kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تصریح کرد

ورود گسترده پوشاک قاچاق از ترکیه به صورت مسافری

 
 
 
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک با انتقاد از انفعال دستگاه‌های نظارتی در مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: مسافر را می‌برند ترکیه و کالا می‌آورند. 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجید افتخاری با اشاره به چالش‌های بازار پوشاک در مورد گردش مالی بازار پوشاک ایران اظهار کرد: اعداد متغیر است اما حجم معاملات بازار پوشاک ایران، حدود هشت میلیارد دلار برآورد شده است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق را حدود 500 تا 600 میلیون دلار برآورد می‌کند اما بخش خصوصی به هیچ عنوان این عدد را قبول ندارد.
افتخاری افزود: بین 60 تا 70 پرواز از ایران به استانبول صورت می‌گیرد؛ به‌طوری که حجم گسترده‌ای از پوشاک وارد کشور می‌شود. همچنین بخش عمده کالا‌هایی که از ترکیه و اروپا وارد کشور می‌شود، کالای استوک است که در گونی قرار داده شده و هیچ نظارتی کالایی و بهداشتی وجود ندارد و معلوم نیست به پوست صدمه می‌زند یا نه.
وی در مورد روش‌های واردات قاچاق و این که آیا از مبادی رسمی وارد می‌شود یا خیر؟ گفت: اطلاعی از واردات قاچاق کالا از مبادی رسمی ندارم اما به شکل‌های مختلف با حجم‌های عجیب و غریب قاچاق وارد کشور می‌شود. به طور مثال قبلا می‌گفتند که چه قدر پوشاک قاچاق؟ اما در حال حاضر شما کافی است بگویید چه کالایی را چند روزه و در کجا می‌خواهید! خرید از سایت مدلی جدید است که دو تا سه روز بعد کالا از ترکیه ارسال و درب منزل تحویل می‌شود.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر آیا واردات لباس خارجی از مبادی رسمی به کشور داریم یا خیر؟ افزود: از سال 97 واردات پوشاک ممنوع و امکان واردات نداریم و در سال 99 آخرین شرکت خارجی که در ایران مجاز به فعالیت بود فعالیتش تمام شد و عملا از 99 یعنی تقریبا بیش از دو سال است که هیچ کدام از این شرکت‌ها مجوز فعالیت ندارند.
افتخاری در مورد قاچاق مسافری و موضوع اجاره پاسپورت گفت: به شکل مسافری، دو یا سه ساعته مسافر را می‌برند ترکیه و کالا می‌آورند در این میان شرکت‌های هواپیمایی ترکیه هم یارانه‌های وحشتناکی ارائه می‌دهند که بلیت هواپیما را با قیمت بسیار کمی می‌فروشند. می‌توان گفت که رقم ورود پوشاک از طریق مسافری چندین برابر عددی است که ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز به عنوان حجم بازار قاچاق مطرح می‌کند.
وی در پاسخ به این سؤال که  اگر جلوی قاچاق کالار را ببندند تولید داخل نیاز کشور را تامین می‌کند؟ تاکید کرد: قطعا تولیدکنندگان می‌توانند از عهده نیاز کشور برآیند. باید با یک برنامه‌ریزی و نظارت دقیق نشان‌های تجاری ایرانی رشد کنند و سرمایه‌گذاری در این صنعت افزایش یابد تا جلوی کوچ کارآفرینان گرفته شود.
باارزش‌ترین کالاهای قاچاق در مردادماه
بر اساس آمار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در مردادماه به ترتیب فلزات معمولی، مبلمان و لوازم خانگی، ملزومات ورزشی، وسایل‌نقلیه و لوازم یدکی بوده است.
به گزارش ایسنا، در مرداد ماه ۵۵۴۵ مورد بازرسی برای مقابله با عرضه، نگهداری و فروش کالای قاچاق در سطح عرضه از سوی بازرسان ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها انجام شده است. در نتیجه این بازرسی‌ها در مدت زمان یاد شده ۶۳۶ پرونده به ارزش بیش از ۴۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تشکیل شده است که پس از تحقیقات تکمیلی برای تعیین تکلیف در اختیار تعزیرات حکومتی استان‌ها قرار گرفته است.
گفتنی است، بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگارما علاوه ‌بر قاچاق مسافری هوایی، نوع زمینی آن هم رواج دارد. بلیت اتوبوس تهران – استانبول، یک میلیون و 300 هزار تومان است که پرداخت آن از عهده مردم عادی برنمی‌آید اما قاچاق پوشاک و دیگر کالاها از ترکیه آن‌قدر سود دارد که عده‌ای با تشکیل تورهای به ظاهر مسافرتی، افرادی را رایگان برای آوردن کالای قاچاق به ترکیه می‌برند. قاچاق هوایی هم در پوشش تورهای سیاحتی صورت می‌گیرد.