kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶

 بحران خودکشی با سلاح گرم در میان سیاهان آمریکا به روایت ‌ای‌بی‌سی نیوز

 
 
 سرویس خارجی-
جدیدترین گزارش درباره روند صعودی نرخ خودکشی در میان آمریکایی‌ها، اذعان می‌کند که سیاه‌پوستان بزرگ‌ترین قربانیان معضل خودکشی در این جامعه هستند و استفاده از سلاح گرم برای اجرای خودکشی به امری جاافتاده تبدیل شده است.
همین یک هفته پیش بود که مرکز پیشگیری و درمان آمریکا در گزارشی سیر صعودی نرخ خودکشی در این کشور را گزارش داد و اعتراف کرد که این آمار در سال 2021 میلادی و براساس جدیدترین آمارهای منتشرشده از سوی یک مرکز آمار رسمی در آمریکا، از مرز  47 هزار نفر عبور کرده است. حالا با گذشت یک هفته از آن گزارش، این مرکز اطلاعات تکمیلی از آنچه در شهرها و خانه‌های آمریکایی می‌گذرد ارائه داده که وضعیت فاجعه‌آمیز در این کشور را شفاف‌تر از گذشته بیان می‌کند. براساس این گزارش جدید، در دو مقوله خودکشی و قتل با سلاح گرم، آمریکایی‌ها رکورد جدیدی را به ثبت رساندند. آمار مربوط به هر دو معضل اجتماعی، بیش از ۸ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. پس از ثبت ۴۳ هزار و ۶۷۵ مورد قتل و خودکشی در سال ۲۰۲۰ بر اثر استفاده از سلاح گرم در آمریکا حالا این آمار در سال ۲۰۲۱ به ۴۷ هزار و ۲۸۶ مورد رسیده است. استفاده از سلاح گرم بهنگام اقدام به خودکشی، مسئله‌ای است که در گزارش این مرکز پُررنگ شده است. پژوهش‌های این نهاد حاکی از آن است که بیش از ۲۰ هزار قتل و حدود ۲۶ هزار خودکشی با استفاده از سلاح گرم در سال گذشته صورت گرفته است. بر اساس یافته‌های این گزارش، درصد قتل‌های ناشی از استفاده از تفنگ از ۷۹ درصد به ۸۱ درصد افزایش یافته، این نرخ بالاترین میزان در ۵۰ سال گذشته است. خودکشی نیز با افزایش ۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، به ۵۵ درصد افزایش یافته است. واقعیت تلخ دیگری که از محتوای این گزارش استنباط می‌شود آنکه  جوامع سیاه‌پوست و اسپانیایی زبان بیشترین قربانی را در پی معضل خودکشی متحمل می‌شوند. هرچند که مرگ و کشتار به‌واسطه استفاده از سلاح گرم به بالاترین حد خود در 25 سال اخیر رسیده اما دولت آمریکا همچنان در مدیریت و حل این معضل ناتوان به‌نظر می‌رسند. هرچند که شمار زیادی از دولتمردان و سناتورهای آمریکایی پیش از این بارها نسبت به توقف فوری فروش سلاح هشدار دادند، به نظر می‌رسد حاکمیت از اراده کافی برای انجام این اصلاحات، برخوردار نیست. و این ناتوانی علتی جز مافیای گسترده و بانفوذ دلالان اسلحه و رانت پُرمنفعت سیاستمداران آمریکایی ندارد. همچنین از نسبت بالاتر نرخ خودکشی در میان سیاهپوستان به‌خوبی می‌توان وضعیت سخت معیشتی و عدم دسترسی عادلانه به خدمات اجتماعی در جامعه آمریکایی را حدس زد. 
کاهش اعتماد به نظام انتخاباتی و دموکراسی در آمریکا
ای‌بی‌سی نیوز در گزارشی به نقل از کارشناسان و برگرفته شده از نتایج نظرسنجی‌ها اعتراف می‌کند که رویدادهای اخیر در حوزه سیاسی در آمریکا، موجب شده تا از طرفی اعتماد مردم آمریکا به نظام انتخاباتی از بین برود و از سوی دیگر دموکراسی در این کشور در آستانه فروپاشی قرار بگیرد.
دانشگاه «کویینی‌پیاک» هفته گذشته نظرسنجی را برگزار کرده که نشان می‌دهد بیش از دو سوم آمریکایی‌ها معتقدند چیزی نمانده تا بنای دموکراسی در کشورشان فرو بریزد. از سویی دیگر، یک گزارش آماری میدانی در دی ماه 1400 برگزار شد که بر اساس آن، فقط ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان به نظام انتخاباتی آمریکا اعتماد کامل داشتند. به گفته «بری باردن» مدیر مرکز تحقیقات انتخاباتی در دانشگاه مدیسون، «بعد از هر انتخابات، به‌خصوص انتخابات ریاست جمهوری، این حس در میان مردمی که نامزدشان باخته، ایجاد می‌شود که این نظرسنجی منصفانه نبوده است. اما انتخابات ۲۰۲۰ تفاوت داشت». باردن در ادامه این را هم می‌گوید که «ترامپ به‌عنوان فردی که می‌داند چطور انبوهی از مردم را به سمت تئوری توطئه‌های انتخاباتی خود بکشاند، پایگاه مردمی بسیار پویایی را تحریک می‌کند». به گفته کارشناسان آمریکایی آینده دیدگاه فعلی درباره دموکراسی بسیار مبهم است و اصلاح آن امری است که فوق‌العاده دشوار به‌نظر می‌رسد.
محبوبیت جو بایدن هر روز کمتر ‌وکمتر می‌شود
 بنا بر تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در آمریکا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور همچنان «به‌شدت» نامحبوب است. کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا معتقدند که این کاهش محبوبیت این مسئله می‌تواند بر انتخابات میان دوره‌ای کنگره تاثیرگذار باشد. شبکه خبری سی‌ان‌ان در این‌باره می‌نویسد: «بایدن همچنان نزد افکار عمومی آمریکا فاقد محبوبیت بوده، این درحالی است که میزان محبوبیت وی نزد آمریکایی‌ها می‌تواند به عنوان موفقیت حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر تفسیر شود».