود در این لیست، روزبه‌روز در حال افزایش است. امروزه فرصت‌های فراوانی برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی اطراف ما قرار گرفته است. هرکدام از این فرصت‌ها می‌توانند یک فرد عادی را به یک کارآفرین یا یک تولیدکننده معتبر و مشهور تبدیل کند. با دریافت مشاوره و شروع کار در زمان مناسب، شما می‌توانید نام خود را در لیست کارآفرینان موفق ایرانی که از صفر شروع کردند، قرار دهید. دریافت مشاوره اهمیت زیادی دارد. با استفاده از خدمات مشاورین حرفه‌ای و تعلیم‌دیده، افراد به‌راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی می‌توانند روند آینده شغلی خود را متحول سازند.
هر فردی با تلاش و کوشش می‌تواند نام خود را در لیست کارآفرینان موفق ایرانی که از صفر شروع کردند، ثبت کند. کارآفرینانی که سرمایه زیادی را در اختیار نداشتند. خیلی از آنها فقط با استفاده از یک ایده ساده توانستند به موفقیت و شهرت دسترسی پیدا کنند. اگر شما هم به دنبال ایجاد تحول در زندگی خود هستید، لزوماً باید به یک‌سری نکات خاص توجه کنید.
اولین نکته به تلاش شما اشاره دارد. شما همواره باید همه تلاش خود را به‌کار گیرید تا بازدهی مطلوبی را نیز کسب کنید. عدم توجه به این مسئله، احتمال اینکه بتوانید به‌عنوان یک کارآفرین موفق شناخته شوید را کاهش می‌دهد.
دومین نکته‌ای که شما باید آن را مدنظر قرار دهید، به ایده اولیه اشاره دارد. یک ایده مناسب می‌تواند شما را از صفر به صد برساند. با پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی ایجاد شده است، شما می‌توانید ابزارهایی همچون هوش مصنوعی را نیز برای پیدا کردن یک ایده مناسب مورد استفاده قرار دهید.
 مدیریت کسب‌وکار با بهره‌گیری از فناوری 
این روزها مشتریان کسب‌وکارها انتظار دارند که آنها از فناوری روز استفاده کنند تا خدمات یا محصول خود را بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر به مشتریان ارائه دهند. این روزها همه ما تلفن همراه داریم و مایلیم از طریق نرم‌افزارها و به‌صورت آنلاین با کسب‌وکارها در ارتباط باشیم.
بنابراین، بخشی از مدیریت کسب‌وکار خرد خوشایند کردن آن برای مشتری است. پس یک وب‌سایت باکیفیت عالی طراحی کنید و امکانات آن را هم سطح وب‌سایت‌های رقیبانتان فراهم کنید، حتی فراتر از آن! مثلاً اگر صاحب یک کترینگ خانگی هستید، وب‌سایتی را طراحی کنید که مشتری قادر باشد سفارش خود را به‌صورت خودکار و آنلاین ثبت کند.
راهی آسان برای ارتقای هرچه بیشتر وب‌سایت نظرسنجی از مشتریان و تلاش برای پیاده‌سازی نظرات آنها در وب‌سایت است. 
درعین‌حال باید همواره حواستان به توسعه فناوری در حوزه فعالیت خود باشد. ببینید که آیا این پیشرفت‌ها می‌تواند رضایت بیشتری از مشتریان شما جلب کند یا نه؟ 
مثلاً اگر کسب‌وکار کوچک شما یک سالن ورزشی است، می‌توانید به مشتریان خود دستگاه‌های نمایش ضربان قلب حین ورزش را پیشنهاد دهید تا بتوانند بهتر تناسب‌اندام خود را دنبال کنند.
رسول خوش‌بین، مشاور شغلی برایمان درباره اهمیت دخیل کردن فناوری به بدنه کسب‌وکار خرد توضیح می‌دهد: «خدمات خوب به مشتریان برای کسب‌و‌کارهای مدرن در هر نوع و اندازه‌‌‌ای حیاتی است و تجربیات مصرف‌کننده زمانی شروع می‌شود که مشتریان تمایل پیدا می‌کنند از وب‌سایت شرکت بازدید ‌‌‌کنند. ربات‌های گفت‌وگو می‌توانند راه‌حلی عالی برای دسترسی به مشتریان به شیوه‌ای خودکار و درعین‌حال شخصی باشند. وقتی شرکت‌ها بتوانند به سؤالات پاسخ دهند و از طریق راه‌‌‌حل‌‌‌های گفت‌وگو سریع به مشتریان کمک کنند، مشتریان تشویق می‌شوند که زودتر برای خرید تصمیم بگیرند. بسیاری از کسب‌و‌کارها با ترغیب مشتریان به ارائه نظرات مثبت به شکل آنلاین، از تأثیر خرد جمعی برای جذب مخاطبان خود استفاده می‌کنند. این روش را می‌توان با نرم‌‌‌افزار درخواست - بازبینی خودکار کرد که می‌تواند به طور خودکار برای پیامک و پست الکترونیکی مصرف‌کنندگان تنظیم شود و از آنها بخواهد تجربیات خود را بررسی و ارسال کنند. به نوبه خود، مشتریان بالقوه می‌توانند تحت‌تأثیر نظرات سایر مصرف‌کنندگان قرار گیرند و در نتیجه اعتماد ایجاد کنند و درعین‌حال فروش و درآمد را افزایش دهند.»
توسعه کسب‌وکارهای کوچک 
با بلوغ زیست‌بوم اقتصادی
کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که زادگاه و بستر رشد و نمو صنایع هستند، به‌عنوان موتور پیشران رشد اقتصادی و اشتغال‌آفرینی در کشور ما نقش کلیدی ایفا می‌کنند. این واحدها از نظر کمی، تعداد زیادی از افراد را مشغول به کار و ارزش‌ افزوده‌ای بین یک‌دوم تا یک‌سوم ارزش ‌افزوده کل کشور را ایجاد می‌کنند. از نظر کیفی نیز توسعه این بنگاه‌ها در مناطق مختلف کشور می‌تواند از مهاجرت به شهرها و افزایش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کند. همچنین در تقویت اقتصاد منطقه‌ای و ایجاد رفاه بیشتر در جامعه نقش‌آفرین هستند. ازاین‌رو بنگاه‌های کوچک بر اساس نیازهای محلی و منطقه‌ای ایجاد می‌شوند و با رشد و توسعه خود باعث گسترش اشتغال، ترویج فرهنگ تولید و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری‌های زودبازده می‌شوند. در ایران، ۷ تا ۹ درصد تولید ناخالص داخلی به فعالیت صنایع کوچک و متوسط وابسته است و ۶۰ درصد اشتغال کشور، مدیون فعالیت این واحدهاست. بنگاه‌های کوچک نسبت به صنایع دیگر زودبازده و از لحاظ زمانی در مدت کوتاهی قابل ‌بهره‌برداری هستند و نیاز به تأمین منابع مالی حجیم و سنگین ندارند. به همین دلیل، برای متولیان عرصه کارآفرینی و اشتغال، توسعه این دسته از صنایع به‌منظور افزایش اشتغال و ایجاد رفاه اجتماعی دارای اهمیت بسیار بالایی است.
افشین پایدار، کارشناس اقتصادی درباره تأمین مالی برای صنایع کوچک توضیح می‌دهد: «یکی از راه‌های تأمین مالی برای صنایع کوچک که از پویایی و پایداری بالایی برخوردار است، بهره‌مندی از ظرفیت جمع‌سپاری مالی و استفاده از سرمایه‌های مردمی در جهت توسعه اقتصادی کسب‌وکارهاست. این راهکار با به‌کارگیری منابع مردمی در قالب مشارکت عمومی در تأمین وام‌های قرض‌الحسنه و یا سرمایه‌گذاری‌های منصفانه، می‌تواند چالش نقدینگی بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک را مرتفع سازد. از این‌رو توسعه بسترهای جمع‌سپاری مالی و غیرمالی که می‌توانند سرمایه مردمی، ابتکار و نوآوری مردم و پشتیبانی عمومی از کسب‌وکارهای کوچک را تقویت کند، یکی از مؤلفه‌های اصلی بلوغ زیست‌بوم اقتصادی در صنایع فرهنگی کشور است.»
وی در ادامه می‌افزاید: «توسعه زیرساخت‌های محلی و منطقه‌ای از دیگر اهداف کارفرمایان به شمار می‌رود که با تحقق این امر شرایط مناسب برای توسعه کسب‌وکارها مانند شبکه ارتباطات، فروش، حمل‌ونقل و آموزش ایجاد می‌شود. همچنین شاهد به‌کارگیری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای در توسعه کسب‌وکارها و تقویت بسترهای آموزشی و مشاوره حضوری و مجازی با توجه ‌به اقتضائات بومی خواهیم بود. همچنین تقویت فرهنگ جمع‌سپاری با استفاده از ظرفیت نهادهای اجتماعی محلی و منطقه‌ای، تشویق به تشکیل تعاونی‌ها و گروه‌های کارآفرینی و هسته‌های جهادی کسب‌وکار، ایجاد فرصت‌های همکاری بین نهادهای اجتماعی محلی، کارآفرینان و صنایع بزرگ از جمله محورهای ترویج فرهنگ تعاون و همکاری است.»
این کارشناس اقتصادی در تکمیل صحبت‌هایش توصیه می‌کند: «توجه به توسعه مناطق روستایی و تقویت بستر نوآوری و خلاقیت و توسعه صنایع خلاق و فرهنگی از دیگر اهداف توسعه کسب‌وکارهای خرد به شمار می‌رود که با تحقق آن شاهد توسعه کسب‌وکارها در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، ایجاد اشتغال‌زایی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، تشویق کسب‌وکارهای محلی به خلق ارزش ‌افزوده مبتنی بر طراحی و تولید محتوای خلاقانه، ایجاد بستر به‌منظور توسعه تولید زنجیره محصولات هویت‌ساز و ترویج فرهنگ کارآفرینی اجتماعی و توسعه کسب‌وکارهای جمعی خواهیم بود.»
مشکلات ثبتی نهادهای مرتبط 
در حوزه کسب‌وکار رفع می‌شود
ابوالفضل نصیری، مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور با بیان اینکه کارگروه اندیشه‌ورز با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در حوزه کسب‌وکار برگزار شده، اظهار می‌دارد: «در این جلسه تصمیمات لازم برای تسهیل و تسریع و حمایت حقوقی و ثبتی اتخاذ و پیشنهادها و راهکارهای مناسب به‌منظور رفع موانع موجود شرکت‌های تولیدی ارائه شد.» به گفته نصیری، کارگروه اندیشه‌ورز اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری با حضور نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت تعاون، اتاق‌های تعاون، اصناف و اتاق بازرگانی ایران و همچنین معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل شد.
نصیری ادامه می‌دهد: «در این جلسه ضمن ارائه گزارش مصوبات و اقدامات قبلی از سوی مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت، نمایندگان حاضر در جلسه در خصوص موضوعات مرتبط با دستگاه‌های خود مباحثی را مطرح کردند و در نهایت تصمیمات لازم برای تسهیل و تسریع و حمایت حقوقی و ثبتی، اتخاذ و همچنین پیشنهادها و راهکارهای مناسب برای رفع موانع موجود شرکت‌های تولیدی ارائه شد.»
وی تأکید دارد: «با توجه‌ به هماهنگی‌های انجام شده در جلسات قبلی، مشکلات و موانع ثبتی و حقوقی بسیاری از اشخاص حقوقی از جمله اتحادیه‌های صنفی، شرکت‌های سهامی عام، مباحث مرتبط با تعاون و امور مالیاتی با پیگیری‌های اداره کل ثبت شرکت‌های سازمان ثبت مرتفع شد.»
مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور می‌گوید: «همچنین در این کارگروه اندیشه‌ورز درباره شرکت‌های دانش‌بنیان مقرر شد که هماهنگی لازم با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از شرکت‌های مذکور صورت پذیرد.»