30 درصد لوازم خانگی در بازار قاچاق است
به گزارش خبرگزاری مهر، به تصریح محمدمهدی برادران، ارزش کل بازار لوازمخانگی در کشور شش میلیارد دلار بوده و بر اساس بررسیهای صورت گرفته، میزان کالای قاچاق در این بازار یک میلیارد و 700 میلیون تخمین زده میشود؛ یعنی حدود 30 درصد بازار لوازم خانگی، کالای قاچاق است. این درحالی است که آمارهای قاچاق به صورت تقریبی تخمین زده میشود و احتمال دارد اعداد فوق بیشتر هم باشد.
چندی پیش اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتوگو با رسانهها مدعی شد که بسیاری از سایتهای فروش آنلاین، کالاهای قاچاق عرضه میکنند و افزود: سایتهای فروش آنلاین، لوازم خانگی قاچاقی را میفروشد که ورودش به کشور پنج سال است ممنوع شده! سؤال من این است که این سایتها، محصولات خود را از کجا تأمین
میکنند؟
البته باید این نکته را باید در نظر گرفت که فروشگاهها و مراکز عرضه غیرآنلاین لوازم خانگی نیز از اتهام فروش کالای قاچاق، اصلاً مبری نیستند و بر اساس مشاهدات، سهم قابل توجهی در این موضوع دارند؛ اما در این گزارش سعی داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که آیا واقعاً لوازم خانگی قاچاق در فروشگاههای آنلاین به راحتی به فروش میشود؟
با جستوجو در یکی از وبسایتهای معروف فروش آنلاین، هیچ تلویزیونی با برندهای سامسونگ و الجی یافت نمیشود؛ اما در دستهبندی یخچال و فریزر، برندهای کرهای برای فروش موجود است. البته باید گفت که تمامی این کالاها دارای شناسه کالا بوده و میتوان اصالت آنها را در «سامانه جامع تجارت» استعلام کرد.
سایر لوازم خانگی نظیر ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اجاقگاز، سرخکن، جاروبرقی و ... با برندهای «سامسونگ»، «الجی» و «بوش» و سایر برندهای خارجی در این فروشگاهها نیز عموماً دارای شناسه کالا بوده و ظاهراً در دسته کالاهای قاچاق قرار نمیگیرد.
گفتنی است در حال حاضر، شناسه کالا و استعلام آن در سامانه جامع تجارت، ابزار تفکیک کالای اصیل از کالای غیراصیل است؛ به عبارت دیگر در حال حاضر میتوان ادعا کرد که هر کالایی که شناسه داشته باشد و مشخصات آن با نتیجه استعلام در سامانه جامع تجارت تطابق داشته باشد، به صورت قانونی تولید و یا وارد کشور شده است.
مونتاژ قاچاق لوازم خانگی خارجی
اما چرا با وجود گذشت نزدیک به پنج سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی و همچنین ترک ایران توسط برندهای کرهای بعد از خروج آمریکا از برجام، لوازم خانگی خارجی (اعم از کرهای و غیرکرهای)، همچنان شناسه کالا دریافت میکنند و در مشهورترین فروشگاههای کشور (آنلاین و غیرآنلاین) به فروش میرسند؟ حتی تعدادی از این سایتها دارای نماد اعتماد الکترونیک یا «اینماد» هستند. بنابراین میتوان گفت که یکی از معضلات اساسی در مورد بازار لوازم خانگی ایران، فعالیت قاچاقچیان در بستر فروشگاههای آنلاین کشور است. این سایتها پیش از این، از قراردادن آگهیهای مشکوک به کالاهای ممنوع، منع
شدهاند.
گذشته از روشهای کولبری و ته لنجی که نمیتواند تاثیر چندانی روی بازار 85 میلیون نفری ایران بگذارد، یک روش قاچاق که البته بسیار عجیب و نگرانکننده به نظر میرسد به این شکل است که از قرار معلوم قطعات منفصله مربوط به لوازم خارجی برندهای کرهای توسط عدهای وارد کشور میشود و پس از مونتاژ به اسم همین برندها، شناسه کالا میگیرند و در داخل کشور توزیع میشوند! بدینترتیب صاحبان این برندها که همصدا با تحریمهای ظالمانه آمریکا، بازار ایران را ترک کرده بودند، به صورت کاملاً مخفیانه اما به ظاهر قانونی در پی حفظ بازار خود در کشور هستند؛ که در این صورت انتظار میرود وزارت صمت در این زمینه و ابهامات پیش آمده پاسخگو باشد!