kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶

اخبار ویژه

 
 
گزارش BBC: افزایش فشار متحدان ایران برای توقف حمایت غرب از اسرائیل
«اگر ایران و متحدانش به دنبال این بودند که هزینه جنگ غزه را برای اسرائیل و متحدانش در غرب بالا ببرند، حملات اخیر بریتانیا و آمریکا به حوثی‌ها نشان می‌دهد که آنها در این مسیر موفق بوده‌اند».
این تحلیل را وبسایت BBC فارسی منتشر کرده و نوشت: حالا دیگر جنگ غزه، تنها یک درگیری نظامی محدود به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست. نه تنها منافع غرب در کشورهایی مانند عراق و سوریه به چالش کشیده شده، بلکه بعد از مدت‌ها پای کشوری مانند بریتانیا نیز به حملات نظامی در خاورمیانه باز شده است. این در حالی است که جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌های جنگ غزه، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است.
ایران و متحدانش امیدوارند که ناامنی در دریای سرخ و ادامه تنش به شرایطی بیانجامد که غرب ناچار شود جلوی ادامه حملات اسرائیل را در غزه بگیرد. این در واقع یکی از مهم‌ترین کارت‌های ایران و متحدانش در «محور مقاومت» محسوب می‌شود که حالا آن را بازی کرده است. دریای سرخ از نظر اقتصادی و سیاسی، اهمیتی خارق‌العاده برای اروپا و آمریکا دارد و در معادله هزینه-فایده این کشورها، ضررهای ناامنی جدی در این منطقه می‌تواند بر فواید پشتیبانی همه‌جانبه از اسرائیل بچربد.
برای رسیدن به چنین شرایطی، حوثی‌ها باید بتوانند در برابر قدرت نظامی کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا مقاومت کنند. این مقاومت نه تنها شامل حفاظت از توانایی‌های نظامی‌شان است، بلکه آن‌ها باید لزوما به پیروزی‌های نظامی نیز دست پیدا کنند. طبیعتا این پیروزی‌های نظامی هیچ شباهتی به دستاوردهای نظامی طرف روبه‌رو نخواهد داشت. اما واقعیت این است که آن‌ها برای ضربه‌زدن به غرب، نیازی ندارند که ارتش‌های مجهز آمریکا و بریتانیا را به کلی شکست بدهند. آن‌چه آن‌ها و هوادارانشان نیاز دارند، قانع کردن شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی مبنی بر ناامن بودن مسیر دریای سرخ است.
پرسش بزرگ در حال حاضر این است که حوثی‌ها تا کجا می‌توانند به حملاتشان در دریای سرخ ادامه بدهند؟ در آغاز جنگ داخلی یمن، گروه حوثی‌ها، شبه‌نظامیانی نه چندان پیچیده به نظر می‌رسیدند که توانایی خارق‌العاده‌ای برای اثرگذاری بر تحولات سیاسی بین‌المللی ندارند. وقتی عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی نظامی تصمیم گرفت با حوثی‌ها برخورد کند، به این انتظار دامن زد که حیات این گروه به شماره افتاده است. اما حوثی‌ها نه تنها موفق شدند در برابر عربستان مقاومت کنند، بلکه در تمام این سال‌ها، آرام آرام به یک نیروی نظامی جدی‌تر و مجهزتر تبدیل شدند؛ تا جایی که حالا دیگر شلیک موشک یا استفاده از پهپادهای نظامی پیشرفته، برای ناظران پرسش‌برانگیز نیست.
به همین دلیل هم وقتی جنگ غزه آغاز شد، در لابه‌لای تحلیل‌ها در ارتباط با ابزارها و توانایی جمهوری اسلامی در دامن زدن به ناامنی و عقب‌راندن اسرائیل، گروه حوثی‌ها به عنوان یک گزینه مهم مطرح بود. این گروه، برخلاف دیگر گروه‌های شبه‌نظامی شیعه که از سوی ایران به عنوان «محور مقاومت» معرفی می‌شوند، بر بخش مهمی از سرزمینی که به آن تعلق دارند حکومت می‌کنند. علاوه‌بر این، آنها از مزیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردارند و بخش‌هایی بسیار مهم از سواحل دریای سرخ را در کنترل خود دارند.
چه رقبای منطقه‌ای ایران و چه کشورهای اروپای غربی و آمریکا، همواره انگشت اتهام را در ارتباط با پیشرفت تسلیحاتی و افزایش قدرت نظامی‌ حوثی‌ها، به سوی ایران دراز کردند.
این پیش‌زمینه موجب شده بود که حوثی‌ها، همچون برگ برنده‌ای برای جمهوری اسلامی به نظر برسند که در لحظه موعود می‌توانند با ناامن کردن دریای سرخ، بر معادلات بین‌المللی اثراتی معنادار داشته باشند.
حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها نیز به اضطرابی گسترده در سطح نهادهای تجارت جهانی دامن زد و برخی گمانه‌زنی کردند که اگر ناامنی در دریای سرخ ادامه پیدا کند، قدرت‌های بزرگ چاره‌ای نخواهند داشت جز اینکه به جنگ غزه پایان بدهند. به همین دلیل نیز آمریکا و متحدانش در این مدت تلاش کردند تا با پاسخ نظامی، جلوی شکل‌گیری چنین وضعیتی را بگیرند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف در دریای سرخ دست به اقدامی پرخطر زده‌اند.
در حال حاضر اگر حملات حوثی‌ها متوقف شوند، باقی گروه‌های وابسته به ایران در کشورهایی مانند عراق و سوریه نتوانند دست به عملیات نظامی قابل توجهی بزنند، و نظامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز چون گذشته از ورود به درگیری مستقیم با قدرت‌های غربی شانه خالی کنند، آنچه باقی می‌ماند یک پیروزی همه‌جانبه برای غرب و متحدانش خواهد بود. اما اگر حوثی‌ها بتوانند به حملاتشان به شکلی معنادار ادامه بدهند و مشخصا وضعیت امنیت کشتی‌رانی در دریای سرخ ابعادی بحرانی در سطح اقتصاد جهانی پیدا کند، این ورق به شکلی دراماتیک به نفع ایران، حوثی‌ها، «محور مقاومت» و حماس تغییر خواهد کرد».
یادآور می‌شود یک روز پس از انتشار این تحلیل در بی‌بی‌سی، مقاومت یمن این بار یک کشتی تجاری و کانتینر بر آمریکایی به نام EAGLE GIBRALTAR را هدف حمله قرار داد.
 
شاکی شدن عجیب از حذف یارانه دارندگان حقوق 35میلیونی!
حذف یارانه دهک بالا با مخالفت نشریات زنجیره‌ای و حامیان اشرافیت غربگرا مواجه شد.
روزنامه اعتماد در تحلیلی با عنوان «توزيع فقر يا گسترش عدالت؟» نوشت: «با به‌روزرساني جديد پايگاه اطلاعات رفاه ايرانيان 60هزار خانوار جديد مشمول دريافت يارانه معيشتي و 60هزار خانوار ديگر از دريافت يارانه حذف شدند. آن‌گونه كه عليرضا محمدي، رئيس مركز مطالعات و اطلاعات رفاه ايرانيان اعلام كرده اين تغيير با اجراي طرح موسوم به «صدك‌بندي» به جاي «دهك‌بندي» در دي‌ماه امسال صورت گرفته است كه تعداد 160هزار نفر در حدود 60هزار خانوار به دليل قرار گرفتن در دو صدك پردرآمد در دهك 10 از دريافت يارانه حذف شدند. در حال حاضر بيش از 77ميليون ايراني مشمول يارانه نقدي معيشتي ماهانه هستند كه در دهك‌هاي 1 تا 9 قرار گرفته‌اند.
پيمان مولوي، كارشناس اقتصادي در مورد حذف يارانه 60هزار خانوار به «اعتماد» گفت: آنچه در واقعيت جامعه وجود دارد، اين است كه روزبه‌روز ايرانيان نياز بيشتري به درآمد پايه همگاني پيدا مي‌كنند و فقر چنان گسترده شده كه اگر مسئولان دولتي به فروشگاه‌هاي شهروند و رفاه شمال شهر تهران سري بزنند، متوجه مي‌شوند كه ميزان خريد در حوزه كالاهاي مصرفي مردم در اين مناطق هم به‌‌شدت افت كرده است. مگر مي‌شود در كشوري ميزان تورم 45درصد باشد و شاخص رفاه بهبود پيدا كرده باشد.
سيدمرتضي افقه، نيز به «اعتماد» گفت: كاملا مشخص است كه اين اقدام دولت به دليل كمبود درآمدهايش بوده و به هر بهانه‌اي سعي در كم‌كردن هزينه‌هاي خود مي‌كند كه همين سياست را در بودجه سال آينده هم مي‌بينيم. البته اينكه يارانه دهك‌هاي بالايي را حذف كنند و آن را به دهك‌هاي پايين‌تر جامعه كه در مضيقه هستند، بدهند اقدام درستي است، اما اگر با حذف يارانه اين افراد بخواهند اين منابع را صرف هزينه‌هاي جاري دولت كنند، اقدام درستي نيست.»
در همین حال، روزنامه آرمان ملی در تحلیلی با عنوان «صرفه‌جویی از جیب یارانه‌بگیران» نوشت: «خبر حذف یارانه نقدی گروهی از افراد در دی‌ماه سال جاری در حالی که به گمان عده‌ای از افراد شایعه یا اختلال تشخیص داده شد، از سوی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها تایید شد که هیچ‌گونه اختلالی وجود ندارد بر اساس فهرست جدید وزارت کار پرداخت یارانه 300 تا 400هزار تومانی از طریق سیستم بانکی مطابق با فهرست جدید انجام شده است. هرچند هنوز همگان در انتظار توضیح کامل از سوی مسئولان درباره دلیل حذف یارانه‌ها هستند، اما عده‌ای بر این باور هستند که ای‌کاش به جای به کار انداختن سیستم حذف، ابزار نظارت بر سازوکارهای مالی و سازمان‌ها و سامانه‌ها را تقویت می‌شد تا با ممانعت از وقوع اختلاس‌های کلان شاهد هدررفت سرمایه‌های کلان بیت‌المال نشویم. افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها از یک‌سو و کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نامتناسب درآمدها از سوی دیگر باعث شده که افراد بسیاری برای یارانه دریافتی خود نیز حساب ویژه‌ای باز کنند. در حقیقت بسیاری از افراد روی اقدامات حمایتی دولت نظیر؛ سبدکالا، یارانه و... حساب ویژه‌ای باز می‌کنند تا شاید بتوانند خود را از تنگنای معیشتی اندکی دور کنند. اما حذف یارانه‌بگیران این سؤال را برای گروهی از این افراد ایجاد کرده است که چرا مردم همواره نوک پیکان سیاست‌های صرفه‌جویانه چون حذف یارانه‌ها هستند؟»
فضاسازی نشریات زنجیره‌ای در حالی است که علی‌رضا محمدی «رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان» در توضیح ماجرا اعلام کرد: تغییرات و جابه‌جایی افراد در دهک‌های مختلف درآمدی، صرفاً در محدوده دو صدک بالایی یعنی صدک ۹۹ و ۱۰۰ است و ۶۰هزار خانوار به دهک دهم و صدک‌های بالایی اضافه و مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند. همچنین براساس به‌روزرسانی جدید، ۶۰هزار خانوار جدید مشمول دریافت یارانه معیشتی شدند.
محمدی، تعداد افراد هر صدک را تقریبا ۲۹۰هزار خانوار دانست و گفت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ بند «د» تبصره ۱۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است هر ۶ ماه یک‌بار دهک درآمدی خانوار‌ها را به‌روزرسانی کند و براساس رفتار مالی افراد و شاخص‌های مختلف رفاهی تغییرات حاصل می‌شود.
وی هرگونه شایعه در زمینه حذف دهک‌های هشتم و نهم درآمدی را تکذیب کرد. همچنین معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: «با اعمال داده‌های جدید، ممکن است تعداد محدودی از خانوارها به دهک دهم بروند و از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند و خانوارهای دیگری جای آنها را بگیرند و البته این موضوع، ربطی به الزام قانون برای حذف یارانه‌بگیران ندارد؛ چراکه قانون می‌گوید سه دهک را حذف کنید اما فعلاً این قانون اعمال نمی‌شود. در معیارهای اعلامی اگر درآمد ماهانه شما بیش از ۳۵میلیون تومان باشد، شما جز صدک بالای جامعه محسوب می‌شوید و ۹۹درصد مردم درآمدی کمتر از شما دارند».
اکنون باید از نشریات همسو با جریان اشرافیت پرسید که چرا باید دارندگان درآمدهای 35میلیون و بیشتر، همتراز افرادی که حقوق مثلا ده‌میلیون تومانی دارند، یارانه بگیرند؟!
 
از 8 سال ریاست فقط دو سال اول را به یاد دارد؟!
رئیس دولت موسوم به تدبیر و امید می‌گوید: دولت یازدهم ظرف دو سال تورم را تک‌رقمی کرد و یک دولت هم بعد از دو سال از تورم ۴۰ درصدی خارج نشده است.
حسن روحانی، در دیدار با هیئت اجرائی خانه کارگر گفت: جبران سردی فضای انتخابات به آسانی امکان‌پذیر نیست. این شرایط دلایلی دارد که از سال ۹۸ آغاز شده است. مردم باید امیدوار شوند که با شرکت در انتخابات تحول ایجاد می‌شود. اگر در حوزه‌های انتخابیه در مجلس رقابتی ایجاد شود و لیست‌های رقیب وجود داشته باشد، می‌توان مردم را به حضور در صحنه ترغیب و آن‌ها را قانع کرد که آثار شرکت یا عدم شرکت در انتخابات چیست. روحانی اظهار داشت: مهم است چه مجلسی با چه ترکیبی تشکیل شود. یک مجلس با تصویب برجام موجب رشد اقتصادی و رفاه مردم شد و یک مجلس با مصوبه آذر ۹۹ راه برجام را سد کرد وگرنه برجام در اسفند ۹۹ اجرائی می‌شد. این فرق دو مجلس ‌است. یکی از برجام پشتیبانی می‌کند و دیگری مانع اجرای برجام می‌شود.
وی با بیان اینکه این فرق را بین دولت‌ها هم می‌بینید، افزود: دولت یازدهم ظرف دو سال تورم را تک‌رقمی کرد و دو سال و نیم تک‌رقمی نگه داشت؛ یک دولت هم بعد از دو سال از تورم ۴۰ درصدی خارج نشده است. پس انتخاب مجلس و دولت در زندگی مردم و منافع ملی تأثیرگذار است.
وی با تکرار پیشنهاد خود برای حمایت از کاندیداهایی که به وضع موجود معترض هستند، بیان کرد: اگر در مجلس، ۳۰ یا ۴۰ نماینده داشته باشیم که بتوانند حرف مردم را بزنند بهتر از این است که کسی نداشته باشیم. در خبرگان اگر ۱۰ نفر داشته باشیم که حرف مردم را بزنند بهتر از اینست که هیچ کسی نداشته باشیم.
روحانی ‌گفت: مسئله هسته‌ای هم از سال ۸۱ در صحنه سیاسی شروع و در سال ۸۲ در شورای حکام آژانس مطرح شد. در سال ۸۲ نظر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور این بود که بنده مسئول پرونده هسته‌ای شوم. دلیلش این بود که در سال ۸۲ تا مرز ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و جنگ پیش رفتیم. حدود ۲۱ سال است که گرفتار مسئله هسته‌ای هستیم. البته در موضوع برجام زحمت فراوانی کشیده شد تا تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد اما بعد از دو سال دیوانه‌ای مانند ترامپ در آمریکا آمد و با تحریک اسرائیل و عربستان از برجام خارج شد و اگر ما هم متقابلاً از برجام خارج می‌شدیم همان روز تمام قطعنامه‌های شورای امنیت برمی‌گشت. من بار آن را شخصاً بر دوش گرفتم و به جای اینکه بگوییم از برجام خارج می‌شویم چند هفته مهلت دادیم و نگذاشتیم قطعنامه‌های شورای امنیت برگردد. همین برجام نیمه‌جان دو کار مهم انجام داد، در ۲۰۲۰ تحریم تسلیحاتی و امسال تحریم موشکی را برداشت.
درباره سخنان آقای روحانی گفتنی است؛ اولا عملکرد دولت وی به عنوان رکورد دار سوء مدیریت تاثیر بیشتری را در دلزدگی مردم داشت و گرنه حامیان وی، هم در انتخابات مجلس در سال 1398 و هم در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 حضور پررنگی داشتند اما با ناکامی مطلق مواجه شدند. چنان که سه فهرست مدعیان اعتدال و اصلاحات در انتخابات مجلس در تهران راه به جایی نبرد و مجید انصاری (اولین معاون پارلمانی و معاون حقوقی روحانی در دوره ریاست جمهوری وی) به عنوان نفر اول سه لیست مذکور در تهران 69 هزار رای کسب کرد و آقای همتی رئیس بانک مرکزی روحانی، در انتخابات ریاست جمهوری بیش از 2/4 میلیون رای را حائز نشد. این وضعیت مقبولیت افراد منتسب به روحانی و دولت وی است.
ثانیا مردم بی‌صداقتی‌ها و پوزخند‌های رئیس دولت «برجام و دیگر هیچ» نسبت به معیشت‌شان را هرگز فراموش نمی‌کنند و خود او می‌داند که مقبولیتش در پایان دولت به زیر 6 درصد رسید. بنابراین نباید دعاوی خود را به نام مردم مطرح کند.
ثالثا آقای روحانی هشت سال سر بار مردم بوده اما عادت کرده که دائما از وضعیت تورم در دو سال اول ریاست خود حرف بزند و هرگز اشاره‌ای به تورم 60 درصدی و کسری بودجه 480 هزار میلیاردی و خزانه خالی و بدهی انباشته‌ای که در پایان دولتش به ارث گذاشت، نکند. این هم از کرامات ویژه ایشان است!
در موضوع هسته‌ای، آقای روحانی دو بار اسباب کلاهبرداری غرب شده یکی در دولت خاتمی و دوره دوم بر سر ماجرای برجام و عجیب این که در هر دو مقطع در اثر رفتار روحانی، طرف غربی امتیازات نقد گرفته و جز وعده‌های فریبنده چیزی تحویل او نداد. در موضوع برجام، دیوانه‌ای به نام ترامپ هنگامی به پایمال کردن حقوق ایران تشجیع شد که به شهادت خانم موگرینی، آقای روحانی پیشاپیش تضمین داد در صورت خروج آمریکا از توافق (و توقف تعهد برداشتن تحریم) همچنان یکطرفه به انجام تعهدات ادامه می‌دهد. این تقصیر بزرگ در پایمال شدن حقوق ایران، متوجه شخص روحانی است و نه مجلس یازدهم که با تصویب قانون اقدام متقابل، پای حقوق ایران ایستاد. حالا هم که برنامه هسته‌ای احیا شده، بر خلاف ادعای روحانی، قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت بر نگشته است.