امیرعبداللهیان: هر دو مسیر خنثیسازی و رفع تحریمها پیگیری میشود
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه دو مسیر خنثیسازی و رفع تحریم پیگیری میشود، گفت: مصونسازی کشور از مسیر تحول اقتصادی راهبرد اصلی است و مذاکره برای لغو تحریم هم در حال پیگیری است.
سرویس سیاسی-
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان روز چهارشنبه و همزمان با حضور «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگکننده گفتوگوها در وین در توئیتر نوشت: «هر دو مسیر خنثیسازی و رفع تحریمها پیگیری میشود.»
وی افزود: «مصونسازی کشور از مسیر تحول اقتصادی و توزیع عادلانه نظام پرداخت یارانه یک راهبرد اصلی است. مذاکره برای لغو تحریمها، با رعایت خطوط قرمز ایران در رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در مسیر درست خود پیگیری میشود.»
مقام ایرانی: در وین
روی ۹۰ درصد مسائل
توافق شفاهی شد اما مکتوب نشد
یک مقام ایرانی به الجزیره گفت که بیش از ۹۰ درصد موضوعات بهصورت شفاهی در جریان مذاکرات وین موردتوافق قرار گرفت اما به توافق کتبی تبدیل نشد.
شبکه خبری الجزیره به نقل از «یک مقام ایرانی» اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد موضوعات هستهای بهصورت شفاهی توافق شده است اما این موضوع منجر به توافق کتبی نشده است.
این مقام ایرانی در گفتوگو با الجزیره اعلام کرد: ضمانتهای اجرایی یکی از مهمترین اختلافات با واشنگتن در مذاکرات هستهای است.
6 موضوع، هسته اختلافات اصلی با آمریکا در مذاکرات وین
وی ادامه داد: 6 موضوع، هسته اختلافات اصلی با آمریکا در مذاکرات هستهای را تشکیل میدهد و «تضمینهای اجرایی» بازرترین نقاط حلنشده با واشنگتن در این مذاکرات است.
به گزارش پایگاه خبری جریان، مقام ایرانی همچنین دستیابی به توافق در مذاکرات وین را مرهون جدیت و حسن نیت آمریکا دانست.
مرندی: تهران زمانی
پای میز مذاکره رفت
که واشنگتن
حق غنیسازی ایران را پذیرفت
«محمد مرندی» کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر ارشد در مصاحبه با بخش انگلیسی شبکه «المیادین» گفت ایران تنها زمانی مذاکره با آمریکا را آغاز کرد که ایالاتمتحده حق غنیسازی ایران را پذیرفت. وی در این خصوص توضیح داد: اول باید بگویم که ایران تنها بعدازآنکه آمریکا پیامی برای ایران از طریق عمان فرستاد مبنی بر اینکه واشنگتن حق غنیسازی ایران را میپذیرد، مذاکره با ایالاتمتحده را آغاز کرد. این خیلی مهم بود و مربوط به دوره زمان قبل از دولت آقای روحانی است. دکتر صالحی وزیر خارجه بود و مذاکرات در عمان آغاز شد. سپس، بعدازآنکه آقای روحانی انتخاب شد و دکتر ظریف وزیر خارجه شد، مذاکرات ادامه پیدا کرد.
مرندی در ادامه تأکید کرد: این نکته مهمی است زیرا برمیگردد به موضوع اهرم فشار. ایرانیها به پیشرفت در زمینه برنامه هستهای خود و نادیده گرفتن درخواستهای آمریکا بهرغم تحریمها ادامه دادند تا به آمریکا فشار بیاورند؛ و وقتی آمریکاییها دیدند که ایرانیها قصد عقبنشینی ندارند تا زمانی که آمریکاییها حق مشروع ایران برای غنیسازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند، تنها آن زمان که آمریکاییها این را پذیرفتند، ایرانیها مذاکرات را آغاز کردند.
به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، «این نشان میدهد که وقتی یک کشور قوی باشد و با استفاده از نقاط مثبتش و اهرمهای فشارش مذاکره میکند، آن زمان میتواند کشورهای غربی را وادار کند که در مقابل امتیاز دهند.»
نماینده کنگره آمریکا:
تحریمها علیه ایران لغو شود
«ایلهان عمر» نماینده دمکرات و مسلمان کنگره آمریکا در توئیتی خواستار لغو تحریمها علیه ایران و احیای برجام شد.
خانم عمر در توئیتی نوشت: «ما برای برقراری صلح در خاورمیانه و اجتناب از جنگ در حال از دست دادن زمان هستیم. اینک زمان نهایی کردن توافق با ایران است.»
به گزارش فارس، تویت «ایلهان عمر» بازتابهایی بین مقامهای آمریکایی داشت بهطوریکه برخی وی را به جانبداری از ایران و مخالف با معاهده ابراهیم متهم کردند.
آمریکا: بازگشت دوجانبه به برجام
هیچوقت برایمان
طرحی قطعی نبوده است!
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتوگو با الجزیره درباره تلاشها برای احیای توافق هستهای گفت: این طرح هیچوقت قطعی نبود، هیچوقت برایمان معلوم نبود که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام بازگردیم یا نه؛ بنابراین همیشه با شرکایمان در حال برنامهریزی برای رخدادهای احتمالی بودهایم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی درباره سپاه پاسداران ایران گفت: شما از وزیر خارجه (بلینکن) شنیدهاید که سپاه پاسداران حملات تروریستی انجام داده است، ما نگران تهدید ناشی از سپاه پاسداران هستیم.
پرایس گفت: از ۱۰۷ تحریمی که این دولت از ژانویه ۲۰۲۱ بر ایران اعمال کرده است تا ۸۶ درصد آنها علیه سپاه پاسداران یا وابستگان آن بوده است. ما از اختیارات خودمان استفاده کرده و با شرکایمان در منطقه همکاری میکنیم تا با سپاه پاسداران و تهدیدی که بهطور بالقوه برای کارکنان نظامی ما و شرکایمان در منطقهایجاد میکند، مقابله کنیم.
وی درباره برنامه هستهای ایران و توافق هستهای گفت: الآن در مه ۲۰۲۲ ما همچنان بر این باوریم که اگر محدودیتهایی که توافق هستهای ایجاد میکرد، دوباره بر ایران اعمال شود، برنامه هستهای ایران دوباره به داخل جعبه بازگردانده میشود و زمانگریز هستهای که الآن چند هفته است تااندازه قابلتوجهی طولانیتر خواهد شد.
پرایس با وجود تأکید چندباره مقامات ایران مبنی بر اینکه به کار بستن تسلیحات هستهای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد، افزود: اینکه زمانگریز بسیار کم است، غیرقابلقبول است. رئیسجمهور بایدن تعهد دارد که ایران هیچگاه به یک سلاح هستهای دست پیدا نکند.
او با گفتن اینکه برجام تنها یک راه برای ممانعت از دستیابی ایران به یک سلاح هستهای خواهد بود، بیان کرد که آمریکا و متحدانش در صورت لزوم، «به دنبال دیگر ابزارها» خواهند رفت تا اطمینان بیابند این اتفاق هیچگاه نخواهد افتاد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره برنامه هستهای ایران گفت: ما به همکاری نزدیک با آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای اطمینان یافتن از اینکه ایران بر تعهداتش پایبند است یا اطمینانیابی از اینکه ایران هیچگاه نتواند به یک سلاح هستهای دست بیابد، ادامه خواهیم داد.
عمان: از تلاشهای بینالمللی برای موفقیت مذاکرات وین حمایت میکنیم
«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان دیروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود در مسقط حاضر شد.
بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی عمان، وزیر امور خارجه عمان در بخشی از این کنفرانس به مذاکرات هستهای ایران پرداخت و گفت: «سلطنت عمان از تمام تلاشهای بینالملل برای به موفقیت رساندن مذاکرات پرونده هستهای ایران حمایت میکند و طرفی را در تعلیق مذاکرات مقصر نمیداند؛ اما ما از گفتوگو و صحبت مستقیم حمایت میکنیم.»
اعتراف رسانه آمریکایی
به بینتیجه بودن تحریم سپاه
پیتر باینارت تحلیلگر شناختهشده آمریکایی در نیویورکتایمز نوشت: جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا فرصت جلوگیری از یک بحران هستهای را دارد که شاید ایالاتمتحده را تا آستانه جنگ پیش برده و ائتلاف ایجادشده در برابر روسیه را به مخاطره بیندازد. اما او به یک دلیل اصلی یعنی ترس از ضربه سیاسی این کار را نمیکند.
در ادامه این مطلب آمده است: بایدن از زمان روی کار آمدن همواره قول داده دوباره به توافق برجام برگردد. توافق هستهای با ایران که باراک اوباما آن را امضا و دونالد ترامپ آن را لغو کرد. این مسئله بسیار حیاتی است، زیرا تهران که حالا تعهداتش را کاهش داده، با سرعت به سمت توانایی ساخت بمب هستهای حرکت میکند. بر اساس گزارشهای متعدد مطبوعاتی، ایالاتمتحده و ایران تا حد زیادی در مورد چگونگی احیای این توافق به توافق رسیدهاند.
اما یک مانع بزرگ باقی مانده است: دولت ترامپ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بهعنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کرد و حالا تهران خواهان لغو آن است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اواخرآوریل به کمیته روابط خارجی سنا گفت که ایالاتمتحده این کار را حداقل قبل از برآورده شدن برخی شرایط اعلامنشده، انجام نخواهد داد و ظاهراً تهران هم تمایلی به برآورده کردن آن شرایط ندارد. وی همچنین به سناتورها هشدار داد که عدم دستیابی به توافقی که مانع از پیشرفت هستهای ایران شود، عواقب سنگینی در پی خواهد داشت. او تخمین زد که جمهوری اسلامی تنها «چند هفته» تا توانایی ساخت سلاح هستهای فاصله دارد.
فارغ از این موارد، ادامه صحبتهای بلینکن تکاندهندهتر است. او گفت این دستهبندی اساساً اهمیتی ندارد، “در عمل این نامگذاری واقعاً سودی برای ما ندارد زیرا تحریمهای بیشمار دیگری بر نیروهای نظامی ایران اعمال شده است”. بهاینترتیب و بر اساس اعتراف خود دولت بایدن، آنها توافق هستهای ایران را بیهوده به خطر میاندازند.
مخالفان ادعا میکنند که امتیاز دادن به ایران، حتی در مورد موضوعات نمادین، آنها را جسورتر میکند. اما نگرانی اصلی دولت بایدن سیاست است. نرمش در برابر نیرویی که نیروهای آمریکایی را هدف قرار میدهد- حتی اگر نرمش فقط ظاهری باشد- ازنظر انتخاباتی جذاب نیست، بهویژه در مبارزات انتخابات میاندورهای که در آن چشمانداز دموکراتها از قبل تیرهتر به نظر میرسد. از سویی کنگره هم شرایط را دشوارتر کرد: روز 4 می، 62 سناتور- ازجمله 16 دموکرات- یک طرح غیر الزامآور را در مخالفت با حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمانهای تروریستی خارجی تصویب کردند. یکی از مقامات بایدن اخیراً به واشنگتنپست گفت: «ازنظر سیاسی، ما میدانیم که برداشتن این گام بسیار دشوار است.»
این ترس به الگویی در دولت بایدن تبدیل شده است. در عرصه سیاست خارجی دولت بایدن، رویکردهای سازنده بسیار زیادی را صرفاً به دلیل مخالفتهای سیاسی کنار گذاشته است.... بایدن حتی سیاستهای تحمیلی رئیسجمهور شکستخورده قبلی را هم لغو نکرد. اما در مورد ایران، این عدم اقدام هم بیثمر و هم خطرناک است.
بینتیجه است زیرا در وهله اول دلیل موجهی برای معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهعنوان یک سازمان تروریستی خارجی وجود نداشت. تا قبل از اقدام ترامپ در سال 2019 چنین کاری درباره هیچ نیروی نظامی رسمی خارجی اعمال نشده بود. سپاه قبلاً تحت تحریمهای متعدد قرار داشت و حامیان این اقدام ترامپ آشکارا اعلام میکردند این نامگذاری باعث خواهد شد بازگشت احتمالی به برجام برای رئیسجمهوری در آینده دشوار شود.
تروریستی خواندن سپاه
تأثیری در مقابله آمریکا با سپاه ندارد
حتی برخی از مفسرانی که اکنون با لغو این نامگذاری مخالف بوده و آن را باعث ناراحتی متحدان آمریکا مانند اسرائیل و عربستان سعودی میدانند، پذیرفتهاند که این اقدام هیچ کاری برای مهار سپاه پاسداران نمیکند. مثلاً متیو لویت از موسسه جنگطلب سیاست خاور نزدیک واشنگتن در ماه مارس اعتراف کرد، این نامگذاری تأثیر چندانی در مقابله دولت ایالاتمتحده با سپاه ندارد.... در مورد ایران، دولت بایدن به دنبال راهی بدون هزینه است، اما چنین راهی وجود ندارد پس بهتر است صرفاً کار درست را انجام دهد.»