kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان

سیل در فارس، کرمان و سیستان 8 کشته، 14 مصدوم و 2 مفقود برجا گذاشت

فعالیت سامانه پربارش طی چند روز اخیر به جنوب کشور، باعث بروز تلفات و خسارت‌های ناشی از سیل در مناطقی از استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان شده است.

در پی ورود سامانه‌ای پربارش طی چند روز اخیر به جنوب کشور، مناطقی از استان‌های جنوبی همچون فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان دچار تلفات و خسارت‌های سیل و سیلاب شدند. متاسفانه این حادثه باعث مصدومیت و جان باختن تعدادی از هموطنان مان شد. با این حال همه ارگان‌ها نسبت به امدادرسانی به مناطق سیل زده در آماده‌باش هستند و اقداماتی برای رسیدگی به مناطق سیل زده جنوب کشور در حال انجام است.
آمار مصدومین
و فوتی‌های ناشی از حوادث جوی
به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور تعداد مصدومان سیل استان‌های جنوبی کشور به ۱۴ نفر و جانباختگان این حادثه به هشت نفر رسیده و دو نفر نیز مفقود هستند. آمار مصدومین گزارش شده از سوی عوامل اورژانس کشور متعلق به استان‌های فارس کرمان و سیستان و بلوچستان است. به گفته خالدی، به جز مناطق ذکر شده، نقاطی از خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نیز در روزهای اخیر دچار آبگرفتگی و سیلاب شده‌اند. با این حال سازمان اورژانس کشور و دستگاه‌های بهداشت و درمان در آماده‌باش کامل هستند.
آخرین وضعیت استان‌های آسیب دیده
رئیس‌جمعیت هلال احمر نیز دیروز در تشریح وضعیت استان‌های متاثر از حوادث جوی، گفت: در راستای کمک به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، یک فروند بالگرد کمکی به منطقه اعزام و اقلام زیستی نیز به استان منتقل شده است.
پیرحسین کولیوند افزود: برخی روستاها در استان سیستان و بلوچستان به علت مسدود شدن راه‌های ارتباطی در محاصره آب هستند اما وضعیت زیستی در داخل روستاها مناسب است. بارندگی در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد اما انتظار می‌رود این سامانه بارشی بزودی از شمال استان خارج و وضعیت پایدار شود.
کولیوند خاطرنشان کرد: وضعیت در استان هرمزگان پایدار شده است اما مسیرها در شهرستان‌های بشاگرد و حاجی آباد همچنان مسدود است. در استان کرمان 109 روستا از بارندگی آسیب دیده‌اند و همچنان 13 روستا در استان کرمان در محاصره آب هستند.
وی ادامه داد: در استان فارس، شهرستان‌های لارستان و لامرد بیشترین آسیب را از سیل دیده‌اند و چهار روستا در این مناطق همچنان در محاصره سیل است که با اعزام بالگرد، بسته‌های غذایی میان مردم توزیع شد. متاسفانه در این مناطق 10 منزل بر اثر وقوع سیل تخریب شده است.
رئیس‌جمعیت هلال احمر گفت: در استان خراسان جنوبی نیز باران فروکش کرده است اما سه شهرستان دچار آبگرفتگی شدند.
کولیوند تاکید کرد: پایش مناطق حادثه‌دیده با جدیت و با به‌کارگیری تمامی نیروها تداوم دارد. همه امدادگران در حالت آماده‌باش هستند و تا زمانی که مردم به ما نیاز داشته باشند در میدان حاضر هستیم. منابع مالی نیز در اختیار استان‌های متاثر از سیل قرار گرفته است تا اقلام مورد نیاز را خریداری کرده و میان حادثه‌دیدگان توزیع کنند.
وی افزود: تخلیه آب از منازل شهروندان با کمک داوطلبان و گروه‌های جهادی آغاز شده است. ما مردم را یک لحظه تنها نخواهیم گذاشت تا وضعیت زندگی آنها تثبیت شود و به منازل خود بازگردند.
رئیس‌جمعیت هلال احمر خدمات مرکز امدادونجات هوایی را در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده نیز تشریح کرد و گفت: تا ساعت ۱۴
سه‌شنبه ۱۴ دی ماه، ۵/۵ تن محموله امدادی با ۲۰ سورتی عملیات پروازی به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس منتقل شد.همچنین چهار فروند بالگرد با ۱۰ ساعت
و ۱۵ دقیقه ساعت پروازی توانستند ۱۰ نفر را به منطقه امن منتقل کنند. کولیوند دیروز به مناطق سیل زده سفر کرد.
درخواست جمعیت هلال‌احمر
برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان
رئیس‌سازمان داوطلبان هلال احمر شماره حساب 1500000149 و یا شماره کارت 6104337353017682 نزد بانک ملت را برای دریافت کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان اعلام کرد و از مردم نیکوکار ایران خواست هرچه سریعتر به کمپین یاری هموطنانشان در استان‌های کرمان، فارس، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بپیوندند.
وحید سلیمی گفت: توزیع چادر و ایجاد اسکان اضطراری برای خانوارهایی که منازلشان قابل سکونت نیست توسط جمعیت هلال احمر انجام شده است و در حال حاضر کمبود اقلامی چون نایلون، پتو، موکت و زیرانداز مشهود است.
ورود دستگاه‌های مختلف
به امدادرسانی سیل زدگان
علاوه‌بر هلال احمر، علاوه‌بر وزیر نیرو که با دستور رئیس‌جمهور و به عنوان نماینده ویژه وی برای ارائه گزارش از آخرین اقدامات انجام شده برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها به مناطق سیل زده سفر کرده است، وزیر کشور به استانداران سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و هرمزگان دستور داد تا هر چه سریعتر به وضعیت هموطنان سیل‌زده رسیدگی کنند. سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از دستور فرمانده کل سپاه مبنی بر بسیج نیروها، امکانات و تجهیزات سپاه و بسیج برای امدادرسانی و رفع مشکلات و تامین نیازهای مردم شهرها و روستاهای سیل‌زده استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داده است.
لزوم برنامه‌ریزی و توجه به زیرساخت‌ها
جهت پیشگیری از حوادث طبیعی
در همین زمینه سمیه رفیعی، رئیس‌فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در رابطه سیل‌های اخیر در استان‌های جنوب کشور به کیهان گفت: سیل‌ها و حوادث روزهای اخیر مربوط به مسائل اقلیمی می‌شود، گاهی تغییرات اقلیمی باعث اتفاقاتی می‌شود که قابل پیش‌بینی نبوده و در پیشرفته ترین سامانه‌های هواشناسی هم میزان آسیب پذیری آنها قابلیت پیش‌بینی ندارند. باید توجه داشت این مسائل در همه نقاط دنیا اتفاق می‌افتد و موضوعی مختص کشور ما نیست.
رفیعی، مناطق جنوبی کشور را دارای ویژگی‌های خاص اقلیمی می‌داند و می‌گوید: در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور ویژگی‌هایی وجود دارد که لازم است در همه برنامه‌ریزی‌ها حتماً در نظر گرفته شوند. این موضوع پسندیده نیست در کشوری مثل ما که در کمربند خشک زمین واقع شده است و پدیده‌ای مثل خشکسالی را تجربه می‌کند، همزمان شاهد وقوع سیل باشد. می‌توان از سیل بیشترین بهره‌برداری‌ها را داشت به شرط اینکه برای آن زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده فراهم شده باشد، حال آنکه متاسفانه این اتفاق تا کنون رخ نداده است. به عبارتی سیل در کشور ما بیش از آنکه نعمت باشد، نغمت است.
وقوع تغییرات گسترده اقلیمی در سراسر دنیا
وی با بیان اینکه باید تهدیدها را با برنامه‌ریزی و فراهم کردن زیرساخت‌ها به فرصت تبدیل کرد، افزود: اکنون نگاه ما اینگونه نیست و برنامه‌ای برای استفاده از سیلاب‌ها نداریم و زیرساخت‌ها نیز برای آن آماده نیستند. باید توجه داشت در کشوری که خشکسالی دارد نیز می‌توان پیش‌بینی سیل داشت. در حال حاضر به دلیل تغییرات گسترده اقلیمی در سراسر دنیا، بارش‌های مستمر و مداوم به سمت پدیده‌های حدّی، ناگهانی، کوتاه مدت و با شدت زیاد حرکت می‌کنند. بنابراین چنین پدیده‌ای باید در برنامه‌های پیشگیرانه و محیط زیستی مورد توجه قرار گیرند.
توجه به اقدامات پیشگیرانه
در برنامه هفتم توسعه کشور
رئیس‌فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید به مسائل محیط زیستی به طور بحرانیزه نگاه کرد، ادامه داد: باید سعی شود تا قبل از اینکه مسائل زیست محیطی به بحران تبدیل شوند، در فرصت مناسب آنها را پیش‌بینی کرد، به عنوان مثال باید در برنامه هفتم توسعه کشور نسبت به مسائلی همچون وقوع سیل و حوادث طبیعی رویکرد داشت و سپس عملکردی پیشگیرانه در پیش گرفت.
رفیعی درخصوص اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای در برابر سیل و سیلاب در کشور گفت: پیشنهاد می‌شود تا استفاده از فناوری‌ها و ابزاری‌هایی که در کنترل سیلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی کمک می‌کنند از اولویت‌های ضروری کشور خصوصاً در مناطقی که پیش‌بینی وقوع سیل زیاد است، قرار گیرد تا شاهد چنین اتفاقات ناگواری در کشورمان نباشیم.