kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
گردهمایی 43 رسانه‌‌ بین‌المللی از 35 کشور در تهران

ضرورت اتحاد اعضای اوآنا برای پایان تک‌قطبی رسانه‌ای در جهان

هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) دیروز (دوشنبه) طی مراسمی با سخنان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مدیران رسانه‌های مختلف از جمله حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان آغاز به‌کار کرد.
 
 
 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را پشتیبان رسانه‌های مردمی، حق‌طلب و آزاد‌اندیش دانست و تاکید کرد: امیدواریم اجلاس تهران سرآغاز دوران جدیدی از فعالیت‌های این مجمع و ایفای نقش فعال‌تر آن در تحولات رسانه‌ای امروز و آینده جهان باشد.
اسماعیلی با ابراز خرسندی از حضور مدیران خبرگزاری‌های عضو اوآنا در این نشست با بیان اینکه جهان توسط رسانه‌ها ساخته، روایت و در اذهان عمومی بازنمایی می‌شود، افزود: در ادوار گذشته از رسانه به عنوان ابزار قدرت یاد می‌شد اما امروز رسانه دیگر ابزار قدرت نیست بلکه عین قدرت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران رسانه را قدرتی برای بیان حقیقت و گسترش رفاه، برابری و آزادی برای همه مردم جهان می‌داند و مفتخر است که همواره پشتیبان رسانه‌های مردمی، حقیقت‌طلب و آزاداندیش بوده و گسترش دانش رسانه‌ای در میان عموم مردم را از جمله سیاست‌های راهبردی خود قرار دهد.
اسماعیلی افزود: امروز ملت ایران با داشتن سطح بالای بلوغ سیاسی و سواد رسانه‌ای در میان ملت‌های منطقه و جهان توانسته است در برابر انواع تهاجم‌های رسانه‌ای مقاومت کرده و از هویت، استقلال و آزادی خود دفاع کند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه مجمع اوآنا بتواند توانمندی ملت‌ها برای مقابله با جریان‌‌‌سازی یکسویه خبری را افزایش دهد، گفت: بسیار امیدوارم نشست تهران فرصتی برای گسترش و تبادل تجربیات حرفه‌ای و رسانه‌ای میان کشورها و ملت‌های عضو باشد.
اسماعیلی تصریح کرد: امیدوارم کشورهای عضو این مجمع که بیش از نیمی از قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارند، بتوانند قدرت رسانه‌های خود را نیز به همین میزان افزایش داده و به جهان تک‌قطبی رسانه‌ای پایان دهد.
ضرورت شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها
هیون جین کیم معاون مدیرعامل خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی نیز در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی هجدهمین اجلاس اوآنا تاکید کرد، اوآنا می‌تواند فرصت خوبی برای تبادل همکاری‌ها بین رسانه‌ها باشد.
وی با بیان اینکه باید بتوانیم چالش‌ها و فرصت را شناسایی کنیم، گفت: باید فرصت و چالش‌ها را بررسی کرده و در مورد حل‌وفصل آنها بحث کنیم.
این مقام خبرگزاری یونهاپ تاکید کرد: همچنین می‌توانیم در مورد مباحثی که در رسانه‌ها داریم، جلساتی را در خبرگزاری‌ها برگزار کنیم و پیاده‌سازی را در دستورکار خود قرار دهیم، چرا که کارشناس‌های خوبی در این زمینه داریم و می‌توانیم از آنها بهره‌مند شویم.
آینده جهان در دست اخبار آزاد است
کاریل والچف رئیس ‌کنگره جهانی خبرگزاری‌ها و مدیرعامل خبرگزاری بتا بلغارستان روز دوشنبه تاکید کرد: آینده جهان در دست اخبار آزاد است و در چنین شرایطی باید اخبارموثق باشند.
وی که در نشست تخصصی اجلاس اوآنا با عنوان «تغییرات ناشی از همه‌گیری در چشم‌انداز رسانه‌ها» سخن می‌گفت، افزود: در چنین شرایطی درست نیست که برای دسترسی به حقیقت ما مبلغی پرداخت کنیم و باید دسترسی به اطلاعات نیز آزاد باشد و ما در دوران کرونا دریافتیم که اطلاعات بازار نیست بلکه اطلاعات، حقوق مهم بشر است و باید در اختیار همگان قرار گیرد.
محقق ارشد رویترز: 
اعتماد به رسانه در آمریکا بسیار پایین است
«نیک نیومن» محقق ارشد در بنیاد رویترز در پنل تخصصی  «تغییرات ناشی از همه‌گیری در چشم‌انداز رسانه» در هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه با قدردانی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری مجمع عمومی اوآنا، اظهار داشت: کرونا همه مناسبات جهانی به‌ویژه فعالیت رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. 
وی با اشاره به انتشار اخبار جعلی و غیرواقعی از سوی برخی رسانه‌ها، تأکید کرد: باید توجه داشت که افکارعمومی خواستار تغییر چشم‌انداز رسانه‌ای است.
این محقق ارشد در بنیاد رویترز در ادامه با ارائه گزارشی افزود: در ۱۰ سال گذشته شاهد افول و کاهش میزان دریافت اخبار از تلویزیون بودیم اما شیوع کرونا موجب افزایش چشمگیر مصرف اخبار تلویزیونی شد و اقبال عمومی نسبت به پیگیری خبر در رسانه‌های مکتوب کاهش یافت.
نیومن گفت: دلیل اصلی اجتناب مردم از اخبار در برخی کشورها می‌تواند انتشار بیش از حد خبر درباره کووید۱۹ و سیاسی شدن این موضوع باشد؛ در حالی که مردم علاقه‌مندند بدانند فرجام کرونا به کجا می‌رسد و از بمباران خبری خسته شده‌اند.
وی ادامه داد: امروز بخش قابل توجهی از مردم به‌ویژه جوانان از اخبار فاصله گرفته‌اند؛ چرا که اخبار منتشره از سوی دولت‌ها را مورد وثوق نمی‌دانند و تصور می‌کنم این موضوع چالشی برای رسانه‌ها به‌خصوص خبرگزاری‌ها خواهد بود.
شکایت جمهوری اسلامی ایران 
از رسانه‌های معاند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این اجلاس در جمع خبرنگاران نیز با تاکید بر این که از رسانه‌های معاند فارسی زبان در مجامع بین‌المللی شکایت می‌کنیم تصریح کرد: اجلاس اوآنا می‌تواند جریان‌سازی یکسویه امپراتوری رسانه‌ای غرب را متوقف کند.
وی افزود: به منظور پیگرد قانونی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان، به‌زودی از طریق وزارت امور خارجه و نهادهای ذی‌ربط، شکایتی علیه این رسانه‌ها در مراجع حقوقی بین‌المللی مطرح خواهد شد.
اسماعیلی درخصوص هدف برگزاری اجلاس اوآنا در تهران نیز گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران دولتی فعال و تاثیرگذار است و در مقابل القائات و فضا‌سازی‌های رسانه‌ای دشمن منفعل نیست.
پیام اجلاس اوآنا در تهران برای جهانیان
وی با بیان اینکه برگزاری اجلاس اوآنا در تهران چند پیام مهم برای جهانیان دارد، افزود: نکته اول آن است که بر خلاف برخی فضا‌سازی‌ها، در کشور آرامش بالایی وجود دارد و در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت می‌کند و پیام دیگر آن حضور فعال و مشارکت مردم در همه شئون کشور است.
وزیر ارشاد تصریح کرد: حضور ۵۰ خبرگزاری فعال از همه کشورهای منطقه و قاره آسیا در اجلاس تهران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در بخش رسانه‌ای ظرفیت بالایی دارد و در این عرصه جزو کشورهای قدرت اول منطقه است.
اسماعیلی ادامه داد: اجلاس تهران به‌دنبال آن است که در مقابل همه نظام‌های تروریسم رسانه‌ای که تلاش می‌کنند واقعیت‌های ایران اسلامی را آن‌گونه که هست منتقل نکنند و بالاتر از آن حتی دروغ و تحریف را به جای بیان واقعیت منعکس می‌کنند، بازنمایی درستی از واقعیت‌های امروز کشور ارائه دهد.
به گزارش ایرنا وی با بیان این که امروز تهدیدات رسانه‌ای منحصر به ایران نیست و می‌تواند هر ملت مستقل و آزادی را در هر گوشه‌ای از دنیا در معرض تهدید قرار دهد، افزود: تروریسم رسانه‌ای که امروز دولت استکباری آمریکا به‌صورت آشکار دنبال می‌کند، به دلیل آن است که آنها نتوانستند از طریق جنگ نظامی، فرهنگی و اقتصادی به نتیجه برسند و می‌خواهند با تحریف رسانه‌ای به اهداف خود برسند.