قطعه جدید آزادراه تهران- شمال به روی مسافران باز شد
باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران- شمال که دوآب شهرستانک در استان البرز را به پل زنگوله در استان مازندران متصل میکند از صبح دیروز به روی مسافران باز شد.
سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال در گفتوگو با ایرنا گفت: امکان تردد مسافران از منطقه دوم آزادراه تهران- شمال که شامل باند ۱۵ و نیم کیلومتری است از صبح شنبه، ۱۷ تیر فراهم شده است. بنابراین، نزدیک به ۳۰ دقیقه از زمان سفر به استان مازندران با امکان عبور مسافران از این منطقه کاسته میشود.
به گفته شاهسواری، با اتصال این مسیر به تونل «البرز» بهعنوان بزرگترین تونل آزادراهی کشور به طول شش و نیم کیلومتر که دو سال پیش در همین منطقه افتتاح شد پنج کیلومتر از مسیر تهران به شمال به نسبت جاده چالوس کم شده و با حذف پیچ و خمهای جاده چالوس و تونل کندوان، زمان تردد مسافران هم ۳۰ دقیقه کاهش یافته است. ضمن اینکه تا زمان تصویب نرخ عوارض این منطقه در وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ آن، مسافران بدون پرداخت عوارض از این منطقه از آزادراه تهران- شمال عبور میکنند.
سرعت 5 برابری در ساخت آزادراه تهران- شمال
گفتنی است، دولت سیزدهم در ساخت آزادراه تهران- شمال، رکورد جدیدی بهجای گذاشته است. پروژه آزادراه تهران – شمال در دولت دوم سازندگی و در سال ۱۳۷۵شروع شد. این پروژه عظیم که شامل ساخت ۱۲۶ کیلومتر آزادراه در دل کوهستان و درههای مسیر است به چهار منطقه تقسیم شده است.
منطقه ۴ که ۲۰ کیلومتر و بخش ورودی به شهر چالوس است در سال ۱۳۹۱ در دولت دهم تکمیل و راهاندازی شد. منطقه یک به طول ۳۳ کیلومتر از تهران شروع میشود و سادهترین بخش از پروژه است در دولت دوازدهم راهاندازی شد.
سختترین مناطق ساخت آزادراه تهران – شمال، مناطق میانی (۲ و ۳) هستند که به علت مسیر صعبالعبور کوهستانی و درههای عمیق، نیازمند حفاری تونلهای طولانی و ساخت پلهای عمیق است. منطقه ۲ این آزادراه در دولت گذشته کلید زده شد و با درصد ناچیزی از پیشرفت همراه بود اما با گذشت دو سال از دولت سیزدهم، ۲۲ کیلومتر از مسیر رفت منطقه ۲ این آزادراه تکمیل و راهاندازی شده است. این در حالی است که در ۲۵ سال قبل از دولت سیزدهم مجموعا ۵۳ کیلومتر (متوسط سالانه دو کیلومتر) از این آزادراه تکمیل شد اما در دولت سیزدهم، متوسط سالانه ۱۱ کیلومتر به بهرهبرداری رسید. بدین ترتیب میتوان گفت سرعت پیشرفت آزادراه تهران – شمال در دولت فعلی پنج برابر دولتهای گذشته بوده است. استفاده از توان و تخصص مهندسان ایرانی و بومیسازی تجهیزات مورد نیاز در این ابرپروژه، از ویژگیهای اصلی این بخش از آزادراه تهران-شمال است. ساخت پلهای بلند و بزرگ با استفاده از قالبهای شاریو توسط پیمانکاران ایرانی یکی از افتخارات این پروژه و ساخت پلی به بلندی ۳۲۰ متر طول و ۴۰ متر ارتفاع یکی از نمونههای این اقدام است.