kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴

مطالبه ورود سپاه به ساخت خودرو‌ ایمن

به تازگی برخی از مخاطبان یک خبرگزاری مشهور با ثبت پویشی خواستار ورود سپاه به ساخت خودرو با کیفیت شده‌اند.

در کنار نیاز کشور به رقابتی کردن بازار خودرو و واردات کنترل‌شده، ساخت خودروی با کیفیت یکی از مطالبه‌های جدی مردم از خودروسازان است و این در حالی است که متاسفانه خودروهای تولیدی در داخل کشور تقریبا هیچ‌گاه رضایت مردم را به لحاظ کیفیت تامین نکرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در بهبهان در بیستم دی ماه ۱۴۰۰ که به جان باختن پنج نفر و مصدومیت ۴۱ نفر منجر شد جدای از ناگوار بودن حادثه، پرده از ناایمن بودن خودروهای داخلی برداشت چراکه رئیس پلیس راهور اعلام کرد که کیسه هوای هیچ‌کدام از خودروها در تصادف باز
نشد!
با توجه به بی‌کیفیت بودن خودروهای تولید داخل، رهبر انقلاب نیز در دیدار دهم بهمن‌ماه سال گذشته خود با جمعی از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان بیان کردند: با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است.
همان‌طور که اشاره شد ساخت خودروی با کیفیت یکی از مطالبات جدی مردم از خودروسازان است و حال که مردم از ساخت خودروی بی‌کیفیت  توسط خودروسازان ناامید شده‌اند با ثبت سوژه‌ای در «سامانه فارس من» با عنوان «درخواست از سپاه برای ساخت خودرو باکیفیت» از سپاه برای ساخت خودروی با کیفیت تقاضا کرده‌اند.
کاربران  در این پویش با اشاره به کشته شدن هزاران نفر در تصادفات رانندگی به علت ناایمن بودن خودرو آن هم با وجود قیمت‌های نجومی خودروهای تولید داخلی از مسئولان تقاضا کرده‌اند که منافع شخصی را کنار بگذارند و اجازه بدهند که سپاه به صنعت خودروسازی ورود کند.
در همین رابطه محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا،‌ لازمه ارتقای کیفیت خودرو را تامین نقدینگی ‌می‌داند. به ادعای تیموری در سه ماه گذشته 240 پروژه برای کیفیت خودرو تعریف شده است اما این پروژه‌ها نیازمند یک‌هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی است.
این موارد در حالی از سوی مدیرعامل سایپا مطرح می‌شود که این خودروسازان برای جذب نقدینگی، حتی خودروهای تولید نشده خود را یک‌ساله پیش‌فروش می‌کنند و معمولا هم با تأخیر تحویل می‌‌دهند در حالی که چنین رویه‌ای در هیچ یک از خودروسازی‌های دنیا وجود ندارد.
سامانه فروش یکپارچه
در حالی که وعده‌ها از حذف قرعه‌کشی‌ خودرو حکایت داشت، وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ از سامانه‌ای جدید صحبت و اعلام کرده است به منظور شفاف‌سازی روند عرضه خودرو، فروش همه خودروها به «سامانه فروش یکپارچه» منتقل می‌شود اما حذف قرعه‌کشی خودرو با قوت در دستور کار وزارت صمت خواهد بود.
روز سه‌شنبه هفته گذشته سیدرضا فاطمی‌امین در بخشنامه‌ای خطاب به سازمان حمایت اعلام کرد: همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.
به گزارش ایسنا، اولین بار اوایل دی‌ماه سال گذشته بود که وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های طراحی‌شده اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ عرضه خودرو متناسب با تقاضا خواهد شد و بدین ‌ترتیب دیگر قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد.
پس از آن در اسفندماه سال گذشته فاطمی‌امین نیز اعلام کرد: از اواسط سال ۱۴۰۱ به‌ تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود. البته این‌طور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی نداشته باشیم؛ چراکه هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما زمانی که خودرو به اندازه کافی و متناسب با تقاضا باشد، دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.
این صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت کاملا شفاف عنوان شده بود اما بلافاصله پس از اجرای اولین طرح‌های خودروسازان در سال جدید، بسیاری رسانه‌ها موجی به راه انداختند که مگر قرار نبود در سال جدید دیگر پدیده‌ای به نام «قرعه‌کشی خودرو» وجود نداشته باشد؟
به‌دنبال جریان این موج، آخرین روزهای فروردین‌ماه، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه تولید یک میلیون و 400 هزار خودرو منجر به حذف قرعه‌کشی خواهد شد، گفت: حذف قرعه‌کشی خودرو از سال جدید از جمله برنامه‌هایی است که از سوی وزیر صمت اعلام شده و قرار بر این است که خودرو متناسب با تقاضا تولید شود تا نیازی به سامان‌بخشی این بازار از طریق راهکارهایی همچون قرعه‌کشی نباشد. سایپا و همچنین سایر خودروسازان نیز برنامه‌ریزی‌های خود را در این زمینه خواهند داشت.