kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷

افزایش قیمت مواد غذایی در آمریکا صف‌های دریافت غذای رایگان را طولانی‌تر کرد


با آمدن تورم بی‌سابقه در چهل سال اخیر آمریکا، قیمت مواد غذایی در این کشور به حدی زیاد شده که مردم به دریافت غذای رایگان پناه برده‌اند. همزمان بحران غذا به دارو هم سرایت کرده و آمریکایی‌ها برای دریافت داروهای آنتی بیوتیک با مشکلاتی جدی رو‌به‌رو هستند.
ماه‌هاست که موضوع قریب‌الوقوع بودن رکود و تورم در آمریکا نقل محافل خبری و رسانه‌ای است. پیش از این‌ها، تحلیلگران حوزه اقتصادی تاکید کرده بودند که نمودارها و آمارهای مربوط به اوضاع و احوال اقتصاد در این کشور تعریف چندانی ندارد و همه اطلاعات مستند نشان می‌دهد که آمریکا در حوزه اقتصادی آن هم با آغاز تابستان یک سیر نزولی را آغاز کرده است. مسئله عدم کفایت
«جو بایدن» در مهار معضل اقتصادی نیز آن‌قدر جدی است که حامیان حزب دموکرات آن را چالشی مهم برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تعبیر کردند.
بخشی از تبعات تورم کم‌سابقه در آمریکا خود را نشان داده است. صف‌های بلند غذای رایگان پشت درهای مراکز خیریه، تصاویر آشنایی برای این کشور نیست و حالا «امنیت غذایی» تنها چالشی برای قشر فرودست آمریکایی به حساب نمی‌آید. حقوق‌بگیران این کشور هم از وضعیت نابسامان اقتصادی و قیمت‌های هنگفت ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که چرخ زندگی‌شان نمی‌چرخد. برای افرادی که درآمد محدودی دارند، افزایش قیمت مواد غذایی در آمریکا تبدیل به یک کابوس شده است. یکی از ایالت‌هایی که شدیدا تحت تاثیر موج گرانی قرار گرفته، ایالت تگزاس است. به گفته شهروندان آمریکایی ساکن این ایالت، قیمت‌ها در فروشگاه مواد غذایی نسبت به سال گذشته حداقل 13 درصد افزایش یافته است. در برخی از اقلام غذایی مانند تخم مرغ این افزایش قیمت به 30 درصد هم رسیده است. در چنین شرایطی هست که نقش مراکز خیریه برای پناه دادن به گرسنگان پر‌رنگ می‌شود. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد صف‌های بلندی در برابر مراکز خیریه شکل گرفته و مردم منتظرند تا نوبتشان شود، غذایی بگیرند و از گرسنگی در بیایند. «سلیا کول» مدیرعامل یک نهاد مردمی در تگزاس و بزرگ‌ترین خیریه در حوزه خوراک در این ایالت می‌گوید: «برای افرادی که با درآمد محدود زندگی می‌کنند، افزایش قیمت‌ها برای آنها بسیار سخت شده است». کول می‌گوید که در روزهای اخیر افراد بیشتری را در صف می‌بیند و این جمعیت او را به یاد دوران همه‌گیری کرونا در آمریکا می‌اندازد. او نسبت به بی‌توجهی مقامات ایالتی و دولت فدرال هم انتقاد دارد و به کنایه تاکید می‌کند که قانونگذاران تگزاسی چیزهای مهم‌تری برای فکر کردن دارند! و اینکه همین طرز فکر آنها موجب گسترش ناامنی غذایی در آمریکا شده است. «سلیا کول» تصریح می‌کند: «همه اکنون می‌دانند که گرسنگی مشکلی است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم».
داروهایی که کمیاب شدند
همزمان با بحران غذا، کمبود دارو هم به آمریکا رسیده است. شبکه ان‌بی‌سی به چالش تهیه داروهای آنتی‌بیوتیک در آمریکا می‌پردازد و می‌نویسد: «اگر سعی دارید از آنتی بیوتیکی به نام آموکسی سیلین که واقعاً دارویی شناخته شده است استفاده کنید، ممکن است به دست آوردن آن برای شما سخت باشد، چرا که سازمان غذا و دارو در آمریکا اعلام کرده در این زمینه کمبود وجود دارد».
این شبکه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: «مقامات سازمان غذا و دارو بیش از ۲۰ فرآورده آموکسی سیلین را در دسته دارو‌های دچار کمبود قرار داده‌اند، زیرا تقاضا برای مصرف آنها بیشتر است. دلیل مصرف بالای این دارو این است که عمدتاً برای مواردی مانند گلودرد، عفونت گوش، عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود». همزمان با شوک در افزایش شمار درخواست‌ها، انبارهای دارو به‌اندازه کافی داروهای آنتی‌بیوتیک را ذخیره نکرده‌اند و در واقع تقاضا با عرضه همخوانی ندارد. به طور کلی پس از بروز چنین بحرانی در یک کشور و پس از گذشت یک دوره زمانی مشخص، بتدریج مسئله کمبود برطرف خواهد شد اما در این مدت مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.