kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
یک مسئول:

تولید اسباب‌بازی متولی ندارد

 
 
 
به گفته رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون پرورش فکری، چون صنعت اسباب بازی اتحادیه ندارد، قیمت‌گذاریِ یکپارچه‌ای هم نداریم و فروشنده بر حسب تجربه، نیازِ بازار و بدون جریان مهندسی شده 
قیمت را اعلام می‌کند.
به گزارش ایسنا،‌ «آیدین مهدی‌زاده» با اشاره به اینکه در حوزه اسباب‌بازی اتلاف زمان و منابع وجود دارد، گفت: گویا این روند به شخصیت صنعت اسباب‌بازی تبدیل شده است. مهم‌ترین نکته این است که کلا موضوع اسباب‌بازی در هیچ ساختاری، حتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اولویت نیست و موضوع تولید اسباب‌بازی چندان نهادینه نشده است و آن را جدی نمی‌گیرند.
او با بیان اینکه دستورالعمل وظایف فرهنگی دستگاه‌ها در صنعت اسباب بازی سال 93 ابلاغ شده است، اظهار کرد: اگر دستگاه‌ها حتی به 50 درصد آن هم عمل کرده بودند،‌ تحول ایجاد می‌شد. حتی می‌توانستیم بگوییم ایران در زمینه اسباب‌بازی حرف اول را در غرب آسیا می‌زند.
مهدی‌زاده ادامه داد: از طرفی متاسفانه این صنعت هیچ‌گاه دارای صنف و اتحادیه نبوده و همین موضوع باعث شده است که آمار و نظارت دقیقی در این زمینه وجود نداشته باشد.
او افزود: علی‌رغم اینکه بیش از شش سال از تاسیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی می‌گذرد، اما این نهاد هیچ فعالیت جدی و مشخصی در راستای ساماندهی واحدهای صنعتی انجام نداده است.
  افزایش قاچاق و نبود استاندارد
مهدی‌زاده با تاکید بر اینکه وجود استاندارد در صنعت اسباب‌بازی اجباری است، گفت: تمام واحدها باید استاندارد داشته باشند. در غیر این صورت،‌ اسباب‌بازی کالایی غیرمشروع و ممنوع است که باید از بازار جمع شود، اما چند درصد اسباب‌بازی‌های موجود در بازار استاندارد دارند؟ به نظر می‌رسد کمتر از 10 درصد از آنها استاندارد داشته باشند.
وی برخوردهای غیر کارشناسانه، احساسی و بدون مطالعه جدی در سال‌های اخیر را عاملی برای این دانست که فعالیت‌های انجام شده ملموس نباشد و تاکید کرد: تمام آمارها از سال ۹۸ به بعد نشان می‌دهد که قاچاق اسباب‌بازی افزایش یافته است. در چند سال اخیر خانواده‌ها تک فرزند شده‌اند و همین امر باعث شده است که به خرید اسباب‌بازی برای کودکانشان اهمیت بیشتری دهند.
 در پستو اسباب‌بازی تولید می‌کنند
رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون پرورش فکری درباره فرآیند قیمت‌گذاری بر اسباب‌بازی هم گفت: چون این صنعت اتحادیه ندارد، قیمت‌گذاریِ چندان یکپارچه‌ای نداریم و فروشنده بر حسب تجربه، نیازِ بازار و بدون جریان مهندسی شده قیمت را اعلام کرده است. در کل در صنعت اسباب‌بازی چیزی تحت عنوان قیمت‌گذاری نداریم و با این شرایط، اگر تولیدکننده ببیند کالا روی دست‌اش مانده است زیر قیمت می‌فروشد.
او با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری زیر نظر شورای نظارت بر اسباب‌بازی انجام نمی‌شود، بیان کرد: در همه این سال‌ها ابعاد فرهنگی موضوع را بررسی کردیم؛ قیمت‌گذاری کاملا سنتی انجام می‌شود. یکی از مسائل مهم حوزه اسباب‌بازی در کشور قطع ارتباطِ تولیدکننده با بازار بوده است. 
مهدی زاده تصریح کرد: ضعف شبکه توزیع و اینکه چیزی تحت عنوان توزیع‌کننده علمی و رسمی اسباب‌بازی در ایران نداریم، سبب شده تولید‌کننده حتی نداند قرار است چه تعداد در بازار بفروشد و اطلاعات خاصی از بازار نداشته باشد. این فضای سنتی باعث شده است که هیچ توزیع‌کننده و بُنَکداری اطلاعات دقیقی از بازار ارائه ندهد تا بتوان تحلیل درستی انجام داد.
مهدی‌زاده افزود: به شکل مشکوک و جالبی،‌ تولید‌کننده در پستو اسباب‌بازی تولید می‌کند و به بازار می‌آورد. علت این رخداد در صنعت اسباب‌بازی ایران به این علت است که سطح تکنولوژی پایین است و گاهی حتی برخی شب تصمیم به تولید می‌گیرند و صبح به تولیدکننده اسباب‌بازی تبدیل شده‌اند.
 جبر قیمت‌گذاری به واسطه چینی‌ها!
او با اشاره به اینکه اسباب‌بازی ایرانی گران است و با اختلاف قیمتی کمی، مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد اسباب‌بازی خارجی بخرد،‌ اظهار کرد: تیراژ تولید به شدت پایین است و در کشور چیزی تحت عنوان خط تولیدِ بدون توقف اسباب‌بازی نداریم و تولیدات کارگاهی و مونتاژ شده است. وقتی در چنین مقیاسی، تولیدکننده اسباب‌بازی نبودیم عملا چیزی به عنوان قیمت‌گذاری برنامه‌ریزی شده هم نداریم.
رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تاکید کرد: در مورد اسباب‌بازی‌های چوبی، پارچه‌ای، پولیشی و... به خاطر اینکه رقابت در این بازار با کالای وارداتی چینی است، عملا جبر قیمت‌گذاری داریم چون اسباب‌بازی قاچاق چینی وارد شده و قیمت بازار را در مقایسه با نمونه داخلی تعدیل کرده است.