kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۲۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
کیهان بررسی کرد

رونق گردشگری و افزایش ورود توریست‌های خارجی با وجود ایران‌هراسی و القای ناامنی

در شرایطی که رسانه‌های خارجی همواره بر ایران هراسی و القای ناامنی در ایران اصرار دارند، آمارها از رشد ورود توریست‌های خارجی به کشور در کنار رونق گردشگری داخلی حکایت دارد.
 
 
 
سرویس اجتماعی-
 
«ایران «امن» است و گردشگران خارجی به راحتی به ایران سفر می‌کنند»؛ این جمله رئیس‌هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در روز یکشنبه هفته جاری است. این در حالی است که همواره با حجم گسترده تولید اخبار سیاه و منفی علیه ایران توسط برخی رسانه‌های خارجی رو‌به‌رو بوده ایم و همچنین طی هفته‌های اخیر برخی اغتشاشگران با حوادثی که در ایران رقم زدند سعی کردند فضای کشور را به سمت نا امنی ببرند. اما به گفته این مقام مسئول، شرایط بحرانی در کشور از نظر ورود گردشگران خارجی مشاهده نمی‌شود و تا به حال در اماکن گردشگری مشکل و معضلی در پذیرایی از آنها نداشته ایم. 
20 مهرماه امسال نیز مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی در یک گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرد: «بنابر آمارهای گزارش شده اقامت در واحد‌های رسمی گردشگری بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرده است و بر همین اساس باید بگوییم میزان سفرهای مردم نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه با توجه به رفع عمده نگرانی‌ها از بابت همه‌گیری کرونا با توجه کاهش و یا لغو اغلب محدودیت‌های کرونایی و همچنین بازگشایی مسیرهای مسافرت، انگیزه و اشتیاق مردم نسبت به انجام سفر بسیار بیشتر شده است.»
 رشد 40 درصدی صنعت گردشگری در ایران
 به گواه منابع بین‌المللی
البته طبیعی است که کشورمان با این‌همه تنوع جاذبه‌های گردشگری از نظر داشتن منابع طبیعی مختلف از جمله وجود دریا در شمال و جنوب کشور، بیابان، جنگل و... و اماکن گردشگری مذهبی و تاریخی متعدد و گاه چند هزارساله در اقصی نقاط مختلف باید هم مورد توجه گردشگران و مردم دنیا باشد. همین ظرفیت‌ها بوده است که بعد از دو سال اعمال محدودیت‌های کرونایی بنا به گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (World Travel & Tourism Council) صنعت گردشگری ایران در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ رشد ۴۰ درصدی داشته است و گردشگران خارجی در این مدت ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی این سال هزینه کردند. 
 افزایش 8 برابری دریافت روادید و سفر به ایران
 در یک ماه گذشته
همچنین در هفته‌های اخیر همزمان با وجود برخی اغتشاشات و آشوب‌افکنی‌ها و علی رغم اینکه برخی از کشورها به بهانه آشوب، اتباع خود را از سفر به ایران منع کردند، آمارهای وزارت خارجه نشان می‌دهد فقط از ۲۳ شهریور تا ۲۳ مهر امسال، ۳۷۷ هزار خارجی با دریافت روادید وارد ایران شده‌اند که این آمار نسبت به پارسال ۸ برابر شده است.
در کنار جذب این حجم از گردشگران خارجی، نباید از تلاش‌های دولت نیز در این حوزه چشم‌پوشی کرد. بنا به گزارشی که ایرنا از دستاوردهای دولت در حوزه گردشگری تهیه کرده است، در دولت سیزدهم، سیاست خارجی بر محور توسعه و تقویت روابط با کشورهای همسایه در اولویت قرار گرفته و به تبع آن توسعه گردشگری با این کشورها و شریکان راهبردی در دستور کار وزارت میراث فرهنگی بوده است که ماحصل این اقدامات در یک سال گذشته این شد که در سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری و وزیر میراث فرهنگی ۱۱ تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید. توجه به اشتراکات فرهنگی، لغو روادیدهای فردی و گروهی، توسعه بازارهای مشترک، افزایش دسترس‌پذیری به جاذبه‌ها و خدمات گردشگری، توسعه گردشگری ارزان و توسعه سفرهای زمینی و دریایی، برگزاری رویدادهای مشترک فرهنگی و هنری با هدف جذب گردشگر، میان ایران و کشورهای طرف امضاء از جمله (نیجریه، عراق، پاکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان و... ) مورد تاکید قرار گرفته است.
 جام جهانی قطر
 اولین فرصت جذب گردشگران
این پایان ماجرا نیست و خوب می‌دانیم که تلاش دشمنان برای نمایش چهره‌ای غیرواقعی از ایرانِ امن، زیبا و مهمان‌نواز تداوم خواهد داشت. از طرفی تلاش برای خنثی ‌سازی این تصویر‌سازی غلط و رفتن به سمت درآمدزایی فراوان از صنعت پر سود توریسم باید سرلوحه مسئولان این بخش و حتی مسئولان بخش‌های مختلف مرتبط باشد.
 وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از زمان آغاز پذیرش تصدی این وزارت‌خانه همواره یکی از مهم‌ترین وظایف این وزارت را مقابله با ایران‌هراسی دانسته و می‌داند. فارغ از این موضوع به نظر می‌رسد که اکنون باید از فرصت‌های موجود در جذب گردشگران خارجی، علاوه‌بر افزایش درآمد ارزی، برای اشاعه فرهنگ و تمدن غنی ایرانی اسلامی استفاده کرد. اکنون یکی از سریع‌ترین و اولین فرصت‌ها می‌تواند استفاده از فرصت جام جهانی 2022 قطر در همسایگی کشورمان باشد. خوشبختانه ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری چند روز قبل نسبت به این موضوع خبرهایی خوبی داده است و در گفت‌وگویی رادیویی در رابطه با آمادگی ایران برای استقبال از گردشگران خارجی که به قطر سفر خواهند کرد، ضمن بیان اینکه مدیریت پاویون ایران در مرکز حوزه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی واقع در محل بازی‌ها در قطر برنامه‌های خوبی در دست دارد، گفته است: «مسابقات جام‌جهانی یک فرصت طلایی محسوب می‌شود؛ چراکه مردم کشورهای مختلف از سرتاسر دنیا برای دیدن بازی‌ها به قطر می‌آیند و می‌توان از این فرصت به نحوی استفاده کرد که بخشی از تماشاگران و مردم جهان در ایران به عنوان کشور همسایه میزبان استقرار پیدا کنند‌.»
وی همچنین با بیان این مطلب که با همکاری با وزارت راه و شهر‌سازی در تلاش هستیم که از شناورهای تفریحی استفاده کنیم و در همین راستا خط تهران ـ کیش ـ قطر را راه‌اندازی کردیم، عنوان کرد: «هفته آینده نیز برای بازدید از پیشرفت‌های حاصله در حوزه گردشگری دریایی، شناورها و موارد مرتبط به کیش سفر خواهیم کرد.»
 نقش راهنمایان، سفرا، ایرانیان خارج از کشور
 در رونق گردشگری
اکنون با وجود امنیت و ظرفیت‌های غنی ایران در حوزه گردشگری، زمان آن است که با برنامه‌ای همه‌جانبه به سمت جذب حداکثری گردشگران خارجی برویم؛ در این بین یکی از مواردی که می‌تواند به این مهم سرعت ببخشد، یاری گرفتن از راهنمایان گردشگری است.راهنماها غیر از آشناساختن گردشگران با جاذبه‌های بصری کشورمان، می‌توانند در آشنا‌سازی مسافران و گردشگران بین‌المللی با هویت اصیل ایرانی اسلامی‌مان نقش مهمی ایفا کنند. باید در نظر داشت که هریک از گردشگرانی که به کشورمان می‌آیند، می‌توانند در بازگشت به وطن خود به عنوان سفیران ایران نقش خود را ایفا کنند و چهره واقعی ایران را به دیگران نشان دهند.
دفاتر نمایندگی و سفارت‌خانه‌های کشورمان نیز می‌توانند از ظرفیت‌های بسیار جدی در شناساندن ایران به کشورهایی که در آن مستقر هستند به شمار روند. سفرا و رایزنان فرهنگی ایران می‌توانند در کنار اقدامات دیپلماتیک و روشنگرانه به روش‌های مختلف از طریق اقدامات اثرگذار فرهنگی و تبلیغی برای معرفی واقعیت‌های ایران به مردم جهان استفاده کنند. همچنین برپایی نمایشگاه‌های مختلف یا تبلیغ در رسانه‌های کشورهای محل خدمت، برای معرفی زیبایی‌ها، واقعیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشورمان، می‌تواند باعث افزایش سفر گردشگران و رونق این صنعت درآمدزا در ایران شود.
همچنین یکی دیگر از راه‌های موثر جهت معرفی ایرانِ زیبا و جذاب به مردم دنیا و ترغیب آنها برای سفر به کشورمان استفاده از ظرفیت ایرانیان وفادار و وطن‌دوست خارج از مرزهای ایران است. بنا به اعلام دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در سال 1399 حدود چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور ساکن هستند که می‌توان با تشکیل کارگروه‌ها، رصدخانه‌ها و انجمن‌های مختلف از پتانسیل موجود در میان این عزیزان و هموطنان به بهترین نحو استفاده کرد.
در پایان ضمن اشاره به فرصت فم‌تریپ‌ها (سفرِ آشنایی)، افزایش تولیدات رسانه‌ای و فرهنگی از طریق شبکه‌های اجتماعی، باید به ضرورت برنامه‌ریزی و تعامل گسترده برای تخصیص مشوق‌های حمایتی و یارانه‌ای با هدف کاهش و کنترل هزینه‌های جاری تأسیسات گردشگری و در نهایت جلوگیری از افزایش هزینه تمام شده خدمات قابل ارائه توسط این مجموعه‌ها تأکید کرد، چرا که باید بدانیم هزینه‌های مراکز ارائه خدمات گردشگری و اقامتی از جمله هتل‌ها و سایر مجموعه‌های مرتبط با گردشگری همزمان با سایر خدمات افزایش یافته و برای جذب گردشگران ناچار به حمایت بیشتر از این مجموعه‌ها هستیم. 
توجه به رونق بیشتر گردشگری داخلی و ایجاد شرایط راحت‌تر و حمایتی برای افزایش امکان سفر مردم نیز موضوع مهمی است که در کنار جذب توریست خارجی می‌تواند در افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی موثر باشد.