kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۳۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
بانک مرکزی هم گزارش مرکز آمار را تأیید کرد

رشد اقتصادی سال 1402 در بالاترین سطح ۷ سال اخیر

بر اساس اعلام بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ به چهار و نیم درصد رسید که بالاترین رقم از سال ۱۳۹۶ به بعد است. متوسط رشد اقتصادی کشور در سه سال دولت سیزدهم هم حدود چهار برابر دولت قبل است.
 
 
 
 
طبق اعلام بانک مرکزی، براساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ نسبت به سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۱، رشد چهار و نیم درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل سه و 9 دهم درصد بوده است.
بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) مبین آن است که در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» از رشد 14 و دو دهم درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است. به طوری که در دوره مزبور، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی ماشین‌آلات و ساختمان به ترتیب معادل 11 و سه دهم و 1/1 درصد بوده است.
در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۴۰۲ با احتساب نفت و بدون احتساب نفت به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل از آن به ترتیب با افزایش چهار و نیم و سه و شش دهم درصدی همراه بوده است.
تحقق رشد اقتصادی چهار و نیم درصدی در سال ۱۴۰۲ در امتداد رشد اقتصادی چهار درصدی سال ۱۴۰۱ حکایت از تداوم روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد.
گفتنی است گزارش جدید مرکز آمار که حدود یک هفته قبل منتشر شد هم نشان داد اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ رشد پنج و هفت دهم درصدی را ثبت کرده که بالاترین رشد از سال ۹۶ تاکنون است و به این ترتیب رکوردشکنی رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی از سوی هر دو مرجع آماری کشور تأیید می‌شود.
 عبور از سد تحریم
به گزارش ایرنا، با وجود تداوم و تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در سه سال اخیر، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ بالغ بر چهار درصد بود که در سال ۱۴۰۲ به چهار و نیم درصد افزایش یافته است. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت هم از سه و نیم درصد به سه و شش دهم درصد
 رسیده است.
بر این اساس، متوسط رشد اقتصادی کشور در سه سال دولت سیزدهم به چهار و سه دهم درصد رسید که نسبت به متوسط هشت ساله دولت روحانی (۱.۱ درصد) حدود چهار برابر شده است.
متوسط رشد اقتصادی کشور در چهار سال دولت دوازدهم نزدیک به صفر بود و شهید رئیسی اقتصاد کشور را در چنین شرایطی در اختیار گرفت اما در سه سال توانست متوسط رشد اقتصادی چهار و سه دهم درصدی را محقق سازد که رشد خیره‌کننده‌ نسبت به عملکرد دولت دوازدهم دارد.
  بالاتر از رشد کشور‌های منطقه
رئیس کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: این نرخ رشد خوبی با توجه به نرخ رشد کشور در سال‌های اخیر بوده است.
به گزارش خبرنگار ایبنا، محمدرضا فرزین ادامه داد: با توجه به متوسط نرخ رشد کشور در سال‌های گذشته و به ویژه سایر کشور‌ها در سال ۲۰۲۳ و براساس گزارش اخیری که بانک جهانی اعلام کرده، بالا‌ترین نرخ رشد منطقه متعلق به ایران با ۵ درصد است.
فرزین ادامه داد: کشور‌های همسایه و منطقه نرخ رشد پایین‌تری از ایران داشتند و با توجه به روند سال‌های گذشته نرخ رشد ۵ درصد یک نرخ شتابان و قابل قبولی است که امیدواریم همچنان درسال جاری ادامه داشته باشد.
وی به نرخ رشد تشکیل سرمایه در کشور اشاره کرد و گفت: نرخ رشد تشکیل سرمایه همچنان نرخ رشد بسیار خوبی است. پارسال نرخ رشد تشکیل سرمایه معادل ۶.۷ درصد بود که امسال افزایش پیدا کرد و به ۷.۲ درصد رسیده است. نکته قابل توجه، نرخ بسیار خوب رشد تشکیل سرمایه در فصل چهارم است که برابر ۱۴.۲ درصد بود.
  خروج از رکود
محمد شیریجیان، معاون سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی درخصوص رشد اقتصادی گفت: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ در تداوم رشد اقتصادی مثبت سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رخ داد و می‌تواند بر این مهم دلالت داشته باشد که وضعیت اقتصاد کلان کشور از وضعیت رکودی خارج شده است. علاوه‌بر این رشد اقتصادی توأمان با رشد سرمایه‌گذاری بوده است و می‌تواند نویدبخش تداوم رشد اقتصادی در سال‌های آتی باشد. نکته دیگر اینکه رشد اقتصادی مذکور در تمام بخش‌های اقتصادی محقق شده است. بدین معناکه در تمام چهار گروه اقتصادی رشد اقتصادی مثبت و باکیفیت داشتیم.
شیریجیان در پایان یادآور شد: متوسط رشد اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹، معادل ۰.۵ درصد بوده است، این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ معادل ۴.۵ درصد بوده است. همچنین متوسط رشد سرمایه‌گذاری در بازه زمانی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ معادل ۶.۴ درصد بوده است؛ این در حالی است که متوسط رشد سرمایه‌گذاری در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ منفی هفت و یک دهم درصد بوده است. خوشبختانه طی دو - سه سال اخیر باتوجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده است می‌توانیم نسبت به تداوم رشد اقتصادی در سال‌های آتی امیدوار باشیم.