معاون فنی و عمرانی شهرداری:
۲ کارخانه تولید آسفالت در تهران احداث میشود
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از عقد قرارداد احداث دو کارخانه تولید آسفالت برای پوشش نیاز پایتخت خبر داد.
عباس شعبانی درباره حجم آسفالت ریزی در تهران به ایسنا گفت: سال گذشته ۵۸۰ هزار تن آسفالت در تهران تولید، پخش و اجرا شده است. در حال حاضر ۵۵۰ هزار تن آسفالت توزیع شده است که به عبارت سادهتر طی چند روز آینده بهاندازه سال گذشته کار خواهیم کرد.
شعبانی افزود: از پهنه ۱۱۰ میلیون متر مربعی معابر شهر تهران نیاز است که سالانه ۱۰ درصد از آسفالت را نوسازی کنیم که برای این ۱۰ درصد حدود 1.5 تا 1.6 میلیون تن آسفالت استفاده میشود.
وی با بیان اینکه عقبماندگی جدی در بحث آسفالت ریزی در تهران داریم و بر همین اساس باید هر سال تقریبا 1.5 میلیون تن آسفالت در معابر شهر تهران استفاده کنیم، اظهارداشت: بر همین اساس نیاز داریم کارخانه جدیدی خصوصا در شرق تهران احداث کنیم و به همین دلیل براساس برنامهریزیها باید ساخت دو کارخانه جدید تولید آسفالت به تهران اضافه شود که قطعا یکی از آنها در شرق تهران و دیگری در جنوب یا غرب تهران خواهد بود تا بتوانیم 1.5 میلیون تن آسفالت مورد نیاز سالانه شهر تهران را تامین کنیم، البته قرارداد کارخانهها منعقد شده و امید است احداث کارخانهها تا پایان سال اجرایی شوند.
معاون شهردار تهران در مورد عمر آسفالت در تهران و لزوم استفاده از روشهای جدید همچون بتن غلتکی افزود: از بتن غلتکی برای معابر خاص استفاده میشود، به عنوان نمونه در ایستگاه اتوبوس «بی آرتی» در پی ترمز مداوم، آسفالت بعد از مدتی خراب میشود و در فصول گرم سال نیز این خرابی تشدید میشود، بر همین اساس طرحی داریم که فقط محدوده ایستگاه از بتن به جای آسفالت استفاده کنیم که در ایستگاههای میدان انقلاب، چهارراه ولیعصر از جنوب به شمال، پل چوبی و وصال این مهم انجام شده است.
شعبانی ادامه داد: موضوع سن آسفالت نیز به دو موضوع مربوط است که مهمترین آنها انجام حفاری است که مثلا شرکتهای خدمت رسان به خاطر اتفاقی که افتاده همچون ترکیدن لوله آب ناچار به حفاری معبر هستن و باید بگویم اگر این آسفالت کنده شده حتی به بهترین شکل هم احیا شود باز آن آسفالت سابق نمیشود و همان محدوده کوچک آسفالت کنده شده میتواند تا شعاع چند صد متر خود را تحت تاثیر قرار دهد و آرام آرام آسفالت را از بین میبرد.
به گفته وی، مسئله دیگر کیفیت اجرا است؛ هم از لحاظ دانهبندی، قیر مصرفی و حرارت آسفالت و هم نحوه کوبش و تراکمی که به آسفالت میدهند که البته کارهای خیلی خوبی در زمینه تشدید کنترل کیفیتها و نظارت بر اجرا انجام شده و شهروندان نیز از کیفیت بهتر آسفالت تشکر میکنند؛ اما هنوز با ایدهآل فاصله داریم و در حال تلاش هستیم.