چین از کدام پیامرسانها برای نفوذ در انتخابات آمریکا بهره میبرد؟
رویارویی پکن و واشنگتن میدانهای جدیدی پیدا کره است. فضای سایبر و شبکههای اجتماعی یکی از همین میدانهای جدید است. پایگاه آمریکایی نشنال اینترست که در حوزه روابط بینالملل فعال است با بیان این که «اقدامات و تلاشهای پکن برای ایجاد تغییراتی در انتخابات آمریکا در واشنگتن مورد غفلت قرار گرفته و این وضعیت باید تغییر کند» نوشت که دولت چین با استفاده از طیف گستردهای از افراد و سازمانهای غیردولتی، به شیوههایی در جامعه آمریکا و انتخاباتها نفوذ میکند، از جمله با پیامرسان ویچت. ویچت با امکانی که برای مدیریت چینیزبانها در آمریکا ایجاد کرده، به اهرمی قدرتمند تبدیل است. در بخش دیگری از این گزارش میخوانیم: «تلاشهای روسیه برای دستکاری در انتخابات آمریکا در سالهای اخیر خبرساز شده است. اما تلاشهای چین در این زمینه دستاوردهای بیشتری داشته است- عمدتا به این دلیل که به طور عمده از طریق ویچت (WeChat) انجام شده است؛ برنامهای که در میان چینی-آمریکاییها محبوبیت دارد. با داغ شدن بحث انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، کمپینها، رایدهندگان و دولت فدرال باید در برابر تلاشهای حزب کمونیست چین برای استفاده از این پلتفرم برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا هوشیار باشند.» برای درک قدرت این پلتفرم میتوان به ماجرایی که 6 سال پیش رخ داد رجوع کرد. در فوریه ۲۰۱۶، چینی- آمریکاییها در تظاهرات سراسری در حمایت از پیتر لیانگ، پلیس چینی- آمریکایی که در پرونده تیراندازی مرگبار و قتل یک مرد غیرمسلح در راهپله تاریک در بروکلین محکوم شده بود، شرکت کردند. روزنامه لسآنجلستایمز گزارش داد که این اعتراضات از طریق ویچت سازماندهی شده بود و «نمونه نادری از اقدام سیاسی جمعی توسط آمریکاییهای چینی» را منعکس میکرد. نشنال اینترست مدعی شده است که: «حزب-دولت چین، با استفاده از طیف گستردهای از افراد و سازمانهای غیردولتی، به شیوههایی در جامعه نفوذ میکند که درک آن در فرهنگ دموکراتیک ما دشوار است و خیلی کمتر با آن مقابله میکند. ویچت با امکان دادن به ماشین تبلیغاتی حزب-دولت چین برای مدیریت چینیزبانها در آمریکا، اهرمی قدرتمندی به این ترکیب اضافه میکند. با توجه به مشکلات واگذاری، اصلاح و نظارت بر این برنامه، واشنگتن باید به سادگی فعالیت آن را ممنوع اعلام کند.»