kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
پاسخ به ادعای کسانی که از اداره کشور عاجز بودند

افزایش فروش نفت ابتکار دولت سیزدهم است نه لطف بایدن

 

سرویس اقتصادی:
بر خلاف اینکه نامزد انتخاباتی مدعیان اصلاحات و مشاور او مدعی هستند که دلیل افزایش صادرات نفت ایران روی کارآمدن دولت بایدن است، شواهد حاکی از بی‌اثر شدن تحریم‌ها با ابتکار دولت سیزدهم است.
به گزارش کیهان، روزگذشته مسعود پزشکیان، نامزد انتخاباتی مدعیان اصلاحات و محمدجواد ظریف مشاور او که وزیر خارجه حسن روحانی بوده است در میزگردی سیاسی عنوان کردند که دلیل افزایش صادرات نفت ایران، روی کارآمدن دولت بایدن در آمریکا بوده است.
اما بر خلاف این ادعاها و طبق آمار مؤسسه معتبر کپلر، روند صعودی فروش نفت ایران از سال پایانی ترامپ و قبل از دولت دموکرات‌ها آغاز شد و از کمینه روزانه ۱۷۳ هزار بشکه به رقم ۷۰۶ هزار بشکه در ماه پایانی حضور ترامپ رسید و چهار برابر شد.
طبق آمار این موسسه، رقم صادرات نفت در یک‌سال پایانی دولت روحانی کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده و حال طبق گزارش رسمی دولت این رقم در سال ۱۴۰۲ به بیش از یک و نیم میلیون بشکه جهش یافته؛ آن هم با وجود افزایش بیش از ۲۰۰ تحریم نفتی جدید.
جریان تحریف این‌گونه تلاش‌ها برای بی‌اثر کردن تحریم نفتی را به حساب لطف بایدن فاکتور می‌کند، درحالی‌که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نه تنها تحریمی را برنداشته بلکه تمامی فشار خود را بر چین به عنوان مقصد اصلی صادرات نفت ایران آورده است.
یکی از نشانه‌های شکست دادن تحریم‌های نفتی آمریکا این بود که همین چند هفته قبل، وزیر خارجه ایالات متحده در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور، در پاسخ به پرسش تد کروز سناتور تندرو جمهوری‌خواه که مدعی شد ایران در ابتدای دولت بایدن تنها روزی ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروخت و الان چگونه روزی دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد، پاسخ داد: ایرانی‌ها به سختی برای دور زدن تحریم‌ها تلاش می‌کنند و ما هر کاری برای جلوگیری از این کار انجام می‌دهیم اما در جلوگیری از فروش نفت ایران ناتوانیم.
در ادامه این جلسه استماع، بلینکن با اعتراف به دور زدن تحریم از سوی ایرانی‌ها، در پاسخ به این ادعای کروز که در نوامبر ۲۰۲۱ تعداد کشتی‌های ناشناسی که نفت ایران را را انتقال می‌دادند ۷۰ فروند بود اما در حال حاضر این تعداد به بیش از ۴۰۰ فروند کشتی افزایش یافته است، گفت: ما با اعمال بیش از ۶۰۰ تحریم، در تلاش هستیم تا به طور مستمر با این اقدامات ایران مقابله کنیم.
به گزارش شانا، وزارت امور خارجه آمریکا از قول یک مقام ارشد که اسم نبرده اما خودشان منتشر کرده‌اند، صراحتاً گفته که ما از ابتدای شروع مذاکرات با دولت آقای رئیسی تا الان حتی یک تحریم را هم برنداشته‌ایم و حتی سختگیری‌هایی را هم که در اعمال تحریم‌ها می‌کردیم، کاهش نداده‌ایم.
علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران در این ارتباط گفت: «دولت بایدن تمایل دارد اجرای تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند، اما به دلیل محدودیت‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی لزوماً ابزار لازم را ندارد.»
بهمن‌ماه سال گذشته هم وبگاه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که اگرچه دولت بایدن به‌دنبال تنگ‌تر کردن حلقه تحریم نفت ایران است، اما ایجاد محدودیت بیشتر بر نفت ایران با دو چالش اصلی رو‌به‌روست: افزایش قیمت جهانی نفت و تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی در آستانه رقابت انتخاباتی با دونالد ترامپ.
در این گزارش گفته شده است که کاخ سفید با بدتر شدن تنش‌های منطقه‌ای قصد دارد اجرای تحریم‌های موجود علیه نفت ایران را تقویت کند، اما چنین اقداماتی ممکن است بازارهای جهانی نفت را مختل کند.
به نظر می‌رسد جریان اصلاحات و اعتدال که رؤیای تشکیل دولت سوم حسن روحانی و بازگشت کشور به سال 92 را در سر می‌پرورانند، حاضرند برای دستیابی به منافع سیاسی، منافع ملی را قربانی کرده و وقایع را وارونه جلوه دهند، اما این واقعیت که دولت شهید رئیسی توانست با اتکا به جوانان ایرانی کشور را در شرایط سخت اداره کند، قابل کتمان نیست.