صفحهفروشی نشریات زنجیرهای در پوشش گزارش اقتصادی (خبر ویژه)
برخی نشریات زنجیرهای از ستونفروشی به صفحهفروشی روی آوردهاند و تبلیغات شرکتها را بدون درج عنوان آگهی تبلیغاتی، به عنوان گزارش اقتصادی به خورد مخاطبان میدهند.
در این زمینه روزنامههای شرق، اعتماد و هممیهن هرکدام صفحه اقتصادی خود را به درج شبهگزارشی اختصاص دادند که به اسم گزارش اقتصادی در صفحه اقتصاد این روزنامهها منتشر شده است. دست بر قضا متن هر سه روزنامه یک متن تبلیغ و تمجید درباره یک شرکت اقتصادی است.
در این صفحهفروشی پنهان و دهها میلیارد تومانی که شامل بیش از 1700 کلمه است، عنوان «غول تولیدکننده [....] در ایران» به شرکت مذکور داده شده و از جمله آمده است: «شرکت [....] عضو نامدار هلدینگ [....] چگونه در صف مدعیان بازار پررقابت پتروشیمی ایستاد؟ در بهار پرطنین اقتصاد و سیاست ایران که بورس و بازار سهام پس از خزان ریزش شاخص، دوباره سبزپوش شده است، اعلام یک خبر، نگاه خیل فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران بازار سرمایه را به خود خیره کرد. اینکه «پتروشیمی [....] به بورس میآید». شواهد و قرائن درخصوص جزئیات این اتفاق حاکی از آن بود که مقدمات بورسیشدن [....] بهعنوان یکی از واحدهای استراتژیک صنعت پتروشیمی ایران، در یک برنامهریزی سهساله و پس از طی مراحل مهمی همچون بازنگری ساختاری و بهبود عملکرد مالی فراهم شده است. در نگاه اقتصاددانان و فعالان بازار سرمایه، حضور این شرکت در جمع بزرگان بورس نشانهای امیدبخش از اندیشه «شفافسازی» در بزرگترین هلدینگ صنعت پتروشیمی ایران و عملکرد مدیریت جدید آن (محمد شریعتمداری) ارزیابی شد.
دادهها و مستندات آماری حاکی از این است که پتروشیمی [....] در این بازه زمانی سهساله توانسته است با بهرهگیری هوشمندانه از ظرفیتها و توانمندی درونی بهویژه نیروی انسانی متخصص و خلاق، استانداردها و سطح تولید خود را به نحوی بیسابقه ارتقا بخشد و همین تدابیر و ابتکارات در عمل به سودآوری چشمگیر و پایدار شرکت منجر شده است. ناگفته پیداست که در دنیای امروز صنعت و سرمایه، نمودارها و شاخصهای آماری حرف اول را میزند. از همین رو، قبل از هر چیز، تصویر منحنی صعودی در فهرست شرکتهای سودساز، توجه فعالان و بازیگران اقتصادی را به خود جلب کرد. نتایج حاصل از میزان فروش و سود خالص، [....] را در جرگه یکی از سودآورترین شرکتهای پتروشیمی نشانده است
کارشناسان حوزه پتروشیمی معتقدند این شرکت اکنون ظرفیت آن را پیدا کرده است که در صورت افزایش تقاضا در بازار داخلی یا خارجی، میتواند به سرعت اینگریدها را وارد مدار تولید کند. نکته شایان توجه این است که موضوع تنوعآفرینی و انعطافپذیری در تولید، مزیت بسیار ارزشمند در بازار پررقابت پتروشیمی به حساب میآید؛ بازاری که در آن نوآوری و پاسخگویی بهنگام به تقاضای مشتریان حرف اول را میزند.
بررسی مقایسهای محققان حوزه صنعت پتروشیمی حاکی از این است که یکی از مزیتهای کلیدی [....] در میدان رقابت با شرکتهای دیگر، بهرهمندی آن از نیروی انسانی متخصص، آموزشدیده و خلاق است. در سایه همین سرمایه، [....] توانستهاند با تلفیق دانش فنی روز و تجربه عملیاتی، خط تولیدشان را به موازات تحولات پرشتاب بازار صنعت و انرژی بهروزرسانی کرده و ضمن تولیدگریدهای متنوع به تناسب تقاضای بازار، سطح کیفی محصولاتشان را در هر فصلی ارتقا دهند.
ازجمله گزارشهایی که درخصوص کم و کیف فعالیت این شرکت توجه محافل اقتصادی را جلب کرد، مصونماندن این شرکت از ابرچالش ناترازی انرژی بود؛ چالشی که بهویژه در پاییز و زمستان گذشته نفس صنعت ایران را به شماره انداخت. بهرهگیری از یوتیلیتی تولیدشده در منطقه ویژه اقتصادی[....]، موجب شد این شرکت با خاطری آسوده از تأمین انرژی، خط تولید خود را بیوقفه پیش ببرند.
به گفته کارشناسان حوزه صنعت، موفقیت این شرکت در بازارهای داخلی نشانگر یک تجربه نوین است. اکنون تصمیم برای حضور در بازار بورس را باید حلقه تکمیلی استراتژی چندوجهی و بلندمدت ارزیابی کرد که در آن همه مؤلفههای جذاب برای سرمایهگذاران و بازیگران بازار سهام به چشم میخورد. اغلب تحلیلگران بازار سرمایه از این اتفاق بهعنوان فرصتی طلایی برای سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی قلمداد کردند. پیشبینی این تحلیلگران حاکی از آن است که در روزهای گرم بازار سهام که شاخص بورس سیر صعودی پرشتاب گرفته است، «عرضه اولیه» [....] با صف طولانی خریداران و متقاضیان روبهرو خواهد شد؛ زیرا قریب به اتفاق عناصر تکنیکالی و بنیادین تحلیلی همچون نسبت فروش به سود، نرخ بازگشت سرمایه، حاشیه سود خالص و تنوع محصول، همگی مثبت هستند.».
انتشار تبلیغات شرکتها تحت عنوان گزارش اقتصادی مستقل در واقع زیر پا گذاشتن اصول حرفهای و خیانت به اعتماد مخاطبان به شمار میرود.