kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
به همت بسیج سازندگی صورت گرفت

پیشرفت 60 درصدی ساخت مسکن برای حاشیه‌نشینان چابهار

 
 
 
 
دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی تصریح کرد: باید برای حاشیه‌نشینان چابهار یک‌هزار واحد مسکونی احداث کنیم که تاکنون 60 درصد پیشرفت داشته و تا بهار 1402 تحویل می‌شود. 
مهدی غلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره اقدامات بسیج سازندگی برای حاشیه‌نشینان چابهار گفت: باید برای حاشیه‌نشینان چابهار یک‌هزار واحد مسکونی احداث کنیم که این طرح از سال 99 شروع شده و تاکنون 60 درصد پیشرفت داشته و تا بهار 1402 تحویل می‌شود. او با بیان اینکه با احداث این واحدهای مسکونی، مشکل اسکان یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های حاشیه‌نشینی کشور رفع می‌شود، افزود: حاشیه‌نشینان چابهار بین 30 تا 40 هزار نفر در منطقه میرآباد در هفت یا هشت محله ساکن هستند. در چابهار در یک سمت خیابان کپرنشینانی هستند که آب آشامیدنی هم ندارند و رو‌به‌روی آنها مناطق آزاد است که قصرهای لاکچری وجود دارد؛ یعنی در یک خیابان فقیر و غنی در کنار هم زندگی می‌کنند که اگر مشکل محرومیت‌زدایی این افراد حل نشود، دچار مشکلات اجتماعی خواهند شد. 99 درصد حاشیه‌نشینان چابهار هم از برادران اهل تسنن هستند و تاکنون فرمانده بسیج ده‌ها بار بین این کپرنشینان رفته و حتی یک‌بار رئیس‌جمهور هم از آن منطقه بازدید کرده است.
آبرسانی به 260 روستا در کشور
دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی در مورد بحث آبرسانی به روستاها گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که از دو سال قبل با شرکت مهندسی آب و فاضلاب در سال 99 امضا شد و همچنین انعقاد یک قرارداد دیگر در سال 1400 با وزارت نیرو، قرار بر این شد که بسیج در مجموع برای هفت هزار روستا آبرسانی شرب انجام دهد. 
غلامی افزود: طبق قرارداد باید از این تعداد 3500 روستا از سوی بسیج سازندگی و 3500 روستا نیز با کمک سازمان بسیج سازندگی و سایر دستگاه‌ها آبرسانی می‌شد. تا امروز که هشت ماه از اجرای طرح در سال جاری می‌گذرد، آبرسانی به 260 روستا به صورت کامل انجام و تحویل مردم شده است. او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح آبرسانی به هفت هزار روستا در مجموع سه میلیون نفر از مردم روستا از خدمات آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شوند. این طرح در 30 ماه باید اجرا شود که از سال 1401 شروع شده و تا نیمه 1403 باید به اتمام برسد. دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی در مورد طرح تأمین مسکن محرومان گفت: در راستای برنامه جامع محرومیت‌زدایی، تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد 130 هزار واحد مسکونی با دولت سیزدهم منعقد شده است که این مسکن‌ها در قالب طرح جامع مسکن گنجانده شود. 
طرح آبرسانی غدیر؛ یک شاهکار مهندسی
همچنین در حالی که طرح‌های آبرسانی در کشور به سرعت انجام می‌شود؛ سعید نیکی‌سخن؛ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به بومی‌سازی تجهیزات پروژه‌های عظیم آبرسانی در کشور اظهار داشت: طی ماههای اخیر شاهد افتتاح پروژه‌های بزرگ آبرسانی نظیر غدیر، همدان و سنندج هستیم. او در تشریح این که توانمندی داخلی تا چه‌اندازه بر اجرای پروژه‌های بزرگ آبرسانی اثرگذار است، گفت: پروژه‌های در مقیاس طرح غدیر یک اَبَرطرح آبرسانی است که نظیر آن را تنها در برخی از کشورهای توسعه‌یافته نظیر ایالات متحده می‌بینیم. در این شرایط وقتی دولت تنها طی یک سال عزم خود را برای اجرای این پروژه جزم می‌کند بدون پتانسیل داخلی این هدف محقق نمی‌شد.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: الکتروموتورهای به کار رفته در طرح آبرسانی غدیر یا طرح آبرسانی همدان مشابه یک سلف (تغییر فاز خودکار) در مدار الکتریکی فعالیت می‌کند و تغییر فاز قابل توجهی را به شبکه انتقال می‌دهد در این شرایط زمانی که شما ۱۰ الکتروموتور بزرگ دارید. پایداری شبکه برق مسئله جدی است اما به کمک دانش داخلی این کار به راحتی امکان‌پذیر شده.
نیکی‌سخن در تشریح ابنیه به کار رفته در طرح آبرسانی غدیر گفت: سازه‌های آبگیر طرح غدیر یک شاهکار مهندسی است و مشابه‌ این سازه‌هایی که به وسیله جوانان ایرانی ساخته شده، در معدود کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد.
او تأکید کرد: اگر امروز طرح آبرسانی غدیر در خوزستان اجرا نشده بود سد کرخه به عنوان تنها محل منبع تامین آب شرب خوزستان آبی نداشت و ما دچار یک بحران وسیع می‌شدیم اما به کمک اجرای طرح غدیر و انعطاف‌پذیری آب شرب در خوزستان شاهد کمترین مسئله و بالاترین کیفیت آب هستیم. به این ترتیب، کیفیت آب در بسیاری از نقاط هدف طرح آبرسانی غدیر چهاربرابر بهتر از قبل شده است.