kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات کشاورزی:

ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است

عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت:‌ ایران بعد از مصر دومین کشور تولید‌کننده خرما در جهان است اما رتبه چهارم صادرات را دارد.

 

مسعود لطیفیان در گفت و گو با خبرگزاری فارس، درباره وضعیت صادرات خرمای ایران گفت: در حالی که ایران بعد از مصر دومین کشور تولید‌کننده خرما در جهان است اما در بین کشورهای صادر‌کننده این محصول در رتبه چهارم قرار دارد. با استفاده از سیستم‌های نوین نخل‌داری تعدادی از کشورها نظیر مصر توانسته‌اند میزان تولید خرمای خود را در هر هکتار به «حدود شش برابر میانگین جهانی» برسانند. این در حالی است که سطح زیر کشت ایران چندین برابر کشور مصر است.
وی افزود: ‌در سال ۲۰۲۰، ارزش بازار جهانی خرما در حدود
13 میلیارد و 400 میلیون دلار آمریکا بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 به 16 میلیارد و 250 میلیون دلار برسد. بازار تجارت خرما یک بازار جهانی است که حدود پنج میلیون و 400 هزار تن میوه در آن عرضه می‌شود. در سال 2020، تونس با صادرات حدود 299 میلیون دلار آمریکا بزرگترین صادرکننده خرما در سراسر جهان بود و پس از آن عربستان سعودی با صادراتی به ارزش حدود
246 میلیون دلار قرار دارد.
عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سیستم‌های تولید و تجارت محصول خرما به سرعت در دنیا در حال تغییر هستند. یکی از عوامل مهم این تغییر، افزایش جمعیت جهان و تقاضای جهانی برای این محصول انرژیک و مفید است. انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال 2050 به 9 میلیارد نفر برسد و با این شرایط نخلستانهای جهان به طور فزاینده‌ای به یک دارایی استراتژیک برای کشورهای خرما خیز تبدیل می‌شوند.
لطیفیان تصریح کرد:‌ بحث تجارت خارجی خرما از مباحث مهم در توسعه نخل‌داری کشور است. اثربخشی نخل‌داری قراردادی وابسته به این است که سیاست دولت در اجرایی کردن این استراتژی تا چه حدود متوجه بازارهای خارجی و تابع نیازهای آن است. نخل‌داری قراردادی وسیله‌ای برای گسترش بازار خارجی، تقسیم کار، افزایش کارایی، بهبود بهره‌وری و رشد و توسعه اقتصادی است و به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی در صنعت خرما عمل می‌کند.
او افزود: برای اینکه در فرآیند جهانی شدن اقتصاد و صادرات خرما بتوانیم سهم معقولی را به خود اختصاص داده و با گذشت زمان جایگاه خود را بهبود بخشیم باید مزیت‌های بالفعل صنعت خرمای کشور را شناسایی کرده تا در صحنه تجارت جهانی مزیت‌های مطلوب تری را کسب کنیم. نخل‌داری قراردادی و توسعه زنجیره ارزش خرما در کشور می‌تواند سرآغازی برای رسیدن به توسعه پایدار تجارت محور خرما باشد.
صادرات ماهانه 750 میلیون دلار به عراق
در همین حال، یک عضو هیئت ‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره آخرین وضعیت صادرات ایران به عراق، گفت: امسال با وجود اینکه مشکلات داخلی و مشکلاتی که در زمینه صادرات گاز و برق وجود داشت، صادرات فرآورده‌های نفتی به عراق داشتیم و در هشت ماه ابتدای امسال صادرات ایران به عراق به بیش از شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید و بر این اساس در هر ماه صادرات ما به عراق حدود ۷۵۰ میلیون دلار بوده است.
سید حمید حسینی با بیان اینکه امسال بیش از پنج میلیون تن کالا از ایران به عراق ترانزیت شده است، گفت: برخی کشورها از جمله امارات و ترکیه کالاهای ترانزیت شده را هم جزء آمار صادراتی خود به عراق محاسبه می‌کنند. 
وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع، مازاد تولید خود را به عراق صادر می‌کنند، گفت: سهم ایران در بازار عراق به لحاظ مصالح ساختمانی (کاشی، سنگ، سرامیک، شیشه)، مواد غذایی (میوه و تره بار، صیفی‌جات)، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، لوازم خانگی، لبنیات، پوشاک و مبلمان و کفش بسیار قابل توجه است.