kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۶۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

ارمغان میلیاردی پارک‎های علم و فناوری برای ایران

بررسی عملکرد پارک‌های علم و فناوری ایران نشان می‌دهد؛ فعالیت پارک‌ها ۷۲ هزار میلیارد ریال درآمد و ۸۰ میلیون دلار صادرات برای کشور به ارمغان آورده‌ است.

براساس گزارش یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) تا سال ۲۰۱۷ حدود ۵۳۴ پارک علم و فناوری در سراسر جهان وجود داشته است که ۱۶۹ پارک در آسیا و اقیانوسیه مستقر هستند.
بر اساس آمارهای مستند و معتبر جهانی، جمهوری اسلامی ایران پس از کشورهایی نظیر، چین، آمریکا، انگلستان، فرانسه، فنلاند، ژاپن و کره جنوبی و بالاتر از کشورهایی مثل کانادا، آلمان و سوئد، رتبه هشتم را از لحاظ کمیّت پارک‌های علم و فناوری به خود اختصاص داده است.
این درحال‌است که اگرچه کانادا از نظر تعداد پارک‌های علم و فناوری در جایگاه بعد از ایران قرار گرفته است؛ اما بررسی آمارهای درآمدی این کشور از پارک‌های علم و فناوری بیش از چهار میلیارد دلار است، درحالی‌که بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم آمار درآمدی ایران از پارک‌های علم و فناوری ۷۲ هزار میلیارد ریال و معادل
۸۰ میلیون دلار صادرات است.
با وجود اختلاف چشمگیر درآمدزایی پارک‌های علم و فناوری در ایران و کانادا؛ اما این مراکز در ایران دستاوردهای بسیاری داشته‌اند. از جمله دستاوردهای پارک‌های علم و فناوری می‌توان به اشتغال بیش از ۶۵ هزار نفر، تشکیل ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور و تاسیس بیش از ۱۸۰۰ شرکت دانش‌ بنیان اشاره کرد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم هم از نقش موثر پارک‌های علوم و فناوری در مقابله با بحران کرونا خبر داد. برای مثال می‌توان به مشارکت ۶ شرکت دانش‌بنیان در تولید واکسن و ساخت تجهیزات برای مشکلات تنفسی بیماران کرونایی مانند ونتیلاتور و سی‌تی اسکن اشاره کرد.
به نقل از ایسکانیوز؛ در پایان توجه به این نکته لازم است که مهم‌ترین دستاورد پارک‌های علم و فناوری، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است. در این راستا، باید برنامه‌های دقیقی برای افزایش درآمدهای داخلی و صادراتی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شود.