kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۲۵۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

راستی‌آزمایی و گرفتن ضمانت در مذاکرات حیاتی است

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با تأکید براینکه راستی‌آزمایی و گرفتن ضمانت از آمریکایی‌ها در مذاکرات وین امری بسیار حیاتی است، اظهار داشت: نقض‌عهد در ذات آمریکایی‌هاست و قاعده غربی‌ها زیر میز زدن است.

 

سرویس سیاسی-
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به صراحت چندین مورد درخصوص مذاکرات را اعلام و آن را ابلاغ کردند که در حقیقت حکم محسوب می‌شود که بایستی از سوی تیم مذاکره‌کنندگان کشورمان، وزارت خارجه و دولت به‌خوبی مورد توجه قرار گرفته و کاملاً به آن پایبند باشند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ نکات مدنظر مقام معظم رهبری و خطوط ترسیم شده ایشان برای مذاکرات همچنان مصداق داشته و مربوط به این دولت و آن دولت و این تیم مذاکره‌کننده و آن تیم مذاکره‌کننده نیست و تمامی موضوعات مختص مذاکرات و توافق احتمالی است که بایستی شروط مدنظر رهبر انقلاب مورد توجه قرار گیرد.
سلیمی گفت: رهبر انقلاب بارها در اواخر دولت سابق گلایه کردند که چرا به شروط‌شان در مذاکرات هسته‌ای توجه نشده است و مشکلات به وجود آمده به‌دلیل همین بی‌توجهی‌ها است.
وی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران باید حتماً مورد توجه بخش‌های مختلف دولت قرار گیرد، عنوان کرد: هیچ‌کسی نمی‌تواند این قانون را کنار بگذارد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه راستی‌آزمایی و گرفتن ضمانت از آمریکایی‌ها در مذاکرات وین امری بسیار حیاتی است، اظهار داشت: نمی‌توانیم نقد تحویل دهیم و نسیه بگیریم که به هیچ وجه این موضوع با منطق و عقل سازگاری ندارد که در آن صورت بایستی کاسه گدایی در دست بگیریم. وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها درخصوص چگونگی اجرای تعهدات ما و تعهدات طرف مقابل نکاتی را گوشزد کرده‌اند، نمی‌توانیم بپذیریم که ما تمامی کارهای‌مان را انجام دهیم اما اجرای تعهدات طرف مقابل در‌هاله‌ای از ابهام باشد و تصمیم بگیریم که آیا آن را انجام دهد یا انجام ندهد؛ مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بارها آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که غیرقابل اعتماد هستند و هیچ تفاوتی هم بین بایدن، ترامپ، اوباما و بوش وجود ندارد؛ نقض عهد در ذات آمریکایی‌ها است و قاعده غربی‌ها زیر میز زدن است. سلیمی عنوان کرد: راستی‌آزمایی، اخذ تضمین و لغو همه تحریم‌ها از موضوعاتی است که بایستی تکلیف آن به صورت قطعی در مذاکرات وین مشخص شود؛ باید حواس‌مان باشد که آمریکای جنایتکار همواره جنایتکار است.
اسلامی، رئیس‌سازمان انرژی اتمی:
پرونده مباحث فنی
در مذاکرات وین بسته شده
محمد اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به مباحث فنی مذاکرات وین، گفت:موضوعات و مباحث فنی در مذاکرات وین تمام و مشخص شده است، بحث‌های فنی صورت گرفته و تنها موضوعات سیاسی باقی مانده که مربوط به وزارت خارجه است. وی افزود: در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخلاف فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر شده است اما با گفت‌وگو و رایزنی‌های انجام گرفته، این مباحث خاتمه پیدا کرده و ایران و آژانس بر اساس قوانین پادمان، روابط خود را مدیریت کردند.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خانه ملت معتقد است: این گزارش‌ها مواردی اتهامی بود که رژیم صهیونیستی و گروه‌های ضد انقلاب دنبال می‌کنند، سالهاست که آنها به ایران اتهام می‌زنند یا آدرس‌هایی غلط می‌دهند چرا که همیشه به دنبال تلاطم بوده‌اند اما ما روابط روتین خود را با آژانس دنبال می‌کنیم.
اسلامی در ادامه اظهار کرد: سایت‌ها و مراکز هسته‌ای هم که طی سال‌های اخیر آسیب دیده بودند، سامان یافته‌اند و در حال حاضر طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، فعالیت‌های آنها به صورت کمی و کیفی در حال انجام است، آب سنگین اراک هم فعال است.
‌هاآرتص: ایرانی‌ها در وین
بهتر از آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنند
روزنامه صهیونیستی‌ هاآرتص نوشته باور اسرائیلی‌ها این است که ایرانی‌ها بهتر از آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنند و پافشاری آنها بر مواضعشان برای آنها در ادامه مذاکرات مثمرثمر خواهد بود.
یک روزنامه صهیونیستی گزارش داده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است طی روزهای آینده تصمیم خود درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام خواهد کرد.
روزنامه‌ هاآرتص همچنین نوشته که مقام‌های کاخ سفید موافق حفظ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» هستند در حالی که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا عکس این نظر را دارند.
طبق ادعای ‌هاآرتص، مقام‌های اسرائیلی این هفته (تا یکشنبه هفته آینده بر اساس تقویم ایران) منتظر تحولات مهمی درخصوص مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران هستند. بایدن قرار است طی روزهای آینده تصمیم خود را درخصوص حفظ یا خروج نام سپاه از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» اعلام کند.
هاآرتص گزارش داده رژیم اسرائیل در هفته‌های گذشته کارزاری گسترده را در ایالات متحده برای جلوگیری از خروج نام سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) هدایت کرده است. بعد از این کارزار، مقام‌های کاخ سفید، برخلاف مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند که در کنار اسرائیل خواهند ایستاد و خواستار حفظ نام سپاه در آن فهرست
خواهند شد.
با وجود این، مقام‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند فشار شماری از کارکنان وزارت خارجه آمریکا که آنها هم خواستار حفظ نام سپاه در فهرست مذکور هستند، ممکن است بر تصمیم بایدن اثر بگذارد.
یک مقام رژیم صهیونیستی به‌هاآرتص گفت: «تا زمانی که بیانیه‌ای شفاف صادر نشود ممکن نیست بتوان فهمید تصمیم نهایی رئیس‌جمهور [آمریکا] چیست.»
دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این نخستین بار بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.
پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.
در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد.
کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.
روزنامه ‌هاآرتص مدعی شده چنانچه اختلافات بر سر مسئله سپاه حل شود آمریکا توافق جدید با ایران که مذاکرات مربوط به آن در وین انجام شده را امضا خواهد کرد.‌هاآرتص ادعا کرده است: «در اسرائیل، باور بر این است که دولت بایدن مصمم به امضای توافق با ایران است و ایرانی‌ها بهتر از آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنند و اصرار آنها می‌تواند برایشان در ادامه کار مثمرثمر واقع شود.»
آمریکا باز هم ضرب‌الاجل خود درباره مذاکرات وین را تغییر داد
به گزارش فارس، منابع نزدیک به مذاکرات وین به یک روزنامه صهیونیستی گفته‌اند دولت آمریکا باز هم ضرب‌الاجل مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را تغییر داده است.
بر اساس این گزارش، موضوع ضرب‌الاجل‌های ساختگی آمریکا برای مذاکرات وین، اکنون مسئله‌ای است که نیاز به توضیح بیشتر ندارد.

از بیستم بهمن‌ماه که مقام‌های دولت بایدن از جمله «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید بارها می‌گفتند که به توافق تنها چند هفته باقی مانده چند ماه می‌گذرد اما در کمال تعجب، سه‌شنبه یک رسانه صهیونیستی به نقل از منابع آگاه گزارش داده که آمریکا باز هم ضرب‌الاجل خود در این گفت‌وگوها را تغییر داده است.
روزنامه صهیونیستی‌ها آرتص نوشت: «منابع دخیل در گفت‌وگوها به ‌هاآرتص گفته‌اند که دولت آمریکا بارها ضرب‌الاجل‌های خودش را تغییر داده است. در ابتدا پایان فوریه به عنوان ضرب‌الاجلی برای اتمام مذاکرات تعیین شد. اما بعد از آنکه پیشرفت‌هایی حاصل شد این ضرب‌الاجل به ماه مارس موکول شد که آن ضرب‌الاجل هم گذشته است.»
سناتور آمریکایی: نباید برای حل بحرانمان در زمینه انرژی تحریم‌های ایران را برداریم
یک قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی با ارسال نامه‌ای به «جو بلینکن»، وزیر امور خارجه این کشور از رویکرد واشنگتن در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ابراز نگرانی کرده است.
«جو مانچین» در ابتدای این نامه نوشته است: «من همچنان درباره مذاکرات ادامه‌دار شما با ایران درخصوص بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نگرانم و خواستار یک جلسه توجیهی مفصل درخصوص وضعیت آن گفت‌وگوها هستم. با آنکه من با موضع رئیس‌جمهور بایدن برای تعامل دوباره با دولت ایران موافقم، اما ما نباید قبل از تلاش‌های ایران در جهت کنار گذاشتن نفوذ مخربش به آن کشور با رفع تحریم‌ها پاداش بدهیم.»
سناتور آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی وزارت خارجه آمریکا ابراز نگرانی کرده است. او به ویژه مدعی شده که هدف دولت بایدن از این اقدام، مرتفع کردن چالش‌های انرژی پیش روی آمریکا در نتیجه تحولات اوکراین است.
مانچین نوشته است: «من به ویژه از گزارش‌هایی نگرانم که می‌گویند شما ممکن است خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا را در دست بررسی داشته باشید به این امید که روابط تجاری با ایران از سر گرفته شده و به بحران انرژی‌مان کمک شود.»
این سناتور آمریکایی اضافه کرده است: «ما نباید کوته‌بین باشیم و از رفع تحریم‌ها برای مرتفع کردن چالش‌های فعلی‌مان در زمینه انرژی استفاده کنیم. تحریم‌ها اصلی‌ترین تکیه‌گاه ما برای رسیدن به توافقاتی جهت متوقف کردن اقدامات مخرب ایران هستند و نباید از آنها برای رسیدن به اهداف غیرراهبردی استفاده کرد.»