فراخوان وزیر راه و شهرسازی برای واردات گسترده هواپیما
وزیر راه و شهرسازی با دعوت از شرکتهای هواپیمایی برای واردات گسترده هواپیما، گفت: برای واردات هواپیما از منابع وزارت راه و تهاتر استفاده خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش در آیین بهرهبرداری از هشت پروژه فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه صنعت هوانوردی مسافری یعنی قیمت، فناوری، فروش، خرید، کنترل موجودی و... اظهار کرد: در استفاده از حملونقل هوائی چند گیر داریم که یکی از آنها تحریمهاست. با این وجود خدا را شکر اتفاقات خوبی طی سالهای اخیر روی داده است. ما محکوم به توسعه ناوگان هستیم چرا که یکی از مشکلات امروز حملونقل هوائی ناترازی عرضه و تقاضاست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نمیتوانیم به مردم بگوییم تحریم هستیم و باید مشکلات را مدیریت کنیم، افزود: از تمام شرکتهای هواپیمایی میخواهیم هر کدام که امکان دارند واردات هواپیما را انجام دهند. در این مسیر از منابع وزارت راه و شهرسازی و تهاتر استفاده میکنیم. حتی اگر لازم باشد برای این کار مجوز هم میگیریم. هر جور شده ما به توسعه ناوگان هوائی محکوم هستیم. الان عرضه و تقاضا ناتراز است و این وظیفه ماست که مشکل را رفع کنیم و به تقاضاها پاسخ دهیم.
بذرپاش تصریح کرد: یکی از اصلیترین برنامههای وزارت راه و شهرسازی توسعه ناوگان است و هر مجوزی که لازم باشد برای این کار صادر میشود. نیاز صنعت حملونقل هوائی مسافری مشهود است. البته در حوزه توسعه ناوگان محدودیت اطلاعرسانی داریم تا واردات ضربه نخورد.
او با قدردانی از کارشناسان کشور در حوزه داخلیسازی صنعت هوایی، بیان کرد: نباید برای توسعه ناوگان تا کی باید فقط نگاه به غرب داشت؟ در حوزه ساخت هواپیما در داخل باید سریعتر عمل کنیم.
توسعه فرودگاه مهرآباد
وزیر راه و شهرسازی درباره انتقال فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه این کار درست نیست و نمیتوانیم تهران را بدون این فرودگاه تصور کنیم، ادامه داد: برای طرح توسعه فرودگاه مهرآباد با نهادهای نظامی به توافق رسیدهایم و هرکجا که بخواهند به آنها زمین معوض میدهیم. به سازمان ملی زمین و مسکن نیز برای این کار دستور دادهام. مهرآباد باید توسعه یابد و این نیاز است. توسعه مهرآباد راهبردیترین پروژه فرودگاهی در یکی دو سال آینده است.
او درباره وضعیت امروز و آینده فرودگاهها هم گفت: توسعه فرودگاه امام در راستای تبدیل به هاب منطقهای آغاز شده و تا چهار سال آینده به هدفگذاری در موضوع هاب منطقه دست مییابیم. البته در اغلب فرودگاههای پرتردد، خدمات فرودگاهی مناسب است. در بقیه فرودگاهها هم خدمات فرودگاهی باید مناسب باشد.
تأکید بر لغو مجوز ایرلاینهای گرانفروش
وزیر راه و شهرسازی درباره گرانفروشی بلیت هواپیما گفت: در حوزه بلیت هواپیما تصمیمات خوبی گرفته شده است. صلاح مردم و ایرلاینها در این موضوع باید رعایت شود. اگر ایرلاین گرانفروشی کند بدون هیچ اغماضی مجوز پرواز شرکت هواپیمایی لغو میشود و تا آخر هم ایستادهام.
بذرپاش افزود: بلیت، بهانه رابطه صنعت هوائی با مردم است. مردم بلیت را از ایرلاین میخرند اما پشتیبان شرکت، فرودگاه است. من پشت شرکتها هستم اما ایرلاینی که در موضوع بلیت همراهی نکند تا پای لغو مجوزش ایستادهام. با کسی تعارف هم نداریم. با لغو مجوز یک ایرلاین هیچ اتفاقی رخ نمیدهد. شرکت هواپیمایی که خودش صاحب همه اختیارات نیست.
او ادامه داد: مگر میتوان ایرلاین را بدون خدمات هواپیمایی و فرودگاهی و غیره تصور کرد. دولت سیاستی دارد. همانطور که در پروازهای خارجی اجازه آزادی عمل دادیم در پروازهای داخلی هم کمک میکنیم تا رضایتمندی مردم محقق شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همین الان امکان صدور مجوز برای ۲۰ شرکت هواپیمایی داریم، افزود: اگر یک ایرلاین در کترینگ خدمات نامناسب دهد کل خدمات صنعت هوائی زیر سؤال میرود. وقتی سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی میدهیم؛ یعنی رایگان. در این حوزه برخی بخشهای دولت ملاحظاتی دارند ولی به احترام نظر ما در موضوع نرخ سوخت هواپیما اقدامی نکردهاند.
بذرپاش اظهار داشت: در موضوع نرخ بلیت، بخش اعظم شرکتها با ما همراه هستند و فقط دو الی سه شرکت کم کاری میکنند. قطعا صرفه و صلاح شرکتها، مردم و کشور باید توامان رعایت شود.
وی تاکید کرد: در صورت بروز تاخیرات هم باید نماینده شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد.
موافقت با حضور هواپیمای خارجی در پروازهای داخلی
همچنین وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح پروژههای مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره بلیت پروازهای داخلی اظهار داشت: برخی شرکتها در دیوان عدالت حاضر شده بودند و برای نرخ بلیت مصوبهای داشتند که بعد از مدتی اجرای این مصوبه متوقف شد.
بذرپاش ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی باید حتما قوانین را رعایت کنند. سوخت ارزان در اختیار آنهاست. فرودگاههای کشور هم با ایرلاینها همکاری میکنند و در موضوع بدهی با آنها راه میآیند. سوداگری بلیت در صنعت هوائی باید جمع شود و به حداقل برسد. این افزایش قیمتها، صرف توسعه ناوگان و اصلاح حقوق و دستمزد نمیشود. پلتفرمهای مجازی هم مقرر شده است در موضوع نرخ بلیت موارد را اصلاح کنند و انشاءالله تا شب عید ساماندهی میشوند.
او افزود: با شرکتهای هواپیمایی جلساتی برگزار میشود. ما راضی نیستیم شرکتها از عملیات انتقال مسافر زیان کنند و زیان هم نمیکنند. در حوزه روش عرضه بلیت و خدمات فرودگاهی و مجوزهای پروازی اصلاحات اساسی در حال انجام است و رویههای ما در تعامل در صنعت باید اصلاح شود.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در موضوع انجام برخی پروازهای داخلی توسط شرکتهای هواپیمایی خارجی گفت: ۱۰۰ درصد با انجام برخی پروازهای داخلی توسط شرکتهای هواپیمایی خارجی موافق هستم.
صرفهجویی 5 میلیارد دلاری با اتکا به توان داخلی
گفتنی است، رضا نخجوانی؛ مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوائی ایران نیز در آیین افتتاح هشت پروژه فرودگاه مهرآباد، اظهار کرد: امروز (دیروز) هشت پروژه در فرودگاه مهرآباد افتتاح میشود که سه پروژه آن یعنی نرمافزار آموزش کنترلرها و دو نرمافزار مرتبط با سامانههای فضایی کشور توسط متخصصان فرودگاهی کشورمان تهیه و به مرحله اجرا رسیده است.
ابراهیم مرادی؛ مدیرکل فرودگاه مهرآباد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از پروژههایی که امروز افتتاح میشود سیمیلاتور (شبیهساز) سه بعدی فرودگاه است، افزود: این اقدام دستور سال 90 رئیس وقت سازمان هواپیمایی بود که در آن زمان اعلام شد سیمولاتور فرودگاه مهرآباد استانداردهای بینالمللی را ندارد.
وی با بیان اینکه صفر تا 100 این کار توسط متخصصان ایرانی عملیاتی شده که پنج میلیون دلار صرفهجویی ارزی داشته است، ادامه داد: قیمت نرمافزار یک شرکت هندی مستقر در امارات حدود 11 میلیون دلار بود که ما توانستیم با حدود 20 میلیارد تومان [500 هزار دلار] سیمیلاتور فرودگاه مهرآباد را طراحی کنیم.