kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
استاد دانشگاه:

مشاغل پردرآمد فقط 4 درصد درآمد مالیاتی کشور را تأمین می‌کنند‌

یک استاد دانشگاه گفت: طبق آمار، مشاغل خاص 20 درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می‌شوند اما فقط چهار درصد در تأمین درآمدهای مالیاتی کشور سهم دارند.

‌رحمان سعادت در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت مالیاتی مشاغل در کشور اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد برخی مشاغل خاص مانند آهن‌فروشان، طلافروشان، آرایشگران زنانه، املاکی‌ها، رستوران‌داران، وکلا و پزشکان فرار مالیاتی بالایی دارند، ‌تا جایی که حتی کارمندان از آنها بیشتر مالیات می‌دهند.
او ادامه داد: بر اساس آمار، مشاغل خاص 20 درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می‌شوند اما فقط چهار درصد در تأمین درآمدهای مالیاتی کشور سهم دارند بنابراین برای عادلانه‌‌سازی نظام مالیاتی کشور باید بر مشاغل خاص تمرکز کنیم.
استاد دانشگاه با بیان اینکه برای برخورداری از یک نظام مالیاتی کارآمد در وهله‌ اول به ابزارهای هوشمند نیاز داریم، تصریح کرد: سامانه‌های هوشمند مالیاتی به ما در شناسایی مودیان و شفاف‌سازی میزان درآمد افراد کمک می‌کند.
سعادت اظهار داشت: می‌توانیم بر اساس هزینه‌هایی که خانوارها متقبل می‌شوند نیز به مالیات‌ستانی عادلانه بپردازیم. به عنوان مثال افرادی که اتومبیل یا خانه‌ گران‌قیمت خریداری می‌کنند درآمد خوبی دارند و باید مالیات بدهند. افراد شاید بتوانند درآمدشان را مخفی کنند اما در مورد هزینه‌هایشان نمی‌توانند پنهان‌کاری کنند.
او ادامه داد: ‌شاید به نوعی بتوان عنوان کرد که در مالیات‌گیری در حق کارمندان و کارگران اجحاف می‌شود زیرا مالیات از این قشر به صورت دقیق و سخت‌گیرانه وصول می‌شود از آنجا که پرداخت حقوق کارمندان توسط دولت صورت می‌گیرد و قبل از واریز حقوق مالیات کسر می‌شود به هیچ عنوان امکان فرار مالیاتی برای این قشر وجود ندارد.
استاد دانشگاه گفت: از سوی دیگر، مالیات کارمندان به صورت ماه به ماه اخذ می‌شود در حالی که مشاغل به صورت سالانه مالیات می‌دهند و حتی مالیات سال قبل را دو ماه بعد از پایان آن سال می‌پردازند؛ بنابراین، مشاغل می‌توانند از این مالیات به صورت سرمایه استفاده کنند و ابتدای سال بعد مالیات سال قبل را بپردازند.
گفتنی است، برای تحقق دقیق اهداف مالیاتی، بیشترین توجه باید به مالیات بر مجموع درآمد و دارایی باشد تا نسبت دارایی و درآمد 10 دهک با یکدیگر فاصله منطقی داشته باشد اما طبق گزارش‌ها و آمارها، ثروت و درآمد نیمه بالایی دهک 10 به یکباره شیب تند صعودی نسبت به نیمه پایینی همین دهک و دیگر دهک‌ها پیدا می‌کند. برخی افراد در ظاهر شغلی دارند اما بیشتر درآمدشان از فعالیت‌های دیگر با درآمدهای نجومی است.