kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۷۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
سید صولت مرتضوی:

دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی طرحی نو درانداخت

 

شهرکرد- خبرنگار کیهان:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت مردمی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در عرصه سیاست خارجی طرحی نو در‌انداخت و موجب شد تا کشور از بحران اقتصادی گذر کند و در مسیر رشد قرار گیرد.
سیدصولت مرتضوی در جشن روز اصناف در شهرکرد اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در یک دهه اخیر بر اقتصاد تاکید بسیار داشتند و امسال هم عنوان سال را مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند و در همین راستا نمی‌توانیم نسبت کسب و کار و تولید را با این شعار از ۲ جنس جداگانه بدانیم.
وی با بیان اینکه هم تولیدکننده و هم توزیع‌کننده توامان در صف اصناف قرار دارند، اظهار داشت: اصناف هم در رشد تولید و هم در مهار تورم نقش مهمی دارند.
مرتضوی با ‌اشاره به اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم، افزود: سال ۱۴۰۰ بنا بر دلایلی از جمله اصلاحات ‌گریزناپذیر اقتصادی و طراحی‌های بیگانه که به‌دنبال ایجاد التهاب و ناترازی در کشور بودند و انتظارات تورمی در بازار و رونق سفته‌بازی که جمعیت معدودی تلاش کردند به اقتصاد آسیب بزنند اما دولت در سال ۱۴۰۱ از این شرایط عبور کرد و در سال ۱۴۰۲ بر مسائل فائق آمده است.
وی‌، پذیرش ایران در پیمان ‌شانگهای، ارتباط قوی با همسایگان، روان‌‌سازی صادرات و ایجاد حمل‌ونقل روان و آسان و فتح بازارهای جهانی و مثبت شدن تراز تجاری کشور از جمله اقدامات مثبت دولت در سال گذشته بوده است.
وی اقدامات دولت در استان چهارمحال و بختیاری را چشمگیر و مثال زدنی عنوان کرد و گفت: اقدامات در حوزه آبرسانی از جمله انتقال آب و احداث سدها از جمله سد غدیر باباحیدر قابل قدردانی است.
مرتضوی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری این استان نیز تاکید کرد و گفت: باید به جایی برسیم که به ازای هر پنج خانوار یک واحد صنفی و به ازای هر ۵۰ خانوار ۴۵ خانوار در حوزه گردشگری فعال شود.
حل مشکل بيکاري فارغ‌التحصيلان
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه چهارمحال و بختياري در حوزه ‌اشتغال‌زايي در مسير درستي قرار گرفته است، گفت: اگرچه هنوز درخصوص نرخ بيکاري به شرايط مطلوب نرسيده‌ اما طي ۲ سال اخير روند کاهشی داشته است.
سيد صولت مرتضوي با بيان اينکه مهار تورم اولويت کاري دولت سيزدهم به شمار مي‌رود، ادامه داد: لازمه رشد توليد، سرمايه‌گذاري و ‌اشتغال‌زايي است و از سوي ديگر باید تورم را هم مديريت کرد و يکي از اقدامات قابل توجهي که در اين دولت شکل گرفت اين بود که تورم القايي و انتزاعي که در طول سال‌هاي گذشته در اقتصاد کشور رخ داده بود را مهار کرد. مرتضوی تصريح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور در مرداد و شهريور سال ۱۴۰۰ بالاي ۵۰ درصد بود و در چنين شرايطي آيت‌الله رئيسي وارد کارزار شد و در اسفند ۱۴۰۰ ميزان تورم به ۳۲ درصد کاهش يافت.
وي خاطرنشان کرد: بخشي از منابع درآمدي نفتي کشور براي جبران ۴۰۰ هزار ميليارد تومان کسري صندوق‌هاي بازنشستگي و جبران کسري ۲۰۰ هزار ميليارد توماني صندوق‌هاي زيرمجموعه تامين اجتماعي اختصاص يافت.
مرتضوي در ادامه چهارمحال و بختياري را از استان‌هاي داراي ظرفيت بالا عنوان کرد و گفت: اين استان به لحاظ منابع غني آب و خاک و موقعيت جغرافيايي در نزديکي با مخازن نفت‌خيز کشور داراي ظرفيت‌ها و مزيت‌هايي است که مي‌طلبد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.
مرتضوي افزود: از برنامه‌هاي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي تمرکز بر حل مشکل بيکاري فارغ‌التحصيلان است که در همين راستا سامانه‌اي طراحي شده و در آن به شناسايي بيکاران و ثبت مشخصات آنان پرداخته مي‌شود.