kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
هشدار امنیتی دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی:

قدرت بازدارندگی اسرائیل در حال فرسایش است

 

سرويس خارجي-
همزمان با بحران در حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي، رژيم صهيونيستي در حوزه نظامي نيز با بحران رو‌به‌رو شده و ارزيابي كارشناسان اطلاعاتی در تل آويو حكايت از آن دارد كه توان بازدارندگي اين رژيم در پایين‌ترين سطح خود قرار دارد.
آشفتگي در رژيم اسرائيل ديگر محدود به حوزه‌هاي سياسي و يا اقتصادي نيست، بلكه شواهد حكايت از آن دارد كه صهيونيست‌ها در حوزه نظامي نيز با بحران رو‌به‌رو هستند. هفته گذشته پایگاه عبري‌زبان آكا با انتشار گزارشي تایيد كرده بود که مقامات ارشد ارتش درباره یک بحران بزرگ با توجه به اختلافات داخلي هشدار داده‌اند. پس از اين گزارش، روزنامه عبری‌زبان معاریو نيز گزارش مشابهي را منتشر كرد كه در آن به هشدار مقامات ارشد ارتش استناد شده بود. در آن هشدار نيز گفته شده بود كه دستگاه ارتش از یک بحران داخلی مربوط به نیروهای ذخیره رنج می‌برد، چون بسياري از نظاميان ذخيره ارتش مخالف سرسخت طرح‌هاي كابينه نتانياهو هستند و بيم آن مي‌رود كه اين نظاميان ديگر به خدمت بازنگردند.
اكنون حتي وضعيت نظاميان صهيونيستي بحراني‌تر به نظر مي‌رسد، چون تیپ مطالعاتی سرویس اطلاعات نظامی (امان)، هشداری استثنایی را برای سران امنیتی و سیاسی و فرماندهی ارتش رژيم «اسرائیل» صادر و اعلام کرده است که «قدرت بازدارندگی اسرائیل در برابر دشمنان در حال فرسایش است.» روزنامه «اسرائیل هیوم» با انتشار اين گزارش هشدار‌آميز نوشته است: «بازدارندگی اسرائیل در برابر دشمنان در حال فرسایش و کاهش است و وضعیت راهبردی آن بدتر شده است و در سایه تحولات سریع در عرصه داخلی و خارجی بیم تشدید این وضعیت نیز وجود دارد.» بر اساس این گزارش، تیپ مطالعات امان، دلیل اصلی وضعیت به وجود آمده را «ضعفی» می‌داند که در نتیجه شکاف داخلی بر سر لایحه «اصلاحات قضایی» متوجه ارتش شده‌ است. اسرائیل هیوم نوشت: بنا بر اعلام تیپ مطالعاتی واحد اطلاعات، در مجموعه نشست‌هایی که در هفته‌های اخیر میان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و مسئولان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی با هدف هماهنگی مواضع میان آنها برگزار شد، ضعف ارتش اسرائيل بارها مورد بحث قرار گرفته است. رسانه‌های صهیونیستی با استناد به این گزارش تحقیقاتی می‌نویسند که بیم آن می‌رود که در پی تحولات سریع کنونی در عرصه‌های داخلی و خارجی، جایگاه راهبردی «اسرائیل» به شدت افت كند.
فرصت ايران در برابر تل آويو
با توجه به ضعف نظامي رژيم صهيونيستي، ارزيابي‌ها در تل آويو حاكي از آن است كه ضعف تل آويو به سود ايران تمام خواهد شد. ميدل ايست مانيتور نيز گزارشي را از روزنامه معاريو منتشر كرده كه در آن گفته شده با توجه به هماهنگی‌های مداوم میان ایران، حزب‌الله و حماس؛ اكنون بحران داخلی در تل آويو فرصتی مناسب برای محور ائتلاف ايران جهت آسیب رساندن به اسرائیل است. معاریو افزوده است كه دشمنان اسرائيل در حال آزمایش توان خود در مجاورت مرزها هستند و منتظر بهترین فرصت براي ضربه زدن به تل آويو هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژيم صهيونيستي نيز در سفرهاي متعدد خود به كشورهاي اروپايي تلاش داشته تا رهبران غربي را نسبت به تهديدات ايران عليه رژيم اسرائيل مطلع كند، از جمله پس از دیدار خود با نخست‌وزیر ايتاليا در رم هشدار داد: «تسلیم شدن در برابر ايران خطری وحشتناک برای اسرائیل است.»
با وجود آنكه نتانياهو تلاش دارد تا ايران را تهديد اصلي عليه تل آويو عنوان كند، اما حقيقت ماجرا آن است كه صهيونيست‌ها از درون دچار ريزش و فروپاشي تدريجي شده‌اند و آن گونه كه تایمز اسرائیل، روز جمعه گذشته گزارش داد، طي يك ماه گذشته 200 خلبان ذخیره و 100 پزشک در نیروهای ذخیره نظامی نسبت به توقف فعاليت خود در ارتش رژيم صهيونيستي هشدار داده‌اند. در اين وضعيت بعيد است كه ارتش رژيم صهيونيستي با ريزش دروني و اختلافات داخلي تاب استقامت در برابر يك جنگ تمام عيار خارجي را داشته باشد. روزنامه فرانسوي لوموند نيز هفته گذشته در گزارشي نوشته بود: «ارتش اسرائیل هرگز چنین چیزی به خود ندیده است. نیروهای ذخیره از خدمت خودداری می‌کنند. صدها خلبان سابق نیروی هوایی، اعضای سابق اطلاعات و کماندوها در اعتراض به وضعيت موجود سياسي و ناهماهنگي و هرج و مرج
به معترضان پيوسته‌اند و 37 نفر از 40 نفر نيروي ذخیره اسکادران نیروی هوایی اسرائیل، برنامه آموزشي خود را متوقف كرده‌اند.»
اتحاد منطقه‌اي با سوريه، كابوس صهيونيست‌ها
از سوي ديگر، در حوزه ديپلماسي هم روزگار بر خلاف آرزوهاي صهيونيست‌ها مي‌چرخد. شبکه اسرائیلی کان به نقل از روعی کایس، تحلیلگر صهیونیستی در امور عربی گزارش داد که نزدیکی میان روابط سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس می‌تواند فرصتی برای تأثیرگذاری بر سوریه باشد. روزنامه عبری‌زبان معاریو نیز نوشت که بازگشت روابط میان برخی کشورهای عربی و سوریه در کنار دعوت عربستان سعودی از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برای حضور در نشست سران کشورهای عربی در ریاض، خاورمیانه جدیدی را تشکیل می‌دهد كه به نفع تل آويو نيست. این روزنامه عبری‌زبان به سفر اخیر فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به قاهره اشاره کرد و نوشت: «این سفر با هدف زمینه‌سازی برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب با میانجیگری مصر و عربستان صورت گرفت.» تحلیلگر این روزنامه تاکید کرد که گرم شدن بازار ديپلماسي دمشق، آرزوهای تل آويو مبنی بر ایجاد ائتلاف عربی-بین‌المللی علیه ایران را برباد داد و ممکن است به مذاکرات درخصوص توافق هسته‌ای جدید با ایران جان تازه بدهد.
خسارت  13 میلیاردي
طرح اصلاحات قضايي نتانياهو اگرچه تعليق شده، اما برخي اين تعليق را موقت مي‌دانند و پيش‌بيني شده نتانياهو در فرصت ديگري به‌دنبال اجرايي كردن طرح خود براي تغييرات قضايي است. بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نيز هشدار داده است که در صورت تصویب طرح اصلاحات قضایی، اقتصاد این رژیم سالانه ۴۷.۶ میلیارد شیکل (۱۳.۱۶ میلیارد دلار) ضرر خواهد کرد. این هشدار در پیش‌بینی‌های جدید منتشر شده توسط بانک مرکزی رژیم صهیونیستی آمده است. این بانک در بیانیه‌ای افزود: «پیش‌بینی‌ها در دوره کنونی، با ابهامات زیادی ناشی از روند تصویب قوانین مربوط به سیستم قضایی همراه است و چنین قوانینی ممکن است در کوتاه‌مدت و بلندمدت بر تحولات اقتصادی و مالی و در نتیجه بر سیاست‌های پولی تاثیر بسزایی داشته باشد.»