kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
هشدار موسسات بین‌المللی درباره تبعات قطع گاز روسیه

قیمت گاز در اروپا 3 برابر می‌شود

در حالی که کشورهای غربی درگیر تبعات شدید اقتصادیِ تحریم‌های ضد روسی خود هستند برخی موسسات بین‌المللی انرژی هم هشدار می‌دهند، تحریم نفت و گاز روسیه نتایج فاجعه باری برای اروپا در پی خواهد داشت و ممکن است قیمت گاز در قاره سبز را سه برابر هم کند. برخی کشورهای اروپایی تسلیم خواسته پوتین شده و پول گاز و نفت خود را «نه به دلار که به روبل» پرداخت می‌کنند.
 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های غربی، از افزایش رکود و تورم‌های بعضا حتی 70درصدی در برخی کشورها از جمله اروپا و آمریکا در حوزه مواد غذایی و....حکایت دارد. همزمان هشدارهای موسسات بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که تحریم نفت و گاز روسیه می‌تواند نتایج بسیار 
فاجعه باری برای اروپا به همراه داشته باشد. اروپا ۴۷ درصد گاز طبیعی و ۲۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند. وابستگی شدید اروپا به نفت و گاز روسیه باعث شده علی‌رغم تلاش‌های گسترده برای تحریم حوزه انرژی روسیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نتوانند در مورد تحریم این حوزه به اجماع برسند. وابستگی بسیاری از کشورهای دنیا به گندم و جو و...دو کشور روسیه و اوکراین نیز مزید بر علت شده و کشورهای زیادی را با تورم در حوزه مواد غذایی مواجه ساخته است.
اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد واردات نفت روسیه را تا 6ماه آینده و سایر مشتقات نفتی این کشور تا پایان سال 2022 تحریم خواهد کرد. بلافاصله اختلافات در اروپا بر سر این طرح آغاز شد طوری که کشوری مثل مجارستان تهدید کرد این مصوبه را وتو خواهد کرد. وزیر اقتصاد اسلواکی نیز هشدار داد منع واردات نفت از روسیه، «اقتصاد اروپا را ویران خواهد کرد.» کار به جایی رسید که پایگاه خبری «بلومبرگ» نیز در گزارشی نوشت: «برنامه‌های اروپا و آمریکا به منظور توقف صادرات نفت از روسیه به منزله خودکشی اقتصادی غرب است.» 
زمستان بی‌رحمانه در انتظار اروپای بدون گاز
حالا موسسه بین‌المللی «ریستاد انرژی» نیز که مقر آن در شهر «اسلو» پایتخت نروژ قرار دارد با هشدار درباره تحریم گاز روسیه نوشته: «طوفان زمستانی تمام‌عیار در انتظار اروپاست.» این موسسه با اشاره به احتمال 3 برابر شدن قیمت انرژی در اروپا، اضافه کرده که «اگر جریان گاز روسیه فردا قطع شود، گازی که در حال حاضر در ذخایر موجود است، پیش از پایان سال تمام خواهد شد و اروپا را در معرض زمستانی بی‌رحمانه قرار خواهد داد.»
به گزارش فارس، تحلیلگران «ریستاد انرژی» در بیانیه مطبوعاتی این هشدارها را داده و نوشته‌اند ممکن است «ال ‌ان‌ جی» کافی برای جایگزین کردن گاز روسیه در زمان سرد شدن هوا وجود نداشته باشد. پیش‌بینی شده که قیمت گاز در اتحادیه اروپا به ازای هر هزار مترمکعب به 
3500 دلار برسد. بر اساس این گزارش، روسیه سال گذشته 155 میلیارد مترمکعب گاز به این قاره ارسال کرده که بیش از 31 درصد عرضه گاز این قاره را تشکیل می‌دهد. در بخش دیگری از این گزارش آمده: «جایگزین کردن بخش قابل توجهی از این رقم بسیار دشوار خواهد بود و پیامدهای گسترده‌ای برای جمعیت، اقتصاد اروپا و نقش گاز در انتقال انرژی منطقه خواهد داشت... در یک سناریوی با یک زمستانی به شدت سرد، حتی بخش مسکونی نیز امنیت نخواهد داشت.»قیمت گاز در هفته گذشته، پس از اینکه مسکو نخستین بخش تحریم‌‌های تلافی جویانه را بر بخشی از شرکت‌های انرژی اروپایی اعمال کرد، به شدت افزایش یافت.قیمت گاز در اروپا در روز پنج شنبه به ازای هر 1000 مترمکعب به 1200 دلار رسید. بر اساس گزارش رویترز، قیمت شاخص گاز نسبت به سال گذشته تقریبا 300 درصد افزایش یافته است.
صنایع آلمان فلج می‌شوند
از سوی دیگر «اتحادیه صنایع آلمان» نسبت به «پیامد‌های فاجعه بار تحریم گاز روسیه بر آلمان» هشدار داده است: «چنین اتفاقی تعداد قابل توجهی از شرکت‌های ما را فلج خواهد کرد». «زیگفرد روسفرم»، رئیس‌این اتحادیه گفته: «اگر واردات سوخت آبی به سامانه گاز آلمان با کمبود مواجه شود فعالیت بسیاری از شرکت‌ها به صورت نهایی فلج می‌شود ضمن اینکه بخشی از این شرکت‌ها دیگر هرگز قادر نخواهند بود چرخ تولید خود را از سر بگیرند...طرح غرب برای ویران ‌سازی اقتصاد روسیه در واقع طرحی بر باد رفته است، غرب خود را در برابر معادله بی‌سابقه‌ای می‌بیند، نه قادر است مسیر تحمیل تحریم‌ها را ادامه دهد، چون دستش در این زمینه خالی است و نه می‌تواند در مدت زمان مورد نظر، از این اقدامات بازگردد.»
وضع آمریکا بهتر از اروپا نیست
 سایه ناامیدی بر روی اقتصاد غرب‏، تنها به قاره اروپا تعلق ندارد بلکه جمعیت نفت و گاز آمریکا نیز می‌گوید، آمریکا از بدترین بحران انرژی در پنجاه سال اخیر رنج می‌برد و دولت هم برای رهایی کشور از بحران راهبردی ندارد.«تیم استوارت»، رئیس‌مجمع نفت و گاز آمریکا گفته: «‌ما از بدترین بحران انرژی در پنجاه سال اخیر رنج می‌بریم، قیمت بنزین و گازوئیل رکورد زد، اما ذخایر نیز در سطح پایینی است و دولت کنونی هم هیچ راهبردی ندارد تا کمک کند بتوان از این بحران عبور کرد.» مجمع دارندگان خودرو در آمریکا نیز می‌گوید، قیمت بنزین با چهار دلار و ۴۵ سنت در یک گالن، بار دیگر به یک رکورد رسیده است، قیمت بنزین در سال گذشته سه دلار در هر گالن بود. مجازات‌ها علیه مسکو موجب شده انتظار غرب مبنی بر ایجاد توسعه اقتصادی در پس از انتشار ویروس کرونا به مخاطره بیفتد.
کمبود گندم در جهان
روزنامه فایننشال تایمز اما طی گزارشی به کمبود گندم در دنیا پرداخته و نوشته: «وزارت کشاورزی آمریکا تولید گندم در جهان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را ۷۷۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن پیش‌بینی کرد که این رقم برای نخستین بار از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کاهش نشان می‌دهد. مطابق با پیش‌بینی دولت آمریکا این امر به احتمال زیاد کاهش هرچه بیشتر عرضه و به دنبال آن افزایش بهای مواد غذایی را به دنبال خواهد داشت. به نوشته این روزنامه انگلیسی، پس از آنکه وزارت کشاورزی آمریکا روز پنجشنبه نخستین ارزیابی خود را برای فصل کشت محصول در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ منتشر کرد، بهای گندم رو به افزایش گذاشت و قیمت محصول گندم مبادله شده در شیکاگو طی یک هفته ۸ درصد افزایش پیدا کرد. در بازار بورس اوراق بهادار اروپا نیز، سهام گندم با بالاترین رقم در دو ماه گذشته یعنی بیش از ۴۱۱ یورو در هر تن معامله شد. از زمانی که تهاجم روسیه به اوکراین کشاورزی در این کشور، یکی از پنج کشور بزرگ صادرکننده گندم را مختل کرده است، معامله گران غلات، شرکت‌های تولید مواد غذایی و دولت‌ها روند عرضه را به دقت زیر نظر گرفته‌اند. وزارت کشاورزی آمریکا روز پنجشنبه پیش‌بینی کرد تولید گندم اوکراین نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵ درصد کاهش یابد و به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.
دنیس راس: تنهایی حریف روسیه نمی‌شویم 
« دنیس راس» رئیس‌شورای روابط خارجی آمریکا نیز در یادداشتی خواستار گسترش ائتلاف آمریکا و متحدانش، به ویژه در خاورمیانه، برای مقابله با روسیه شده است. وی اذعان می‌کند روسیه این حقیقت را یادآور شده که هم‌چنان قدرت سخت اهمیت دارد و می‌توان مرزها را به اجبار تغییر داد. به نظر «راس» بسیج دموکراسی‌های اروپا و آسیا علیه روسیه آغاز کار است. ولی نباید بر دوگانه استبداد و دموکراسی پای فشرد. زیرا در این صورت دولت‌هایی که دموکراتیک نیستند ولی تجدیدنظرطلب هم نمی‌باشند، از دایره ائتلاف آمریکا کنار گذاشته خواهند شد.
 طبق این یادداشت، آمریکا برای حفظ فشار تحریم نفت روسیه، به همکاری عربستان نیاز دارد. ولی اعتماد دولت سعودی به واشنگتن، به دلیل حساسیت دولت بایدن به مسائل حقوق‌بشری و عدم حمایت در برابر حملات یمن، کاهش یافته است. دنیس راس تأکید می‌کند که «آمریکا علاوه‌بر مدیریت بحران انرژی و گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر؛ برای مهار ایران و «محور مقاومت» نیز به همکاری عربستان نیاز دارد.»