سازمان ملل برآورد کرد
هزینه ترانزیت کریدور شمال- جنوب ۳۰ درصد ارزانتر از کانال سوئز است
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل، هزینه ترانزیت کریدور شمال-جنوب را ۳۰ درصد کمتر از کانال سوئز برآورد کرده
است.
بر اساس خبر وزارت راه و شهرسازی، «عباس خطیبی» درباره کریدور شمال- جنوب اظهار داشت: احداث راهآهن رشت-آستارا علاوهبر اهداف و منافع اقتصادی دارای منافع راهبردی ملی از نظر روابط بینالملل، تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی بین کشورها، ارتقای امنیت ملی و هم افزایی زنجیرههای ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی
است.
او، احداث راهآهن رشت-آستارا را به دلیل مزایای شاخه غربی این طرح بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با وجود مسیرهای ریلی در شاخه شرقی و میانی کریدور ریلی شمال-جنوب، راهآهن رشت-آستارا در شاخه غربی به دلیل ضرورت ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز، اشتراک با کریدور جنوب- غرب که از خلیجفارس به سمت گرجستان و دریای سیاه متصل میشود، حجم بالای تقاضای ترابری در مناطق غرب روسیه و کوتاهی مسیر به سمت اروپا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: کوتاهتر بودن مسیر در کشورهای واسطه و کاهش تعداد کشورهای واسطه از دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به کشور جمهوری آذربایجان بخش دیگری از مزایای شاخه غربی راهآهن رشت-آستارا است.
خطیبی، قیمت، زمان حمل و قابلیت اطمینان به زمان تحویل بار را عوامل موثر بر جذب بار ترانزیتی اعلام کرد و افزود: سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل درخصوص کریدور شمال-جنوب و شرایط راهآهن کشورهای مسیر این کریدور مطالعاتی انجام و منتشر کرده که در آن میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت را نسبت به کانال سوئز حدود ۳۰ درصد ارزانتر اعلام کرده است و این موضوع انگیزه قوی برای عبور بار از این مسیر است.