عضو انجمن صنفی بیمارستانهای خصوصی:
باید پزشکان را راضی نگه داریم تا به خارج نروند!
عضو انجمن صنفی بیمارستانهای خصوصی گفت: باید کاری کنیم در کنار ارائه خدمات مناسب پزشکان را راضی نگه داریم تا به خارج از کشور نروند!
سید غلامرضا فنایی در نشست مدیران بیمارستانهای خصوصی، نمایندگان بیمههای تکمیلی، نظام پزشکی و وزارت بهداشت اظهار داشت: قبل از برخورد حذفی با پزشکان بهتر است در مورد خدماترسانی آنها نیز صحبت شود.
وی افزود: با این وجود اگر کتاب تعرفه خدمات درمانی اجرا شود و درآمد پزشک و تعرفه متناسب با تورم تغییر یابد رابطه نامناسب بین پزشک و بیمار از بین خواهد رفت.
به گزارش فارس، فنایی تأکید کرد: تعرفههای پزشکی را به مدت 6 سال ثابت کردند و این در حالی است که تعرفههای دیگر خدمات را مثل آب، نان و ... افزایش دادند اما ویزیت پزشکان ثابت ماند و مانند تورم رشد نکرد که باعث بروز مشکل شد.
عضو انجمن صنفی بیمارستانهای خصوصی خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم در کنار ارائه خدمات مناسب پزشکان را راضی نگه داریم تا به خارج از کشور نروند! تا به مردم و پزشکی اجحاف نشود و دولت توان برنامهریزی داشته باشد.
تعرفههای پزشکی هنوز واقعی نیست!
مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستانهای خصوصی گفت: با وجود افزایش حدود ۲ برابری تعرفههای پزشکی، این تعرفهها هنوز واقعی نیست و اذعان داریم که دریافتی غیرپزشکان نیز ممکن است ناهماهنگ باشد.
محمود طباطبایی در نشست فوق، تصریح کرد: جلسهای تشکیل شد تا مدیران بیمارستانهای خصوصی با حضور یک یا دو نفر از نمایندگان بیمه برای توافق جهت اجرای کتاب تعرفهگذاری خدمات درمانی تصمیمگیری شود.
وی افزود: این جلسه با حضور اکثر مدیران عامل بیمارستانهای خصوصی و نماینده بیمه تکمیلی تشکیل شد و تفاهمنامه نهایی به صورت مکتوب توسط بیمه و اعضای هیئت مدیره انجمن به امضاء رسید.
طباطبایی گفت: همانگونه که به دولت قول داده شده این نهادها مصمم هستند همراه با وزارت بهداشت برای اجرای کتاب تعرفه خدمات درمانی حرکت کنند تا دغدغه مردم برای گرفتن خدمات بستری برطرف شود و بیمارستانهای خصوصی سهمی را که در ارائه خدمات دارند، با این همکاری به حد کافی برسانند.
طباطبایی ادامه داد: با تورم جاری و قیمتهای واقعی فاصله زیادی داریم و امیدواریم با حمایت صندوقهای بیمه و تخصیص اعتبارات واقعی، دولت و مسئولان اجرایی در کنار گروههای ارائهکننده خدمات سلامت با محوریت نظام پزشکی و وزارت بهداشت به جایی برسیم که کشور فقط یک تعرفه داشته باشد.
5 درصد شکایات مربوط به تعرفههاست
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز در این همایش گفت: شکایت از کادر درمانی در کشور یک درصد است و از کل شکایات درمانی فقط 5 درصد مربوط به تعرفههاست.
علی فتاحی بیان کرد: 5 درصد شکایات مربوط به شکایات تعرفهای است که نشان میدهد شکایت زیادی از تعرفههای درمانی وجود ندارد و از ابتدای سال نیز شکایت تعرفهها بسیار کاهش یافته و نشان میدهد پزشکان همکاری خوب خود را آغاز کردهاند.وی ادامه داد: مطمئن هستیم با اجرای کتاب تعرفه خدمات شکایات کمتر میشود هر چند که انتقادهایی به برخی تعرفهها وجود دارد و یک شبه نمیتوان آن را اصلاح کرد بلکه نظارت بر اجرای آن از سوی مسئولان بیمارستانی و نظام پزشکی خواهد بود که ستادهای کشوری و استانی در این زمینه تشکیل میشود.
گفتنی است از مدتها پیش جنجالهایی بر سر موضوع زیرمیزی گرفتن پزشکان و ارتباط آن با تعرفههای پزشکی بر پا شده است. در روزهای گذشته نیز گفته شده بود در صورت افزایش تعرفهها، احتمال دارد! معضل زیرمیزی حل شود. این درخواستها برای افزایش تعرفه در حالی است که میزان مسئولیت پذیری این پزشکان نه تنها افزایش نیافته است، که در برابر مجازاتهایی که برای تخلفات پزشکی در نظر گرفته میشود مقاومت میشود. نارضایتیهای مردمی که با معضلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند از نرخ بالای ویزیتها نشان میدهد جامعه پذیرش این قبیل زیاده طلبیها را ندارد.