kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
رئیس ‌مرکز ملی خشکسالی:

بارندگی‌های تابستانه زیادی در راه است

 

رئیس‌ مرکز ملی خشکسالی گفت: بارندگی‌های سیل‌آسای تابستانی قابل پیش‌بینی نیست اما در تابستان ما خیلی بارندگی داریم که برای شمال غرب، سواحل شمالی، ارتفاعات البرز و جنوب شرق است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، احد وظیفه با ‌اشاره به اینکه بارندگی‌های سیل‌آسا تابستانی به صورت دقیق قابل پیش‌بینی و پیشگویی نیست، اضافه کرد: حداکثر در بازه دو سه روز آینده احتمال رخدادشان می‌تواند مشخص شود. همین طوفان روز پنجشنبه تهران ممکن بود با چند درجه تغییر رطوبت چنین وضعیتی اصلا نباشد، به میزان رطوبت و مقدار دمایی که می‌رسیم، وضعیت جوی، تغییراتی که باد درسطوح مختلف دارد می‌تواند شدت‌اش خیلی متفاوت باشد.
او درباره پیش‌بینی بارندگی سه‌ماه آینده گفت: در تابستان ما خیلی بارندگی داریم که برای مناطق عمدتا شمال غرب و سواحل شمالی کشور، ارتفاعات البرز و جنوب شرق است. انتظار می‌رود در پاییز بارندگی‌ها به هنگام شروع شود و احتمال زیادی است که پاییز نرمال داشته باشیم.
رئیس ‌مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی افزود: گاهی برای سیستم‌های زمستانی از هفته قبل می‌توان این پیش‌بینی‌ها را انجام داد ولی برای سیستم‌های تابستانی مانند طوفان پنجشنبه بعدازظهر تهران که سرعت آن در فرودگاه مهرآباد به بیش از 100 کیلومتر برای بازه حدود نیم ساعت هم رسید وجود چنین ابزار‌هایی مانند رادار هواشناسی ضروری است.
وظیفه تصریح کرد: متاسفانه به دلایل مختلف هنوز شبکه راداری در کشور به طور کامل تکمیل نشده و خیلی از نقاط کشورمان نیازمند رادار هواشناسی، شبکه دیده‌بانی منسجم و داده‌های برخط هواشناسی و هیدرولوژی است که تا حدودی این امکانات را داریم اما اگر بخواهیم صادقانه مقایسه کنیم با دنیای پیشرفته فاصله‌مان قابل توجه است.
او با‌ اشاره به به وضعیت بارش‌ها، گفت: اگر بخواهیم با دوره بلندمدت یعنی بازه 1373 تا 1402، مقایسه کنیم در جنوب غرب و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کردستان تا جنوب آذربایجان غربی، بارندگی خیلی خوب و فراتر از سال گذشته بوده است.
وظیفه بیان کرد: ضمن اینکه به مقدار میانگین 30ساله و حتی بیشتر از آن را هم دریافت کرده‌ایم به‌خصوص اینکه وضعیت آب‌گیری سد‌های خوزستان خیلی خوب شده است. به خاطر همین بارندگی در مقایسه با سال گذشته تقریباً آبی که در پشت سد کرخه جمع شده دو برابر سال گذشته است اگرچه ظرفیت خالی زیاد دارد.
وی تاکید کرد: اگر میانگین بارش‌ها همه استان‌ها را که 50 سال گذشته آمار متقنی  از‌ آن داریم بررسی کنیم می‌بینیم که تقریباً در همه مناطق کشورمان روند بارندگی‌ها نزولی یا کاهشی بوده و برعکس میانگین افزایش دما بیشتر از سایر مناطق دنیاست. روند بارندگی ما در پنج دهه قبل حدود 250 تا 260 میلی‌متر بوده که الان به 200 میلی متر رسیده است.
هشدار قرمز هواشناسی برای برخی استان‌ها
بارندگی‌ها در منطق مختلف کشور ادامه دارد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز و نارنجی برای برخی مناطق از سیلابی شدن رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده، برخورد صاعقه و اختلال در سفرهای بین‌شهری خبر داد.
بر اساس اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب) که موجب رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد گرد و خاک و تگرگ می‌شود از دیروز آغاز شده تا فردا یکشنبه ادامه دارد.
بر اساس این اطلاعیه‌؛ این وضعیت امروز در خراسان شمالی، نیمه شمالی استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و فردا در اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی، ارتفاعات سمنان رخ می‌دهد که موجب آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و سقوط احتمالی سنگ در نواحی کوهستانی می‌شود.
هواشناسی توصیه کرد که از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، فعالیت‌های کوهنوردی، چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع اجتناب شود و از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره اطمینان حاصل شود. همچنین با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف ضروری است.