kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶

منبع ایرانی: خبر رسانه عربی درباره توافق موقت در وین کاملاً غلط و ساختگی است

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران، ادعای مطرح‌شده در روزنامه «رأی‌الیوم» درباره تکمیل توافق در وین را کذب محض خواند و گفت: به‌نظر می‌رسد این روزنامه با انتشار این خبر به‌دنبال اهداف دیگری است.

 

سرویس سیاسی-

ادامه دور هشتم مذاکرات وین از روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه در شهر وین آغاز و از آن روز در سطوح و فرمت‌های مختلف در جریان است. همزمان با برگزاری این مذاکرات روزنامه الکترونیک «رأی‌الیوم» که دفتر آن در لندن قرار دارد، با انتشار خبری مدعی شد که توافق در وین تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات در دورهای قبلی وجود داشت، برداشته شده است.
در همین خصوص یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با فارس، ادعاهای مطرح شده در خبر دیروز روزنامه «رأی‌الیوم» درخصوص فرآیند مذاکرات را تکذیب کرد.
وی در این گفت‌وگو با تأکید بر این‌که تمامی مفاد مطرح‌شده در این خبر، از اساس کذب است، گفت: «به‌نظر می‌رسد این روزنامه با این خبرسازی اهداف دیگری را دنبال می‌کند و یا جریاناتی که قصد تأثیرگذاری منفی بر روند مذاکرات را دارند، چنین متن سراسر اشتباهی را در اختیار این روزنامه قرار داده‌اند.»
این روزنامه مدعی شده است که این دور از مذاکره به توافقی موقت و دو ساله ختم شده تا مرحله آزمایش و اعتمادسازی باشد و به موجب آن آمریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوره «دونالد ‌ترامپ» رئیس‌جمهور سابق را لغو کند.
این روزنامه همچنین در ادامه، به دیدار «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری در وین‌ اشاره و ادعا کرده که توافق بین طرفین به منظور آغاز گفت‌وگو برای آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، به درخواست آمریکا و برای اثبات حسن‌نیت بوده است.
رأی‌الیوم همچنین نوشت: بهاء یا ضمانت‌هایی که بر سر آن در وین توافق شده این است که ایران ذخیره اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژها و معدن اورانیوم خود را حفظ کند. ایران این ذخایر را پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تولید کرد. براساس توافق مذکور، این ذخایر اورانیوم به روسیه منتقل خواهد شد و در لحظه خروج دولت آمریکا از توافق، به ایران بازمی‌گردد. همچنین در صورت خروج آمریکا از توافق، ایران از همانجایی‌که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده دوباره شروع خواهد کرد.
دیدار رؤسای جدید
هیئت‌های انگلیس و آلمان
با علی باقری در وین
رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و با حضور هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران روز شنبه ۱۸ دی‌ماه نیز در شهر وین در جریان بود.
در همین راستا در ادامه رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات وین، مذاکره‌کنندگان جدید انگلیس و آلمان با علی باقری رئیس هیئت ایرانی در هتل کوبورگ دیدار و گفت‌وگو کردند.
لازم به ذکر است تغییر نماینده آلمان به دلیل روی کار آمدن دولت جدید این کشور و تغییر نماینده انگلیس نیز به‌خاطر بازنشستگی «راب مک‌ایر» مذاکره‌کننده پیشین این کشور انجام شده است. پس از این دیدارها، نشستی نیز با حضور باقری، انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رؤسای سه هیئت اروپایی (شامل دو مذاکره‌کننده جدید و دو مذاکره‌کننده پیشین انگلیس و آلمان) در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.
دیپلمات روس:
فضای مذاکرات وین مثبت است
«میخائیل اولیانوف» رئیس تیم دیپلماتیک روسیه حاضر در مذاکرات وین در اتریش در توییتی نوشت: «می‌توانم بگویم که فضای گفت‌وگوهای وین مثبت و مؤثر است. براساس قضاوت‌های من به‌واسطه تماس با دیگر همتایان، آنها این ارزیابی را به ‌اشتراک می‌گذارند. ما رو به جلو حرکت می‌کنیم. نه سریع بلکه به‌صورت تدریجی.» وی پیش‌تر نیز در توییتی نوشت: «اکنون تمامی مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین این را تأیید کرده‌اند که پیشرفت‌هایی به سوی توافق برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها ایجاد شده است اگرچه تلاش‌های اضافی مداوم برای دستیابی به این هدف ضروری است.»
با ارزیابی ایران درباره
روند مذاکرات وین ‌اشتراک نظر داریم
مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین تصریح کرد که مسکو با ارزیابی ایران درباره کاهش تعداد پرانتزها که موارد اختلافی در پیش‌نویس توافق محسوب می‌شود ‌اشتراک نظر دارد.
دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران آغاز شده، سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم ایران را برای موافقت با خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند.
با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.
در ادامه رایزنی‌ها و نشست‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف در شهر وین که از روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین از سر گرفته شد، پیش از ظهر شنبه
۱۸ دی‌ماه نیز نشست کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در محل هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.
گفتنی است مذاکرات در سطح روسای هیئت‌ها نیز به‌صورت دو و چندجانبه دیروز در وین برگزار شد.
المیادین: طرف‌های اروپایی
در مذاکرات کُند هستند
مذاکرات وین هنوز
به مرحله توافق نرسیده است
شبکه المیادین به نقل از یک منبع مذاکره‌کننده در وین گزارش داد که طرف‌های اروپایی حاضر در وین مذاکرات را آهسته پیش می‌برند.
المیادین در ادامه به نقل از این منبع ایرانی، خبر منتشر شده درباره حصول توافق موقت ۲ ساله را تکذیب کرد و افزود: مذاکرات کند پیش می‌رود و هنوز به مرحله توافق نرسیده است.
این منبع ایرانی گزارش الرأی‌الیوم درباره توافق دوساله را قویاً رد کرده و گفته، هدف ما دستیابی به توافقی دائم است و رایزنیها در این چارچوب ادامه دارد. برخی رسانه‌های ایرانی هم به نقل از منابع آگاه خبر روزنامه الرای‌الیوم درباره حصول توافق موقت ۲ ساله در وین را «کاملاًً غلط و ساختگی» دانستند.
رسانه چینی: چین به ایران
برای قبول خواسته‌های آمریکا فشار وارد نمی‌کند
رسانه «سوث چاینا مورنینگ پست» چین هم در گزارشی اعلام کرد که پکن به ایران برای قبول خواسته‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وین فشار وارد نخواهد کرد. به گزارش ایرنا این رسانه چینی نوشت: آمریکا تنها می‌تواند از طریق دیگر اعضای برجام- چین، روسیه، انگلیس، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا- با ایران مذاکره کند، زیرا تهران با گفت‌وگوی مستقیم با آمریکایی‌ها مخالفت کرده است. چین که قبل از آغاز آخرین دور مذاکرات اعلام کرده بود با روسیه و ایران «به اجماع گسترده» رسیده است از واشنگتن به‌خاطر خروج یکجانبه از برجام انتقاد کرده است.
وو بینگ، محقق ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی و استراتژیک دانشگاه پکن گفت: این تحولات نقش چین در بحث مذاکرات هسته‌ای را تغییر نداده است.
وی افزود: موضع چین در قبال امنیت ایران و منطقه بطور کلی همیشه منسجم بوده است، اما عناصر و پیشنهادات جدیدی [به این روابط] اضافه شده است. سؤال در مورد اینکه چین چه کاری می‌تواند برای تحقق توافق (برجام) انجام دهد، درست نیست. چین علاقه‌مند به تقویت روابط با ایران بدون توجه به این توافق است.
این تحلیلگر چینی توضیح داد: نباید کشوری را متقاعد کنیم درخواست‌هایی که در راستای منافع ملی آن نیست بپذیرد. کسانی که نقش چین را زیر سؤال می‌برند، باید بپرسند که آیا کشورهای اروپایی اقدام کافی برای متقاعد کردن آمریکا برای اصلاح خواسته‌هایش انجام می‌دهند یا خیر.
فن هونگدا، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای نیز در اظهارات خود گفت: نقش چین به‌عنوان هماهنگ‌کننده (مذاکرات) ثابت بوده است و پکن درحال حاضر انگیزه‌ای برای اعمال فشار بر ایران ندارد.
وی افزود: براساس رفتار دیپلماتیک اخیر واشنگتن،
هر‌چقدر هم که چین در مذاکرات کنونی وین به آمریکا کمک کند، رفتار آمریکا در مهار و هدف قرار دادن چین را تغییر نخواهد داد. اما اگر چین تلاش کند به ایران فشار بیاورد، به روابط دوجانبه آسیب می‌زند و مشارکت راهبردی همه‌جانبه میان دو کشور به نتیجه نمی‌رسد.
لاپید: از ماکرون خواستم
فشار بر ایران ادامه یابد
«یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه از گفت‌وگوی تلفنی با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه خبر داد.
وی گفت که این گفت‌وگو درباره چالش‌های منطقه‌ای، گفت‌وگوهای هسته‌ای، درخواست اسرائیل برای فشار بر ایران و روابط اسرائیل و اتحادیه اروپا بوده است.
لاپید گفت: «رئیس‌جمهور ماکرون تعهد خود به امنیت اسرائیل را تکرار کرده و بر اهمیت روابط گرم میان اسرائیل و فرانسه تأکید کرد.»
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «این گفت‌وگو در پی سفر یک ماه و نیم پیش من به پاریس بوده است. من ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا را تبریک گفتم و بر اهمیت تقویت روابط میان اسرائیل و اتحادیه اروپا
تأکید کردم».