kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶
یک افتضاح تمام‌عیار

خرابکاری گسترده در حمل‌ونقل ریلی فرانسه ساعاتی قبل از افتتاحیه المپیک

در آستانه افتتاح رسمی بازی‌های المپیک، خرابکاری گسترده و سراسری در خطوط حمل‌ونقل ریلی فرانسه 800 هزار مسافر را سرگردان کرد. هشدار  بمب گذاری در برخی فرودگاه‌های این کشور نیز وضعیت افتضاحی را برای فرانسه به بار آورده است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
 
سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس دیروز (جمعه، پنجم مرداد) با برگزاری مراسم افتتاحیه در حالی آغاز شد که به گفته رسانه‌ها کمبود امکانات و میزبانی حداقلی فرانسوی‌ها صدای بسیاری از شرکت‌کنندگان و خبرنگاران را درآورده و باعث آبروریزی برای دولت ماکرون شده است. از سوی دیگر نگرانی‌ها درباره حملات تروریستی در جریان این بازی‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. 
دولت ماکرون ۴۰۰ میلیون یورو برای عملیات امنیتی گسترده هزینه کرده و المپیک پاریس ۲۰۲۴ با ۷۵ هزار نیروی پلیس، ماموران امنیتی، سربازان فرانسوی، سیستم‌های موشکی و پادگان‌های جنگی دیروز (جمعه) رسماً آغاز شد. بر اساس گزارش‌ها، تیم‌های امنیتی در سرتاسر پایتخت فرانسه مستقر شده‌اند تا جلوی هر تهدیدی برای بازی‌ها را بگیرند. دیروز دستور ممنوعیت پرواز در سراسر پاریس برقرار بود و از پرواز هر هواپیمایی در یک دوره ۱۲ ساعته بر فراز آسمان جلوگیری می‌شد. همچنین تیم‌های غواص صبح پنجشنبه رود سن را برای یافتن مواد منفجره جست‌وجو کردند. وزارت کشور فرانسه گفته است ماموران امنیتی ۴۳ کشور جهان، به پاریس در تأمین امنیت المپیک ۲۰۲۴ کمک خواهند کرد.
فلسطین
صرف نظر از تهدیدهای امنیتی، بازی‌های امسال به‌دلیل جنگ بی‌وقفه‌ و کشتار و نسل‌کشی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به‌راه انداخته است، هدف اعتراضات گسترده قرار دارد. به‌ویژه اینکه مقامات فرانسوی با اتخاذ استانداردی دوگانه و بی‌توجهی محض به درخواست‌های بین‌المللی مبنی بر تحریم ورزشکاران صهیونیستی، برای آنها حفاظت ۲۴ ساعته نیز فراهم کرده‌اند. این در حالی است که فرانسه به توصیه کمیته بین‌المللی المپیک و البته هم‌راستا با سیاست‌های غرب علیه روسیه، از حضور ورزشکاران این کشور و بلاروس در المپیک زیر پرچم کشور متبوع‌شان جلوگیری کرده است و آنها تنها با پرچم بیطرف قادر به حضور در این‌دوره از بازی‌ها هستند. 
خرابکاری گسترده در راه آهن فرانسه
علی‌رغم تمهیدات امنیتی دولت فرانسه و استقرار ده‌ها هزار نیروی امنیتی، شبکه راه‌آهن فرانسه دیروز تنها ساعاتی قبل از افتتاح بازی‌های المپیک در این کشور به دلیل آنچه مقام‌های این کشور «اقدامات گسترده خرابکارانه عمدی» خوانده‌اند، کاملاً فلج و سفرهای قطارها از شهرهای دیگر اروپا و فرانسه به پاریس با اختلال شدید مواجه شده است. مقام‌های فرانسوی می‌گویند شبکه راه‌آهن سریع‌السیر این کشور روز جمعه هدف اقدامات خرابکارانه مجرمانه از جمله آتش‌سوزی‌های عمدی در سطحی گسترده ساعاتی قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه بزرگ بازی‌های المپیک تابستانی پاریس قرار گرفته و فلج شده است.
ایسنا در این‌باره به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت، مقام‌های فرانسه این حملات را «اقدامات مجرمانه» خوانده و از تحقیقات درباره اینکه آیا دسیسه‌ای برای اجرای آنها در نزدیکی افتتاح بازی‌های المپیک وجود داشته، خبر داده‌اند. «پاتریس ورگریت»، وزیر حمل ونقل فرانسه گفت: مردم زیادی مجبور به فرار از صحنه آتش‌سوزی‌ها شدند و وسایل مخصوص ایجاد آتش‌سوزی کشف و ضبط شده‌اند. او همچنین اظهار داشت: «همه ‌چیز حاکی از آن است که این آتش‌سوزی‌ها عمدی و مجرمانه هستند.» خرابکاری‌های روز جمعه موجب قطع ارتباط چند خط راه‌آهن سریع‌السیر مابین پاریس و نقاط دیگر فرانسه و کشورهای همسایه آن شده‌اند.
 بر اساس این گزارش این حملات خرابکارانه پس از آنکه مقام‌های فرانسوی تدابیر امنیتی شدیدی را به مناسبت شروع بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به اجرا در آوردند و همزمان با اوج گرفتن سفرها به مقصد پاریس به مناسبت افتتاحیه المپیک و همچنین موج سفرهای مرتبط با تعطیلات تابستانی رخ داده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، ایستگاه قطار مشهور «مونپارناس» پاریس یکی از ایستگاه‌هایی است که اختلال و آسیب زیادی پیدا کرده است. تصاویری از ازدحام شدید مردم در این ایستگاه در شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا کرده است. «لوران نونیز»، رئیس پلیس شهر پاریس نیز گفت نیروهای این پلیس بعد از آنچه که «حمله بزرگ» فلج‌کننده شبکه راه‌آهن سریع‌السیر خواند در ایستگاه‌های قطار شهر پاریس مستقر شده‌اند. شرکت ملی راه آهن فرانسه اعلام کرده است این «خرابکاری گسترده» با هدف فلج کردن شبکه قطارهای پرسرعت این کشور، باعث تأخیر و لغو این قطارها شده است. 
مدیر شرکت حمل‌ونقل فرانسه نیز اعلام کرد، این خرابکاری گسترده باعث ایجاد تأخیر در سفر ۸۰۰ هزار مسافر شده است.  گفته می‌شود این خرابکاری، تمام خطوط ریلی این کشور، به‌ویژه خطوطی که شهرهای دیگر را به پاریس متصل می‌کنند، تحت تأثیر قرار داده است. حرکت قطارها بین پاریس و لیل در شمال فرانسه و همچنین از تور و لومان به جنوب غربی پایتخت مختل شده است. ستاد پلیس پاریس نیز اعلام کرد «مأموران خود را در ایستگاه‌های پاریس مستقر می‌کند.» به گفته منابع امنیتی فرانسه «سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی به محل بسیج شده‌اند» اما «هنوز زود است که با قطعیت مشخص شود چه کسی پشت این اقدامات بوده است.»
پایگاه خبری دیلی‌میل انگلیس همچنین خبر داد که نشست خبری کمیته برگزاری بازی‌های المپیک 2024 با حضور توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) که قرار بود پیش از مراسم افتتاحیه برگزار شود؛ به طور ناگهانی لغو شد. این نشست خبری با وجود حضور گسترده نمایندگان رسانه‌های مختلف جهان 20 دقیقه قبل از شروع لغو شده است.کمیته سازماندهی المپیک 2024 پاریس توضیحی تاکنون در این‌باره نداده است؛ اگرچه به نظر می‌رسد این موضوع بی‌ارتباط با خرابکاری در خطوط راه آهن پاریس نباشد.
تخلیه فرودگاه «بازل مولوز»
همزمان با خرابکاری در خطوط ریلی فرانسه فرودگاه «بازل مولوز» اروپا واقع در مرزهای فرانسه و سوئیس نیز به دلایل امنیتی تخلیه شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه پلیس فرانسه اعلام کرد که فرودگاه «بازل مولوز » به دلیل خطر وجود بمب و دریافت گزارش‌هایی در این رابطه، تخلیه شده است. همچنین بر اساس اعلام پلیس فرانسه عملیات امنیتی در این فرودگاه همچنین ادامه دارد. چهارشنبه گذشته نیز سرویس‌های امنیتی فرانسه اعلام کردند چهار حمله تروریستی که هدف آنها بازی‌های المپیک و شرکت‌کنندگان بود را خنثی کرده‌اند. 
جلوگیری از ورود 1000 نفر به اتهام جاسوسی!
وزیر کشور فرانسه همچنین اعلام کرده است مقامات فرانسوی پیشینه بیش از یک میلیون نفر، از جمله ورزشکاران، مربیان، روزنامه‌نگاران، داوطلبان، محافظان امنیتی و حتی ساکنان نزدیکی مکان‌های برگزاری مسابقات المپیک را از قبل بررسی کرده‌اند.
 به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ژرالد دارمانن»
وزیر کشور فرانسه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «پاریس مَچ» ضمن اعلام این خبر، گفت از این تعداد ورود ۴۳۶۰ نفر به بازی‌ها ممنوع اعلام شده است.بر اساس این گزارش، وزیر کشور فرانسه که در حال حاضر و تا زمان تشکیل دولت جدید نقش سرپرست این وزارتخانه را برعهده ‌دارد، افزوده است که حدود یک هزار نفر به ظن «جاسوسی و دخالت خارجی احتمالی» ورودشان ممنوع شده است. او گفت فرانسه می‌خواهد اطمینان حاصل کند «از ورزش برای جاسوسی استفاده نمی‌شود.»