kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
سخنگوی قوه قضائیه:

قصور، تقصیر و ترک فعل همه دستگاه‌های اجرائی و نظارتی در پرونده واردات چای بررسی می‌شود

سخنگوی دستگاه قضا گفت: قوه قضائیه با پیگیری‌های همه‌جانبه ضدفساد خود و همکاری چندوجهی با دستگاه‌های دولتی و ضابطان قضائی به محض کشف سرنخ‌های فساد واردات چای بدون مسامحه وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، نشست خبری مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران با اشاره به فساد مربوط به واردات چای که از مدت‌ها قبل مورد رصد و پیگیری مسئولان قضائی و اجرائی قرار داشته است، اظهار داشت: منشا این فساد بزرگ، گرچه توسط یک شرکت خصوصی غیردولتی شکل گرفته، اما مشخص شد، همکاری‌های مختلفی با این شرکت در بخش‌های ذی‌مدخل صورت گرفته است و مقدار قابل توجهی ارز و منابع ملی به این موضوع تخصیص یافته است. این ارز‌ها نه تنها در محل خود خرج نشده بلکه موجبات فساد در بخش‌های دیگر را فراهم کرده است.
ستایشی افزود: همه مردم باید بدانند، قوه قضائیه با پیگیری‌های مجدانه و همه‌جانبه ضدفساد خود و همکاری چندوجهی با دستگاه‌های دولتی و ضابطان قضائی به محض کشف سرنخ‌های این فساد بدون مسامحه وارد شده است و مصمم است این روند را تا انتها و بدون هرگونه تسامح نسبت به استیفای حقوق ملت و وفق موازین قانونی اقدام کرده و از هیچ کوششی فروگذار نکند.
وی ادامه داد: اراده دستگاه قضائی این است که همزمان امر پیشگیری و مقابله با فساد را به صورت همزمان دنبال کرده و اجازه ندهیم این پرونده مهم و ملی پس از سیر مراحل تحقیقات مقدماتی و تحقیقات دچار اطاله رسیدگی شود.
سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: گرچه نقص پدیدار شدن این فساد در تخصیص ارز و منابع ملی امری نگران‌کننده است، اما اهتمام قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های ذی مدخل نسبت به کشف و جلوگیری از ادامه یافتن آن و تعهد نسبت به ریشه‌کنی گلوگاه‌های دیگر، امری مطلوب پسندیده و نشانه از آن است که مقابله با فساد در کشور به صورت سیستمی و همه‌جانبه صورت خواهد پذیرفت.
برخی از مدیران مرتبط با پرونده واردات چای
در بازداشت هستند
ستایشی با بیان اینکه قصور و تقصیر و ترک فعل همه دستگاه‌ها اعم از اجرائی و نظارتی بررسی‌های فنی لازم مطابق مقررات انجام خواهد گرفت، گفت: در این پرونده برخی از مدیران و افراد ذی‌ربط با قرار‌های صادره تامینی در بازداشت هستند و برخی نیز با صدور قرار قبولی تامین‌های مناسب فعلا آزاد و روند تحقیقات ادامه خواهد یافت و به محض تکمیل تحقیقات و شرایط قانونی برای اطلاع‌رسانی بیشتر اطلاعات مناسب را به آگاهی مردم خواهیم رساند.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدام دستگاه قضائی در حوزه فساد دانه درشت‌ها از جمله پرونده فساد چای و نهاده‌های دامی با بیان اینکه این موضوعات باعث تأسف است، اظهار داشت: تکلیف ما یعنی مجموعه حاکمیت این است که همه تدابیر لازم و احسن را به کار ببریم تا بتوانیم در حوزه گلوگاه‌های فساد اقدام کرده و آن‌ها را مسدود کنیم.
سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده چای افزود: چندین متهم در این زمینه مطابق مقررات احضار و برای آن‌ها قرار‌های قانونی تامین صادر شده است، یک نفر به اتهام قاچاق چای و عدم ایفای تعهدات ارزی بازداشت و سایر متهمین در این پرونده در حال شناسایی هستند.
ستایشی در مورد سایر پرونده‌های اقتصادی نیز گفت: هیچ تسامحی نیست و با قوت و قاطعیت و مطابق موازین شرعی با کسانی که در این زمینه مرتکب جرم شده‌اند برخورد خواهیم کرد و پرونده‌هایی نیز در این زمینه مطرح است و پس از تحقیقات مقدماتی اطلاعات بیشتری را به سمع و نظر خواهیم رساند.
آخرین وضعیت پرونده طبری، زنگنه و ‌هاشمی
وی در پاسخ به این سؤال که راجع بخش‌هایی از پرونده مربوط به طبری، زنگنه و ‌هاشمی که مفتوح هستند چه اقداماتی صورت گرفته است؟، بیان داشت: پرونده طبری در اجرای احکام و وی در حال تحمل کیفر است.
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با آخرین وضعیت آقایان زنگنه و‌ هاشمی گفت: پرونده این افراد در دادگاه کیفری یک استان در حال رسیدگی است و فرآیند رسیدگی ادامه دارد. ۶ نفر از متهمان این پرونده به اتهام ارتکاب اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری محکوم و پرونده آن‌ها در مرحله تجدیدنظر خواهی است و اگر حکم قطعیت پیدا کند با رعایت موازین قانونی اطلاع‌رسانی می‌شود. نسبت به ۸ متهم دیگر پرونده که افراد مورد سؤال نیز جزو آن‌ها هستند، پرونده همچنان در مرحله رسیدگی و انجام فرآیند دادرسی است.
ارسال پرونده مدیران 2 پلتفرم فروش دارو
به دادگاه
ستایشی درباره سؤالی مبنی بر هشدار‌های مسئولان سازمان غذا و دارو برای فروش بدون مجوز دارو در سکو‌ها (پلتفرم) و تخلفات این سکو‌ها در حوزه دارو و درخواست از دستگاه قضا برای ورود به این موضوع در مورد اقدامات قضائی با تخلفات در این حوزه گفت: چند روز گذشته پیگیری در این زمینه صورت گرفت که در این مورد رئیس غذا و دارو اعلام کرد که مراتب را به دستگاه قضا اعلام خواهند کرد و مستمرا پیگیر موضوع خواهد بود تا نتیجه مشخص شود.
وی بیان داشت: نظارت بر عرضه و فروش دارو‌های قاچاق و بدون نسخه بر عهده سازمان غذا و دارو است و دستگاه قضا براساس گزارش‌ها و پیگیری‌های موارد مربوط به فروش دارو‌های بدون مجوز از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران به موضوع رسیدگی می‌کند و پرونده‌های گزارش‌ها به دادسرای انقلاب به ویژه جرایم پزشکی و دارویی ارجاع شده است و مدیران دو سکوی عمده که توزیع دارو داشته‌اند مورد تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند که متعاقبا پس از اعلام جرم طبق قرار جلب دادرسی، مدیران این سکو‌ها (پلتفرم) و داروخانه‌های مرتبط که مبادرت به همکاری و فروش بدون نسخه دارو کرده بودند به اتهام حمل، فروش و نگهداری دارو‌های قاچاق قرار جلب به دادرسی آن‌ها صادر شد و پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال
شد.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: موارد دیگری نظیر مداخله در امور پزشکی، حمل و نگهداری و فروش دارو‌های سقط جنین و سایر دارو‌های غیرمجاز عناوین اتهامی بود که نسبت به متهمین اظهار شده و کیفرخواست آن با تقاضای مجازات تطبیقی صادر و به دادگاه کیفری یک تهران ارسال می‌شود.
ستایشی تاکید کرد: از رئیس سازمان غذا و دارو قول گرفتم با جدیت نسبت به این موضوع ورود کنند و اگر پرونده‌ای ارسال شد ما هم برای پیگیری قضائی آن ورود می‌کنیم.