kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

تأکید رهبران مقاومت بر قطعی بودن انتقام «فقط زمان مطرح است»

افزون بر قطعی بودن «انتقام و خونخواهی» از طرف جمهوری اسلامی ایران، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته است که تصمیم درباره پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است. همزمان رهبر انصارالله یمن هم اعلام کرد که: «تقلای آمریکا نمی‌تواند تصمیم پاسخگویی به رژیم صهیونیستی را لغو کند و پاسخ به دشمن اسرائیلی در راه است و هرگز لغو نمی‌شود.» 
 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
مسئولان سیاسی و نظامی ایران و همچنین رهبران جبهه بزرگ مقاومت پاسخ ترور «اسماعیل هنیه» و «فواد شُکر» را قطعی خوانده‌ و گفته‌اند تنها زمان حمله مطرح است که گویا آن هم چندان دور نیست. «جان کربی»، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در تازه‌ترین موضع‌گیری‌اش گفته: «ایران همچنان به حمله به رژیم صهیونیستی متعهد است... ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای حمله‌ علیه اسرائیل است.» در بجبوحه این اوضاع خبر رسیده که، وزیر خارجه انگلیس نیز در راه سرزمین‌های اشغالی است. «دیوید لامی» گفته است: «ما در لحظه‌ای حیاتی برای ثبات جهانی هستیم. ساعات و روزهای آینده می‌تواند آینده خاورمیانه را مشخص کند.» وزیر خارجه فرانسه نیز به این سرزمین اشغال شده خواهد رفت. جدا از تمام این مواضع کشورهای غربی، «علی باقری کنی»، سرپرست وزارت خارجه کشورمان هم، در مراسم هفتاد و هفتمین سالروز استقلال هند گفت: «ترور اسماعیل هنیه در تهران قطعاً جنایت نابخشودنی، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران و  ناقض ثبات و امنیت منطقه است. حق ذاتی و مشروع ایران در اقدام متقابل محفوظ بوده و ایران در استفاده از این حق تردیدی ندارد.» این یعنی صهیونیست‌ها فعلا باید در وحشت نفس بکشند.
حزب‌الله: تصمیم برای پاسخ گرفته شده است
شیخ «نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، بر قطعی‌بودن پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی تأکید کرد. این مقام ارشد حزب‌الله در گفت‌وگو با شبکه المنار درباره پاسخ به رژیم صهیونیستی در پی ترور «فؤاد شکر»، فرمانده جهادی ارشد حزب‌الله، در حمله به بیروت نیز خاطرنشان کرد: «تصمیم درباره پاسخ به دشمن اتخاذ شده است و این پاسخ به خواست خداوند متعال داده خواهد شد.» شیخ نعیم قاسم درباره سفر «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا به لبنان نیز اظهار کرد: «سفر هوکشتاین نمایشی است و می‌خواهد بگوید که آمریکا (در صورت پاسخ به رژیم صهیونیستی) اقدام خواهد کرد.» گفتنی است، سید «حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله، نیز پیشتر رژیم صهیونیستی و طرف‌های حامی آن را به انتظار برای پاسخ آتی تهدید و تأکید کرد که «این پاسخ قطعی است» و هیچ بحثی در این مورد وجود ندارد.
یمن: تقلا نکنید، پاسخ قطعی است
سید «عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر انصارالله یمن، روز پنجشنبه، در سخنرانی هفتگی خود، به آخرین تحولات نبرد «طوفان‌الاقصی» و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه پرداخت و حملات این باریکه را «جنایت قرن» توصیف کرد. رهبر انصارالله یمن اظهار کرد که دشمن اسرائیلی ۳۱۴ روز به جنایت قرن در نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه ادامه داده است... تقلای آمریکا نمی‌تواند تصمیم پاسخگویی به رژیم صهیونیستی را لغو کند؛ چرا که پاسخ یک تصمیم راهبردی و یک ضرورت برای بازدارندگی دشمن از ارتکاب جنایت است...حمایت از غزه از تمام جبهه‌های پشتیبانی ادامه دارد. پاسخ به دشمن در راه است و تصمیم قاطع است و هرگز لغو نخواهد شد و این یک تعهد اخلاقی، انسانی و اعتقادی است.... پاسخ، تعهدی صادقانه از سوی افراد صادقی است که صداقتشان در گفتار و عمل مورد آزمایش قرار گرفته‌ است و برای بازدارندگی دشمن یک ضرورت عملی است. آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا با گام‌های سیاسی، از جمله صحبت از گفت‌وگو و مذاکره و هشدار پاسخ را مهار کنند.
آتش‌بس برای فرار!
در این اوضاع که تیغ انتقام و خونخواهی ایران و جریان‌های مقاومت بر گلوی رژیم آپارتاید اسرائیل است، غربی‌ها، کشورهای عربی و رژیم اشغالگر بعد از حدود 11 ماه جنایت، یاد آتش‌بس در غزه افتاده‌اند! گویا برای آنکه این آتش‌بس را تبدیل به اهرمی ‌کنند تا بر مقاومت فشار بیاورند تا خونخواهی و انتقام را تعلیق کند. مثلا قطر به ایران اطلاع داده است که در مذاکرات برای آتش‌بس در غزه پیشرفت حاصل شده و سعی کرده ایران را متقاعد کند که به حملات رژیم اسرائیل پاسخ ندهد! در واقع هدف از طرح «آتش بس» در این شرایط، برقراری آتش‌بس نیست، جلوگیری از انتقام است!
انتظار کُشنده برای انتقام
پروفسور «مئیر لیتواک»، رئیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو هم در این باره گفته: «همین الان اسرائیلی که در انتظار انتقام است در حال ضرر می‌باشد چون ایران و حزب‌الله بدون حتی شلیک یک موشک تمام اسرائیل را در حالت آماده‌باش قرار داده‌اند و این هزینه و تبعات دارد!» همچنین سردبیر سابق «صدای اسرائیل» گفت: «مشکل یکی دو تا نیست؛ نوار امنیتی اطراف اسرائیل از بین رفته و منافع ملی اسرائیل آسیب دیده و شهروندان آواره شده‌اند؛ سربازان ارتش فرسوده شده و نیاز به بازیابی دارند! متأسفانه در آینده، آرامشی را برای اسرائیل نمی‌بینم!»
«هر صدایی ما را می‌ترساند»
بی‌خود نیست که سخت‌ترین کار در تل‌آویو، پیدا کردن نوبت ویزیت روانپزشک است که قیمت آن به ۱۲۲ دلار رسیده است؛ شهرک‌نشینان ساکن اراضی اشغالی درباره ترس خود از پاسخ محور مقاومت در واکنش به اقدامات تروریستی تل‌آویو و همچنین عدم توانایی کابینه نتانیاهو در دفاع از صهیونیست‌ها صحبت کردند. به گزارش ایسنا، رسانه آلمانی با انتشار گفت‌وگوهای صورت‌گرفته بین خبرنگار خود و شهرک‌نشینان صهیونیست در اراضی اشغالی، به شرایط «پر استرس» زندگی آن‌ها در میانه جنگ افروزی‌های کابینه این رژیم پرداخته است. یکی از شهرک‌نشینان به خبرنگار دویچه‌وله گفت که تنش‌های کنونی فقط به «دغدغه ما پس از وقوع جنگ غزه در هفتم اکتبر» افزوده است. او گفت: «ما مدت‌هاست که در حال آماده شدن برای وقوع جنگی تمام عیار هستیم، هر صدایی، حتی بسته‌شدن محکم درها نیز ما را می‌ترساند و با خود فکر می‌کنیم که جنگ شروع شده است و جایی منفجر شده است.»
هاآرتص: داریم فرو می‌پاشیم
روزنامه عبری‌زبان ‌هاآرتص اما با اشاره به لغو خطوط هوائی جهان به سرزمین‌های اشغالی با توجه به تشدید تنش‌ها، نوشت: «اسرائیل در گذشته بخشی از جهان بود که پروازها به مقصد آن انجام می‌شدند» اما امروز به دلیل محاصره و مشکلات ناشی از آن شرایط متفاوت شده است. این روزنامه چاپ فلسطین اشغالی اعتراف کرد که احساس محاصره در هفته گذشته با انصراف شرکت‌های هواپیمایی خارجی از فرود هواپیماهای خود در تل‌آویو تشدید شده و با انصراف هواپیمایی آلمانی «لوفت‌هانزا»، فروپاشی این «خانه کاغذی» آغاز شد.
فایننشال‌تایمز: پایه‌های ارتش اسرائیل خواهد ‌لرزید
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز هم به نقل از برخی کارشناسان نوشت حزب‌الله لبنان می‌خواهد «هدف ارزشمندی» را در داخل سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دهد، ‌طوری که «پایه‌های ارتش اسرائیل به لرزه درآید.» روزنامه فایننشال‌تایمز با این مقدمه و به نقل از منابع آگاه نوشت: «حزب‌الله گفت‌وگوهای ویژه خود درباره چگونگی پاسخ را مخفی نگه داشته است.»
عماد 4 هم از راه رسید
در چنین شرایطی ناگهان حزب‌الله لبنان از یکی از تاسیسات موشکی زیرزمینی خود رو‌نمایی کرد! طبق اطلاعات منتشر شده توسط المیادین، کلیپی که از تأسیسات «عماد ۴» منتشر شده، نمونه‌ای از بخش بزرگی از نیروی موشکی حزب‌الله است. به گزارش ایسنا، این تاسیسات تحت نظارت شهید «عماد مغنیه» با تیم ویژه‌ای که مستقیماً با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله مرتبط است، فعالیت می‌کرد و «این تاسیسات به ده‌ها مکانیسم برای پرتاب موشک‌های سنگین کالیبر ۲۲۰ و ۳۰۳ و انواع مهم دیگر مجهز است... یکی از پیام‌های «عماد ۴» نشان دادن میزان «محرمانه بودن بسیار عالی» در مورد مکان قابلیت‌های موشکی حزب‌الله است.»
«ایتای بلومنتال»، روزنامه‌نگار صهیونیست هم در واکنش به این نمایش قدرت نوشت: «حزب‌الله با انتشار ویدئویی تبلیغاتی از موشک بالستیک جدیدی به نام «عماد 4» رونمایی کرد. در این ویدیو این موشک در داخل یک مجتمع زیرزمینی که تاسیسات پرتاب نیز در آن قرار دارد دیده می‌شود و در پس زمینه صدای سیدحسن نصرالله شنیده می‌شود که در مورد موشک‌های نقطه‌زن و این واقعیت که موشک جدید می‌تواند به هر نقطه‌ای از اسرائیل از کریات شمونا تا ایلات برسد، صحبت می‌کند.»
روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت هم با اعلام این که «حزب‌الله ویدیویی غیرمعمول از کامیون‌هایی که موشک‌ها را در داخل تونل‌های بزرگ حمل می‌کنند، منتشر کرد» افزود: «حزب‌الله با ویدئویی تهدیدآمیز، از تاسیسات زیرزمینی عماد ۴ خود رونمایی کرد که از آن موشک‌ها پرتاب می‌شوند... به نظر می‌رسد که تونل‌های عظیمی مجهز به کامپیوتر و برق هستند و اندازه و عمق آن به کامیون‌ها و البته موتورسیکلت‌ها اجازه می‌دهد تا به راحتی عبور کنند. بدون وقفه یکی پس از دیگری سکوهای پرتاب موشک قابل مشاهده بودند.»
حملات بی‌امانی که قطع نمی‌شوند 
در این بین، خبرهایی که از لبنان و سرزمین‌های اشغالی منتشر می‌شود نشان می‌دهد، حملات مقاومت به اهداف صهیونیستی همچنان با قدرت ادامه دارد. مقاومت اسلامی لبنان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد یک گروه از پهپادهای انفجاری را به سمت پایگاه نظامی «خربه عامر» ارتش رژیم صهیونیستی واقع در مرز لبنان با فلسطین اشغالی فرستاد و این پهپادها نقاط استقرار افسران و سربازان این ارتش را به صورت مستقیم هدف قرار دادند. به گزارش شبکه خبری المیادین، حزب‌الله لبنان در ادامه نیز تأکید کرد که این عملیات در چارچوب حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت آن‌ها و در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به روستاهای جنوبی لبنان و منازل مردم به ویژه در شهرک العباسیه انجام شد. مقاومت لبنان اعلام کرد که در عملیات دیگری محل استقرار سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در پایگاه نظامی «المالکیه» را با تسلیحات مناسب و به شکل دقیقی هدف قرار داد و همین‌طور پایگاه «معیان باروخ» را با گلوله‌های خمپاره هدف گرفت. حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد برای اولین بار شهرک «شامیر» در الجلیل را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار داده است.
از طرف دیگر، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطق اطراف شهرک‌های «رامیه»، «بیت لیف» و «القوزح» در جنوب لبنان را بمباران کردند. ارتش رژیم صهیونیستی دقایقی پیش، شهرک‌های «کفرکلا» و «عیترون» را نیز هدف قرار داد. تاکنون از تلفات، زخمی‌ها و خسارت‌های احتمالی این تجاوز گزارشی منتشر نشده است. پهپاد متجاوز اسرائیلی یک خودرو را در منطقه «القاسمیه» در جنوب لبنان هدف قرار داد. این خودرو در جاده ساحلی در شمال شهر «صور» و در نزدیکی دو مقر بازرسی ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح، هدف قرار گرفت. تا زمان تنظیم این خبر، اطلاعات بیشتری درباره هویت سرنشینان و تلفات احتمالی این حمله پهپادی منتشر نشده است.
یمنی‌های خستگی ناپذیر
یمنی‌ها هم مثل حزب‌الله لبنان و حماس، لحظه‌ای صهیونیست‌ها را آرام نگذاشته‌اند و به حملات خود علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند. منابع رسانه‌ای از وقوع حادثه برای یک کشتی در دریای سرخ خبر دادند. به گزارش ایسنا، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس می‌گوید گزارشی را مبنی بر وقوع یک حادثه امنیتی در دریای سرخ دریافت کرده است. طبق این گزارش، این حادثه برای یک کشتی در منطقه «مصوع» واقع در شمال شرق یمن رخ داده است. برخی منابع از هدف قرار گرفتن یک کشتی توسط نیروهای مسلح یمن خبر داده‌اند. خبر دیگر آنکه راهپیمایی گسترده مردمی در شهر صعده در یمن در حمایت از فلسطین برگزار شد.
از طرف دیگر، شبکه المسیره در این باره گزارش داد جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی منطقه «الصلیف» در الحدیده واقع در غرب یمن را هدف قرار دادند. تا به این لحظه اخباری از تلفات یا خسارات احتمالی این حملات گزارش نشده است.
راهپیمایی عظیم در یمن
این هفته نیز همچون روال هفته‌های گذشته راهپیمایی عظیم و گسترده مردمی در یمن در حمایت از فلسطین برگزار شد. به گزارش ایسنا، طبق روال هر جمعه و بنا به دستور عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن راهپیمایی گسترده مردم یمن در صعده در حمایت از مسجدالاقصی، غزه همزمان با درخواست برای پاسخ آتی به دشمن صهیونیستی برگزار شد. راهپیمایی صعده با شعار «حمایت از الاقصی و غزه... پشتیبانی ادامه دارد و پاسخ در راه است» برگزار شد. به گزارش ایرنا از شبکه المسیره میلیون‌ها نفر از مردم یمن در پایتخت و دیگر استان‌های این کشور با تجمع در میدان‌های اصلی، بار دیگر بر ایستادگی در کنار ساکنان نوار غزه تاکید کردند و مقاومت تاریخی آن‌ها را ستودند.