kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳
پاسخ به سؤالات و شبهات فلسطین و مقاومت- 1

فلسطین در مســیر تاریـخ



اشاره:
از زمان اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی، شبهات متعددی در این باره تولید و منتشر شده است. 
با وجود اینکه پاسخ‌های مستدل به همه شبهات این حوزه داده شده، به نظر می‌رسد با توجه به فضای موجود، بازخوانی شبهات و پاسخ آنها ضروری است. 
به همین مناسبت از امروز این موضوع برای استفاده مخاطبان گرامی در صفحه پاورقی منتشر خواهد شد.
ساکنان اصلی فلسطین چه کسانی بوده‌اند 
آيا از نظر تاريخي فلسطين متعلق 
به يهوديان بوده است؟
حدود 2500 سال قبل از ميلاد مسيح، چند قبيلة عربي به منطقة فلسطين كنوني مهاجرت كردند كه كنعانيان ناميده شدند. قبيلة مهم آنان (يبوس) بود كه در شهر قدس ساكن شدند و يكي از اسامي معروف شهر قدس نيز (يبوس) است.1 اين شهر بعدها به (اورسالم) تغيير نام يافت.2
كتاب‌هاي مذهبي يهود (بني اسرائيل) نشان مي دهد كه آنان دو هزار سال بعد از بناي اورسالم توسط كنعانيون، از مصر به سوي سينا و فلسطين هجرت كردند. 
پس از سرگرداني يك نسل كامل از آنان در صحراي سينا - به خاطر نافرماني از حضرت موسي - عليه‌السّلام - 3 بعد از رحلت حضرت موسي - عليه‌السّلام - به رهبري يوشع - عليه‌السّلام - به ساحل رود اردن رسيده و به شهر اريحا وارد شدند و ساكنان عربِ آنجا را از مرد و زن، كودك و پير و حتي حيوانات را كشتند كه در كتاب عهد عتيق نيز 
آمده است.4
حدود هزار سال قبل از ميلاد، عبرانيون كه در آنجا مسكن گزيده بودند به رهبري داود - عليه‌السّلام - سركوب شده و يهود بر آنجا مستولي شد و نام شهر را به(شهر داود) تغيير نام دادند. در ادامة حكومت و پس از مرگ سليمان - عليه‌السّلام - اختلاف بين يهود بالا گرفت كه در اين ميان به پيروزي گروهي به نام فلسطينيون انجاميد و نسل قوم يهود از اين سرزمين منقرض شد.5 
در سال 921 قبل از ميلاد مورد هجوم آشوري‌ها6 و در سال 597 قبل از ميلاد مورد هجوم كلداني‌ها به رهبري بخت النصر واقع شد.7 بعد از مغلوب شدن بابل به دست كوروش، وی بر فلسطين هم غالب شده و فلسطيني‌ها اظهار اطاعت كردند. 
او به يهودياني كه در زمان بخت النصر اجباراً به بابل رفته بودند اجازة مراجعت داده و شهر قدس را به نام اولية خود يعني اورسالم برگردانيد.8
پادشاه يونان (اسكندر مقدوني) فارسيان(كوروش) را شكست داده و بعد از تصرف سوريه و غزه وارد شهر قدس شد. بعد از مرگ او نيز اين شهر به تصرف مصر، و مدتي بعد به تصرف سوريه درآمد.9
در زمان (نرون) قيصر روم، يهوديان قيام كردند ولي او شهر قدس را محاصره كرده و به كمك عرب‌ها، فلسطين را در سال70 ميلادي تصرف كرد و به موجوديت آنان خاتمه داد و مقرر شد كه ساكنان قدس فقط از مسيحيان يوناني باشند.10
بعد از ظهور اسلام در سال 636 ميلادي
(15 هـ.ق) نيروهاي مسلمان پس از فتح شام، شهر قدس را محاصره كردند؛ ولي چون قبلة نخستين مسلمانان، مكان مقدس بود بدون خونريزي و با امضاي امان‌نامه‌اي وارد شهر شده و در وقت نماز در جاي پيامبر - صلّي الله عليه و آله - كه از آنجا معراج كرده بودند و حالا(مسجد الصخرة) ناميده مي شود نماز خواندند و نام شهر را بيت‌المقدس گذاشتند.11 
در سال 1059 ميلادي به تحريك پاپ اوربن، نصاراي اروپا به سوي بيت‌المقدس حركت كردند و با شكست دادن مصريان كه در زمان مأمون حاكم آنجا شده بودند شهر را تصرف كرده و همة اهل شهر را كشتند. چنان كه به نقل مورخان مسيحي هفتاد هزار مسلمان ساكن شهر قتل عام شدند.12 در سال 1187 ميلادي  (583 هـ.ق) صلاح الدين ايوبي به آنجا لشكر كشي نموده و شهر را تصرف كرد و نهايت رأفت را با مردم روا داشت. اجازه تخريب هيچ عبادتگاهي را نداد و به تجديد بناي مساجد ويران پرداخت.13 
در كشاكش تاريخ جنگ‌هايي براي سلطه بر آنجا صورت مي گرفت تا اينكه در سال 1920 ميلادي با وجود وجهة عربي مردم، به توطئة انگليس، فردي به نام(سموئيل) كه يهودي بود بر شهر حاكم شد. 
او شرايط سياسي، اقتصادي و دارايي را طوري ترتیب داد كه به ايجاد وطن ملي يهود 
انجاميد. 
زبان عبري را رسمي كرد، اراضي اعراب را با بهانه‌هاي مختلف مصادره كرد و كم‌كم مرزهاي فلسطين را براي مهاجرت يهوديان گشود تا اينكه منجر به تأسيس دولت يهود، به طور رسمي 
شد. 
بنابراين معلوم شد كه يهود ساكنان اصلي فلسطين نبوده و فقط بعد از دو هزار سال از تأسيس اين شهر چند صباحي در آن مسكن گزيده‌اند.14 
حال اين اتحاد مسلمانان است كه مي‌تواند بيت‌المقدس را به دارالاسلام بازگرداند و نيز یهودیان هيچ حقّي از نظر ديني و مذهبي هم نسبت به ملكيت قدس ندارند چون دين حضرت موسي - عليه‌السّلام - منسوخ گرديده است. 
از سويي با توجه به اين ديرينه تاريخي معلوم مي‌شود که يهود در همان زمان هم ساکن فلسطين نبوده و بلکه آن را چند مدتي غصب کرده بود و لذا مي توان گفت يهود چند بار فلسطين را اشغال و غصب کرده که آخرين آن توسط رژيم صهيونيزم انجام گرفته است و لذا مسلمانان بايد از فلسطينيان حمايت کنند و اين وظيفه هر مؤمن به خدايي است که در مقابل ظلم ساکت ننشيند و سکوت هر مسلماني خود خيانت بزرگي بر دين و بشريت است.
پانوشت‌ها:
1- زعيتر، اکرم، سرگذشت فلسطين،‌ مترجم: اكبر ‌هاشمي رفسنجاني‌، قم: دفتر تبليغات اسلامي، 1362ش، ص32
2- خسروشاهي،‌ هادی، تاريخ بيت‌المقدس و مسئله فلسطين، قم: دارالتبلیغ،1354، ص7
3- ر.ک: به آيات 20 تا 26 سوره مائده
4- خسروشاهي،‌ هادی، تاريخ بيت‌المقدس و مسئلة فلسطين، پیشین، ص 9
5- زعيتر، اکرم، سرگذشت فلسطين، پیشین، ص 39
6- همان، ص 43.
7- همان، ص 43.
8- خسروشاهي،‌ هادی، تاريخ بيت‌المقدس و مسئلة فلسطين، پیشین، ص 12.
9- زعيتر، اکرم، سرگذشت فلسطين، پیشین، 
ص 45
10- زعيتر، اکرم، سرگذشت فلسطين، پیشین، ص 47
11- خسروشاهي، ‌هادی، تاريخ بيت‌المقدس و مسئلة فلسطين، پیشین، ص15
12- همان، ص21
13- زعيتر، اکرم، سرگذشت فلسطين، پیشین، ص66.
14- همان، ص 71