kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
پاسخ به سؤالات و شبهات فلسطین و مقاومت- 21

آشنایی با سایر گروه‌های مقاومت در فلسطین

 
 
 
جبهه مردمي براي آزادي فلسطين
سازمان چپگراي سياسي و نظامي جبهه مردمي براي آزادي فلسطين در سال ۱۹۶۷ توسط «جرج حبش» و ابوعلي مصطفي و احمد جبرئيل با هدف آزادي فلسطين از سيطره اسرائيل از طريق مبارزات چريکي بنيانگذاري شد. 
اين گروه دومين گروه بزرگ در مجموعه احزاب فلسطيني موسوم به سازمان آزادي‌بخش فلسطين (ساف) پس از فتح است و مواضع سرسختانه اي براي تحقق خواسته‌هاي ملي فلسطينيان اتخاذ کرده و با روش ميانه روي فتح مخالف است. اين سازمان تا سال ۱۹۹۹ با موافقتنامه‌هاي اسلو مخالف بود، اما در اين سال طي گفت‌وگوهايي با رهبران ساف مذاکره با اسرائيل را پذيرفت. پس از شهادت ابوعلي مصطفي دبيرکل اين سازمان در حمله موشکي اسرائيل به مقر اين حزب، شاخه نظامي اين سازمان به نام گردان‌هاي ابوعلي مصطفي شکل گرفت.
 جبهه مردمي براي آزادي فلسطين داراي ديدگاهي ضدامپرياليستي است و معتقد است اسرائيل که از صهيونيسم جهاني مايه مي گيرد امپرياليست است و بايد با آن مبارزه کرد.
اين گروه مسيحي به دليل اينکه شکست اعراب از اسرائيل را ناشي از برتري علمي اسرائيل مي دانست شعبه‌هاي خود را در تعدادي از کشورهاي عرب همچون ليبي، عربستان سعودي و کويت تأسيس کرد، در اين شعبات ديدگاه‌هاي سوسياليستي و سکولاريستي تبليغ مي شد. پس از جنگ شش روزه در ژوئن ۱۹۶۷ جبهه مردمي براي آزادي فلسطين با ادغام دو گروه از جوانان فلسطيني و جبهه آزادي فلسطين به رياست احمد جبرئيل که افسر نيروي هوايي سوريه بود تشکيل شد و جرج حبش به عنوان رهبر اين سازمان برگزيده شد.
در ابتداي سال ۱۹۶۷ اين سازمان ۳۰۰۰ چريک آموزش‌ديده داشت و مقر اين سازمان در سوريه قرار داشت. در سال ۱۹۶۹ جبهه مردمي براي آزادي فلسطين خود را يک سازمان مارکسيست اعلام کرد و درگيري‌هاي فلسطينيان را ناشي از خيزش عليه امپرياليسم عربي عنوان کرد که خواستار اتحاد جهان عرب از طريق براندازي دولت‌هاي ارتجاعي عرب هستند.
جبهه مردمي براي آزادي فلسطين پس از مرگ ياسر عرفات براي معرفي يک کانديداي چپگرا براي به عهده گرفتن رياست دولت فلسطين با جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين و حزب کار فلسطين وارد مذاکره شد. گفت‌وگوها به نتيجه نرسيد و سازمان از مصطفي برغوثي حمايت کرد.
 پايگاه اصلي مردمي اين سازمان در رام‌الله، بيت لحم، حومه بيت المقدس شرقي و بخش مسيحي نشين نابلس است.
جبهه مردمي براي آزادي فلسطين 
(فرماندهي کل)
 اين گروه فلسطيني در سال ۱۹۶۸ توسط احمد جبرئيل با انشعاب از جبهه مردمي براي آزادي فلسطين تأسيس شد. اين سازمان در سوريه تشکيل شد و دفتر مرکزي آن در دمشق و پايگاه نظامي آن در جنوب لبنان قرار دارد.
 تمرکز بر روي فعاليت‌هاي نظامي و کاهش فعاليت‌هاي سياسي خواسته اصلي احمد جبرئيل فرمانده شاخه نظامي جبهه مردمي براي آزادي فلسطين بود و همين مسئله باعث اختلاف او با جرج حبش دبير کل سازمان بود که به انشعاب و ايجاد گروه جديد منجر شد.
احمد جبرئيل به همراه طرفدارانش از سازمان خارج شدند و سازمان جديدي را با افزودن نام فرماندهي کل به اسم سازمان پيشين اتخاذ کردند. اين سازمان با هيچ گروه ديگر فلسطيني وارد ائتلاف نشده است ليکن با جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و جهاد اسلامي روابط نزديکي دارد.
جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين
جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين در سال ۱۹۶۹ با انشعاب از جبهه مردمي براي آزادي فلسطين تأسيس شد.
 دليل جدايي اين گروه از جبهه مردمي براي آزادي فلسطين، اختلاف در مورد اولويت فعاليت سياسي و ايدئولوژيک نسبت به مبارزه نظامي و عمليات مسلحانه بود.
جناح چپگراي اين سازمان در سال ۱۹۶۹ به دليل اينکه رويکرد سازمان را بيش ازحد نظامي مي دانست از گروه جدا و جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين 
تأسيس شد. 
اين در حالي بود که يک سال پيش از آن‌، احمد جبرئيل فرمانده شاخه نظامي سازمان به دليل اولويت قرار دادن مسائل نظامي و مبارزات مسلحانه از سازمان خارج و گروهي نظامي را تشکيل داده بود.
در ماه مه و ژوئن همين سال يک سازمان چپگراي فلسطيني و سازمان آزادي‌بخش مردمي فلسطين نيز به اين گروه پيوستند و جبهه دموکراتيک به سرعت به عنوان يک گروه روشنفکر که وضعيت خاورميانه را با ايده‌هاي مارکسيستي تبيين مي کرد شهرت يافت، نظريه پرداز معروف اين حزب «ياسر عبدربه» بود.
 هدف جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين ايجاد يک فلسطين دموکراتيک مردمي است که در آن اعراب و يهوديان بدون نزاع با يکديگر زندگي کنند و ايجاد کشوري بي‌طبقه و به دور از تبعيض ملي که اعراب و يهوديان هر دو فرهنگ ملي خود را پاس دارند.
اعضاي جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين معتقدند که از قدرت گرفتن نيروهاي افراطي و درگيري‌هاي نظامي در فلسطين بايد جلوگيري شود و ديدگاه‌هاي افراطي جاي خود را به ميانه روي دهند.
 «نايف حواتمه» رهبر اين سازمان و بيشتر اعضاي شوراي مرکزي آن در سوريه زندگي و از اين کشور حمايت‌هاي مالي نيز دريافت مي کنند.
کميته‌هاي مقاومت مردمي
اين کميته‌ها مجموعه‌اي از گروه‌هاي شبه‌نظامي و نظامي فلسطيني در نوار غزه و کرانه باختري رود اردن هستند که در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ در پي در گرفتن انتفاضه‌الاقصي اعلام موجوديت کردند.
 اين گروه‌هاي نظامي عمليات متعددي را عليه رژيم صهيونيستي انجام داده و عده زيادي از صهيونيست‌ها را به هلاکت رسانده‌اند.
 بيشتر اعضاي کميته‌هاي مقاومت مردمي از جمله بنيانگذاران آن در گذشته عضو فتح و گردان‌هاي شهداي الاقصي بوده‌اند.1
پانوشت:
1- شریفی، فریده، فلسطین گذشته، حال، آینده: واکاوی جنبش‌های فلسطینی، تهران:زیارت، پیام بهاران، 1396