kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
ادامه اقدامات شیطنت‌آمیز علیه تیم ملی

آمریکا «الله» را از پرچم ایران حذف کرد فدراسیون فوتبال خواستار برخورد فیفا شد

در پی اقدام شیطنت‌آمیز آمریکا مبنی بر حذف «الله» از پرچم ایران، فدراسیون فوتبال ایران خواستار برخورد فیفا با فدراسیون آمریکا شد.

 

سرویس ورزشی-

در فاصله یک روز مانده تا زمان برگزاری دیدار حساس ایران و آمریکا، حواشی و جنگ‌های روانی علیه ایران همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین این اقدامات دیروز تیم رسانه‌ای تیم‌ملی فوتبال آمریکا در اقدامی شیطنت‌آمیز اقدام به حذف نماد «الله» از پرچم جمهوری اسلامی ایران کرد. این شیطنت آمریکایی‌ها در حالی رقم خورده که انگلیسی‌ها هم در نخستین بازی نام ایران را روی پیراهن‌شان به صورت iRAN به جای IRAN درج کرده بودند که شکوائیه‌ای از سوی ایران به کمیته اخلاق فیفا به همراه داشت.
در پی این اقدام، فدراسیون فوتبال ایران با ارسال ایمیلی به فیفا خواستار تذکر و برخورد جدی فدراسیون جهانی فوتبال با فدراسیون فوتبال آمریکا شده است.
این اقدام شیطنت‌آمیز آمریکایی‌ها توهین به حساب می‌آید؛ موردی که ماده ۲۲ آیین‌نامه اخلاق فیفا درباره آن توضیح داده شده است. در بند یک این ماده ۲۲ از آخرین نسخه آیین‌نامه اخلاق فیفا آمده است: «افراد مقید به این قانون نباید از طریق الفاظ یا اقدامات تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز به حیثیت یا تمامیت یک کشور، نژاد، رنگ پوست، قومیت، ملیت، منشاء اجتماعی، جنسیت، شخص خصوصی یا گروهی از مردم، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده دیگری، ثروت، تولد یا هر موقعیت دیگر، گرایش جنسی یا هر دلیل دیگری توهین کند.»
همچنین در بند ۱۳ آیین‌نامه انضباطی فیفا نسخه سال ۲۰۱۹، جرایم مربوط به توهین به نشانه‌های ملی هم آورده شده است:
«هر شخصی که از طریق الفاظ یا اعمال تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز (به هر وسیله‌ای) به دلیل نژاد، رنگ پوست، قومیت، خاستگاه ملی یا اجتماعی، جنسیت، حیثیت یا تمامیت یک کشور، شخص یا گروهی از مردم، ناتوانی، گرایش جنسی، زبان، مذهب، عقاید سیاسی، ثروت، تولد یا هر وضعیت دیگر یا هر دلیل دیگری توهین کند، با تعلیق حداقل ده مسابقه یا مدت معین یا هر نوع اقدام انضباطی مناسب دیگر مجازات خواهد شد.
۱- برای اولین بار، انجام یک مسابقه با تعداد محدود تماشاگر و جریمه حداقل ۲۰۰۰۰ فرانکی برای فدراسیون یا باشگاه مربوطه اعمال خواهد شد. ۲. برای مرتکبین مجدد یا در صورت اقتضای شرایط پرونده، اقدامات انضباطی مانند اجرای طرح پیشگیری، جریمه نقدی، کسر امتیاز، انجام یک یا چند مسابقه بدون تماشاگر، ممنوعیت بازی در ورزشگاه خاص، محرومیت از یک مسابقه، اخراج از یک رقابت یا سقوط به یک دسته پایین‌تر به فدراسیون یا باشگاه مربوطه تحمیل شود».
با این اوصاف باید دید که فیفا به اقدام توهین‌آمیز آمریکایی در تغییر پرچم جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان می‌دهد و آنها را طبق آیین‌نامه اخلاقی‌ و آیین نامه انضباطی با جریمه‌ مواجه می‌کند؟
حاشیه ‌سازی از نوع کلینزمن
پیش از این هم یورگن کلینزمن چهره شناخته شده فوتبال آلمان در ارزیابی خود از تیم ملی ایران و بازی این تیم با ولز به انتقاد از صحبت‌های مداوم کی‌روش و شاگردانش با داوری پرداخت و گفت: کارلوس واقعاً به خوبی با تیم ملی و فرهنگ ایران سازگار است، او در آمریکای جنوبی با کلمبیا شکست خورد و سپس نتوانست با مصر به جام جهانی صعود کند و درست قبل از جام جهانی با ایران به میدان آمد.
جایی که قبلا مدت زیادی با این تیم کار کرده بود. این تصادفی نیست، این بخشی از فرهنگ آنهاست. آنها مدام روی گوش داوران خط و و داور چهارم کار کردند و روی قضاوت آنها تاثیر گذاشتند. صحنه‌های زیادی وجود داشت که در تصاویر تلویزیونی ندیدیم. این فرهنگ آنهاست، آنها شما را از بازی خود خارج می‌کنند. نتیجه مسابقه با داور دیگر می‌توانست متفاوت باشد. بازیکنان ایران پنج نفری دور داور بودند و این به سود ولز نبود.
پاسخ تند کی‌روش خطاب به مهاجم پیشین آلمان
این اقدام کلینزمن واکنش کی روش را به دنبال داشت تا جایی که او با انتشار یک پست اینستاگرامی که کلیزمن را در ابتدای مسابقه ایران – آلمان در جام جهانی 1998 فرانسه در حال رد و بدل پرچم با احمدرضا عابدزاده نشان می‌دهد، با همان لحن منحصربه‌فرد خودش برایش نوشت: « یورگن عزیز تو پیش‌قدم شدی که مرا کارلوس صدا کنی و من فکر می‌کنم که اشکالی نداشته باشد که تو را یورگن خطاب کنم... بدون اینکه حتی مرا شخصا بشناسی شخصیت من را با غرور همیشگی خودت قضاوت کردی.
هیچ اهمیتی ندارد که من چقدر برای عملکرد تو در زمین فوتبال می‌توانم احترام قائل باشم. آن سخنانت در فرهنگ ایران، تیم ملی ایران و بازیکنان من مایه شرمساری در فوتبال است. هیچ کس نمی‌تواند اتحاد ما را دچار تزلزل کند چون این موضوعات در سطح ما نیست.
اما حتی با این حرف‌ها ما دوست داریم تو را دعوت کنیم به عنوان مهمان در کمپ تیم ملی حضور پیدا کنی و با بازیکنان ایران ارتباط بگیری و از آنها درباره کشورشان، مردم ایران، شعر و هنر و ریاضیات و جبر و تمدن هزاران ساله ایران بیاموزی و همچنین از بازیکنان ما بشنوی که چقدر فوتبال را دوست دارند و برای آن احترام قائلند.
کی‌روش در این پست آتشین جملات خود را اینچنین پی می‌گیرد: ما متوجه‌ایم که به عنوان آمریکایی - آلمانی حمایت خود را از ما دریغ کرده‌ای. مشکلی نیست. و با وجود اظهارات اشاره‌های توهین‌آمیزت در بی‌بی‌سی که تلاش کرده‌ای زحمات، فداکاری و مهارت ما را زیر سؤال ببری به تو قول می‌دهیم بدون آنکه قضاوتی درباره فرهنگ، ریشه و سابقه تو داشته باشیم همواره از حضورت در جمع خود استقبال کنیم.
در عین حال تمام نگاه ما متوجه این نکته است تا از تصمیم فیفا در ارتباط با پست سازمانی تو به عنوان عضوی از کمیته فنی جام جهانی قطر 2022 باخبر شویم. چرا که به طور واضح انتظار ما از تو این است که پیش از بازدیدت از کمپ ما از سمت خود استعفا داده باشی.»
واکنش به موقع کی روش مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی هم قرار گرفت تا جایی که آنها با جملات زیر به انعکاس صحبت‌های سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پرداختند:
* روزنامه انگلیسی میرر با انتشار خبر مربوط به پاسخ کی‌روش به کلینزمن مدعی شد که او به خوبی به انتقادهای این ستاره سابق تیم ملی آلمان درباره فرهنگ ایرانی پاسخ داده، هرچند این اظهارات را غیرمنتظره توصیف کرد.
* روزنامه دیلی میل نیز مدعی شد که کی‌روش پاسخی کوبنده به صحبت‌ها علیه تیمش داده و همچنین تاکید کرده که عملکرد خوب ایران باعث شده که آنها شانس زیادی داشته باشند که برای اولین بار به مرحله حذفی جام جهانی صعود کنند.
* روزنامه انگلیسی تایمز نیز با انتشار این خبر روی این موضوع تاکید کرد که از نظر کی‌روش رفتارهای کلینزمن و اظهارات او بی‌احترامی به فوتبال است.
* از سوی دیگر گاردین نیز به انتشار پاسخ این مربی پرتغالی پرداخت و درخواست کی‌روش از کلینزمن برای استعفا از کمیته فنی جام جهانی 2022 را جالب توجه خواند.
* سایت گل دیگر رسانه مطرح ورزشی بود که پست اینستاگرامی کی‌روش را منتشر کرد و مدعی شد که از نظر این مربی، رفتارهای ستاره سابق تیم ملی آلمان غرض‌ورزانه بوده است.
کلینزمن حرف‌هایش درباره ایران را پس گرفت
پس از این اقدام کی روش، مهاجم سال‌های نه چندان دور آلمان در گفت‌و‌گویی با بی‌بی سی گفت: به نظرم برداشت بدی از صحبت‌های من شد. من واقعا سعی خواهم کرد با کی‌روش تماس بگیرم و اوضاع را آرام کنم. قصدم هرگز انتقاد از کارلوس یا نیمکت ایران نبود. بعضی حتی فکر کردند من از داور انتقاد کردم چون او کاری درباره نحوه رفتار آنها روی نیمکت انجام نداد.
او با توضیح درباره صحبت‌هایش اضافه کرد: تمام حرف من این بود که آنها احساسی با شرایط برخورد می‌کنند که در واقع از بعضی جهات قابل تحسین است. تمام نیمکت آنها در تمام طول بازی با تیم داخل زمین همراه بود. آنها بالا و پایین می‎‌پریدند و کارلوس مربی بسیار احساساتی است. او به طور مداوم کنار زمین حضور دارد و سعی می‌کند به بازیکنانش انرژی بدهد و آنها را راهنمایی کند.
فدراسیون فوتبال خواستار استعفای کلینزمن شد
فدراسیون فوتبال هم در بیانیه‌ای اظهارات یورگن کلینزمن را محکوم کرد و خواستار عذرخواهی و استعفای او از گروه مطالعات فنی فیفا شد. در همین حال فدراسیون فوتبال ایران از آقای کلینزمن دعوت می‌کند تا از کمپ تیم ملی در دوحه برای یادگیری در مورد فرهنگ غنی ایرانی و ارزش‌های فوتبال و ورزش بازدید کند. از آنجایی که کلینزمن یک آلمانی است، به او قول داده می‌شود که برای شرم‌آورترین قسمت تاریخ جام جهانی، «ننگ گیخون ٨٢»، زمانی که آلمان غربی و اتریش نتیجه را رقم زدند، مورد قضاوت قرار نگیرد و او به عنوان یک بازیکن پیشین، با شیرجه‌های دراماتیک معروفش قضاوت نخواهد شد. مطمئناً او به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال برای هیچ موضوع سیاسی و تاریخی دیگری که مربوط به کشورش باشد مورد قضاوت قرار نخواهد گرفت. در این بازدید، به آقای کلینزمن پیشنهاد می‌شود که ۹۹ دقیقه آخرین بازی ایران مقابل ولز را مرور کند، حتی اگر این بازی قبلاً در سراسر جهان پخش شده باشد و برای بسیاری به عنوان یکی از عادلانه‌ترین و زیباترین بازی‌های تاریخ جام جهانی شناخته می‌شود.
اتحاد و همدلی رمز موفقیت تیم ملی
کادرفنی و بازیکنان تیم ملی فوتبال با فضای ایجاد شده در دو، سه روز اخیر بیگانه نیستند. پیش از شروع جام جهانی و در خلال برگزاری این رقابت‌ها انواع و اقسام فشارهای روانی روی تیم ملی ایران بوده است. از رسانه‌های ضد انقلاب از جمله سعودی اینترنشنال گرفته تا وطن فروشان داخلی و خارجی هجمه بسیاری را به تیم ملی فوتبال وارد کرده‌اند اما خوشبختانه تا به امروز اعضای تیم ملی با اتحاد و همدلی نه تنها تمامی این تحرکات را ناکام گذاشته‌اند بلکه در آستانه صعود به مرحله بعدی جام جهانی نیز قرار گرفته‌اند.
تیم ملی فوتبال ایران فردا سه شنبه در چارچوب دور سوم مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ از ساعت ۲۲:۳۰ به مصاف تیم ملی آمریکا می‌رود و با برتری برابر این تیم و شاید هم یک تساوی راهی مرحله یک شانزدهم نهایی می‌شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد فوتبال ایران برای نخستین بار در تاریخ خود از مرحله گروهی خود صعود می‌کند.